שלח לחבר הוסף תגובה שתף הפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים הכריז אמש על הזוכים בתחרויות השונות. בתחרות הבינלאומית היוקרתית ובפרס בשווי 28,000 ש"ח זכה הסרט "גבולות" של הבמאית דנה לרר מאוניברסיטת תל אביב. כמו כן נסקור בכתבה את חמשת הסרטים שאנחנו הכי אהבנו במהלך הפסטיבל כולל ביקורות על כל אחד מהם. באיזה מקום נמצא "גבולות" ברשימה שלנו?
הסרט "גבולות" הוא הזוכה בפרס הגדול בפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים, שחגג השנה 30 שנים להיווסדו, וייחתם היום בסינמטק תל אביב. בנימוקי השופטים לבחירה בסרט הם כתבו כי:"לרר היא במאית בעלת סגנון, שליטה וחן, אנו סמוכים שעוד נשמע עליה בעתיד״. אם שם הסרט הזה נשמע לכם מוכר, זה מפני שלפני שמונה חודשים פרסמנו ראיון ראשון ובלעדי עם היוצרת שלו דנה לרר במדור "הדור החדש". לקריאת הראיון –
לחצו כאן
בתחרות הישראלית זכה הסרט "אנה" של הבמאית אור סיני בפרס בסרט הטוב ביותר בסך 24,000 שקלים. "יצירה בוגרת, שלמה, בשלה, נוגעת ללב ומצחיקה בעת ובעונה אחת, המצליחה להתגבש לאמירה אנושית קטנה על מציאות נשית בעולם המודרני", כתבו השופטים.
[*]
ומהם הסרטים הטובים ביותר שאנחנו ראינו בפסטיבל? המבקר שלנו זוהר צלח בחר חמישה סרטים קצרים ומומלצים:
5. בית האילמת
סרטה הדוקומנטרי של תמר קיי מבית הספר לקולנוע "סם שפיגל". "בית האילמת" הוא הבית היחיד באזור נטוש בחברון על קו התפר שבין האזור הישראלי לבין האזור הפלסטיני בעיר. בבית גרים סהר, אישה חירשת ובנה, יוסף בן ה-8 שנולד בלי יד.
בלב הסכסוך הישראלי-פלשתיני צץ סיפור על משפחה שחיה על קו התפר הדק הזה, משפחה שלא יכולה לארח אנשים בביתה ולא שייכת למעשה לשום צד. הסיפור הזה מוצג דרך עיניו של יוסף בן ה-8 שכבר בגיל הזה מבין שהוא חי בתוך טירוף. אין בסרט משהו חדשני, אך הוא שווה צפייה בעיקר בגלל יוסף הסופר כריזמטי ולמי שרוצה לראות את פצצת הנפץ שנקראת חברון מזווית קצת יותר אישית.
4. קאדילק
סרטה של רוקה פאולין הבלגית עוקב אחר בילי, מוסכניקית בכפר קטן, המנסה להתמודד לבדה עם חובות כבדים. במהלך סופ"ש אחד היא גם צריכה להתמודד עם וילהם, לו היא חייבת כסף וגם לארח את אחיה שלוקה בפיגור שכלי.
הסרט הזה במקום הרביעי ברשימה נטו בגלל המשחק המצוין של לורן קרון, המשחק את אחיה של בילי בצורה פשוט פנטסטית. התסריט של הסרט לא רע, אבל מתפתח לאט מדי וקצת ארוך ממה שהוא אמור להיות וגם שאר השחקנים עושים עבודה סבירה אבל "קאדילק" הוא הצגה של איש אחד, שנותן את תצוגת המשחק הכי טובה שראיתי בכל סרטי הפסטיבל.
3. גבולות
סרטה של דנה לרר מאוניברסיטת ת"א, שזכה בפרס הגדול בתחרות הבינלאומית, עוקב אחר מאיה, שחקנית צעירה שמקבלת את תפקידה הרציני הראשון, ונאלצת להתמודד עם צילומים של סצנה אינטימית.
את מאיה משחקת נועה לבוב (ששיחקה את יונה וולך ב"יונה") המוכשרת, את הפרטנר שלה בסצנה משחק רועי מילר (המוכר בעיקר מהתיאטרון) ואת הבמאית העקשנית, שמוכנה לעשות הכל בשביל הסצנה המושלמת שלה, משחקת נעה ברקאי ("נבלות").
לרר עושה עבודה מצוינת בבניית מערכת היחסים בין הבמאית למאיה וכן בין מאיה לפרטנר שלה בסצנה האינטימית. מבחינה בימוי, יש כאן טביעת אצבע ברורה של לרר שבונה את הסצנה המרכזית של הסרט לאט לאט ומייצרת את המתח הדרוש בצורה נהדרת, עד לשיא המאוד מעוות של הסרט, שלי הזכיר במקצת את הסוף של "בירדמן", זוכה האוסקר אשתקד.
[*]
2. אל תוך האפלה
סרט דוקומנטרי בלגי, העוקב אחרי ילד מרוקאי בשם מוחמד, הסובל מראיה לקויה כתוצאה מפגם תורשתי שיכול להוביל לעיוורון. עשרה מקרובי משפחתו של מוחמד סובלים גם הם מראיה לקויה/עיוורון, והעתיד של המשפחה הענייה נראה עגום.
לפי תיאור העלילנ נדמה כי הסרט אמור להיות פסימי מאוד וקודר והוא אכן כולל סצנות קשות ומלאות ייאוש. לצד הסצנות האלה, הסרט הוא גם שיר הלל לאמונה. אחת מילדות המשפחה, גם היא עיוורת, היא הראשונה מבני המשפחה שנסעה ללמוד במרקש, ובאחת הסצנות המרגשות בסרט היא מקבלת מחשב מאביה. סצנה נהדרת נוספת היא סצנה בה המשפחה מגיעה לראשונה לים. סערת הרגשות הזו מגיע לשיא לקראת סוף הסרט בסצנה כואבת שלא השאירה עין אחת יבשה באולם.
1. אמריקה
סרט פולני שמגיע מהפקולטה לטלוויזיה ורדיו של אונברסיטת שלזיה. סרטה של אלכסנדרה טרפינסקה עוקב אחרי 2 חברות – אנקה ודזסטינה, החיות בפולין וחולמות על חיים טובים יותר. כשהן מחליטות לצאת לטיול מחוף לחוף, ההרפתקה התמימה הופכת למסובכת ואפלה ומשנה את היחסים בין אנקה ודזסטינה לנצח.
הסרט הנהדר הזה עובד בכל-כך הרבה רמות – המשחק הנהדר של מרתה מזור ואלכסנדרה אדמסקה, הכימיה המופלאה ביניהן, האיזון בין הקומדיה לקטעים הדרמטיים ובעיקר רוח הנעורים הנהדרת של הסרט הזה, שלכל 30 הדקות שלו, מצליח לרתק, להצחיק ולרגש. לטעמי הסרט הטוב ביותר בתחרות השנה (מאלה שראיתי).
זוהר צלח - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות