חדשות קולנוע וסרטים

משאל עם - ישראל בעד או נגד היטלר?

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
בפעם הראשונה בישראל, מציעה רשת בתי קולנוע לב לקהל הצופים להחליט האם סרט בעל רגישות גבוהה יוקרן או לא יוקרן באופן מסחרי בבתי הקולנוע בארץ. "הנפילה" (Downfall) הוא אחד הסרטים השערורייתים של השנה שעברה. הסרט, שמתאר את ימיו האחרונים של הצורר אדולף היטלר, זכה לביקורות נוקבות בארצו, גרמניה, על כך שהוא מראה את היטלר באור אנושי. הביקורות החברתיות על המסר של הסרט לא מנעו ממנו להפוך לאחד הסרטים הקופתיים של גרמניה בשנים האחרונות.

נראה כי מדובר בסרט איכותי, מכיוון שבשנה שעברה הסתובב הסרט בפסטיבלים ברחבי העולם וזכה בהרבה אמוד פרסים. הוא אפילו היה בין חמשת המועמדים הסופיים לזכייה באוסקר בקטגוריית "הסרט הזר" השנה. בימים אלה הוא יוצא לאקרנים במדינות נוספות באירופה, ויופץ בארה"ב וברחבי העולם.

לאור רגישות הנושא בישראל, סרטי שני ורשת בתי קולנוע לב בחרו בצעד חסר תקדים - לתת לקהל הצופים את זכות הבחירה להקרנת הסרט בישראל. בתחילת אפריל ייערכו שתי הקרנות בקולנוע לב תל אביב ובקולנוע לב סמדר בירושלים, בסוף ההקרנה יוזמנו הצופים לבחור בעד או נגד הקרנת הסרט בישראל. ההקרנות הן למנויי בתי קולנוע לב בלבד (ואם אתם מנויים צפו למייל מהרשת בימים הקרובים)."הנפילה" מתעד את ימיו האחרונים של הרייך השלישי באפריל, 1945. רחובות ברלין בוערים עם התקדמות הצבא האדום לבירה; מתחת לפני האדמה מסרב העריץ המפורסם בהיסטוריה להכיר במציאות ולהודות שעולמו מתמוטט סביבו, כאשר במפלצתיות עיקשת הוא שוצף על כל סובביו, ביניהן מזכירתו שעל זיכרונותיה מבוסס הסיפור.

ברונו גנץ, שמוכר לקהל הישראלי בעיקר מסרטו של וים ונדרס "מלאכים בשמי ברלין", משחק בתפקיד אדולף היטלר והיה מועמד לפרס הקולנוע האירופאי על הופעתו.

בהודעה שהוציאה נורית שני לעיתונות היא הסבירה מדוע החליטו לעשות צעד נועז שכזה: "לכאורה אין צורך להסביר את ההתלבטות, שכן רגישות הנושא בישראל ידועה לכול והתלבטות היא כנה וקשה. לא נתפתה למענה קלישאי, בנוסח, "עדיף לא להקרין בכלל, ולו כדי לא לפגוע ברגשותיו של ניצול שואה יחיד". לו זה היה המקרה, כנראה שלא היה מוקרן לעולם בישראל סרט העוסק בשואה בפרט ו/או גרמניה בכלל.

"הנפילה", מעבר להיותו הצלחה כלכלית וביקורתית מרשימה, הוא בהחלט סרט בעל חשיבות חברתית, קולנועית והיסטורית, ובהתחשב שהיה גם אחד מחמשת המועמדים הסופים לאוסקר האמרקאי, הרי שמקומו על מסכי הקולנוע אצלינו, היה כבר ודאי מובטח.

אם זאת, כבר בהקרנה פנימית של הסרט בקרב צוות העובדים שלנו, פרצה מחלוקת, עד כדי הצהרה של עובד מסור וותיק, כי הוא מסרב לעבוד על הסרט. אחרים להבדיל, טענו "שאין מצב" שנמנע מקרב הצופים שלנו את הזכות לראות את הסרט. עוצמת הדיון שהתפתח בקרבנו, הביא אותנו לערוך בדיקה מעמיקה של הנושא.

נכון שלכאורה, מי שלא רוצה לראות את הסרט, אינו חייב לגשת לקופה ולקנות כרטיס, אולם הנסיון למדנו, שדי בעצם הידיעה כי סרט שכזה מוקרן כדי לעורר שדים מרבצם. ושוב מצד שני, אי הקרנת הסרט, היא מעשה של צנזורה מחמירה, המונעת מקרב ציבור גדול של אוהבי קולנוע, להשתתף באחת החוויות הקולנועית הגדולות המסעירות כיום את אירופה…

אי לכך, החלטנו לערוך מספר הקרנות נסיון, לקהל המינויים הנאמן שלנו, איתו אנחנו נמצאים בדיאלוג רצוף, זוכים ממנו למחמאות וביקורות באופן שוטף. יש מי שיראה זאת כתרגיל ביחסי ציבור…. יהי כך, לעולם לא נגבר על חומות הציניות של אחדים מאיתנו".

רעיון המשאל הוא מבורך ומקורי, רק חבל שלא חשבו עליו לפני כשנה ועשו את אותו הדבר עם "הפסיון של ישו" שבסופו של דבר לא הוקרן בארץ בהקרנות מסחריות. פרטים נוספים על הסרט, העלילה, הצוות ההפקה תוכלו למצוא באתר הבית של הסרט:
http://www.downfallthefilm.com/

לחצו על התמונה הקטנה כדי לראות עוד תמונה מהסרט.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.7ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט