חדשות קולנוע וסרטים

"אני לא מתפקד טוב במצב נורמלי, דווקא בכאוס אני מוצא אופטימיות"

אני לא מתפקד טוב במצב נורמלי, דווקא בכאוס אני מוצא אופטימיות
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הבמאי וויט סטילמן היה מועמד לאוסקר כבר על סרטו הראשון "מטרופוליטן" ומאז הפך לאחד השמות הבולטים בקולנוע האמריקאי העצמאי עם סרטים כמו "ימי הדיסקו האחרונים" ו"ברצלונה". בראיון לכבוד הגעתו כשופט בפסטיבל הקולנוע בירושלים הוא מספר על העבודה עם קייט בקינסייל וקלואי סביני, הטעות שעושים קולנוענים צעירים, השילוב שהוא עושה בין קומדיה לביקורת חברתית, ההחלטה שלו לשים נשים במרכז סרטיו והסיבה שהוא מעדיף עבודה בקולנוע על פני טלוויזיה
פסטיבל ירושלים שמתקיים בימים אלו מציג שורה של אורחים רמי מעלה כמו הלן מירן, אוליבר סטון, לייב שרייבר והאחים דארדן, כך שהשם של במאי הקולנוע המוערך וויט סטילמן קצת נעלם ביניהם. אבל אין לזלזל בבמאי בן ה-71, שאמנם ביים רק 5 סרטים באורך מלא בחייו, אך זכה למועמדות לאוסקר על סרט הביכורים שלו "מטרופוליטן", הפך לאחד הקולות הבולטים של הקולנוע האמריקאי העצמאי וזכה לאהדת המבקרים ולקהל מעריצים מסור על סרטים כמו "ימי הדיסקו האחרונים", "ברצלונה" ו"אהבה וידידות". לכבוד הגעתו לפסטיבל, שבו הוא מכהן כחבר בצוות השופטים בתחרות הבינלאומית היוקרתית, ישבתי איתו לשיחה.

האם מצאת סרטים טובים בירושלים?

"אני מחפש כרגע שיקרינו גם קצת את הסרטים שלי בסינמטק אבל, בהחלט. מכיוון שאני שופט, אני לא יכול לספר לך אילו סרטים בדיוק אבל אני מאוד מקווה שהסרטים שאותם אני אוהב יזכו בפרסים. תחזיק אצבעות שהשופטים האחרים חושבים כמוני".

הרבה מחשיבים אותך לאחד מיוצרי הקולנוע האחרונים שיש להם טביעת אצבע של אוטר. האם תוכל להניח את האצבע על מה השפיע עליך לפתח כזה סגנון?

"אני חושב שהרבה יוצרים צעירים הופכים למעט יהירים עם פיתוח סגנון משלהם. הם תקועים בסגנון שהופך למעין כלא בשבילם. הרבה יוצאים מבתי ספר לקולנוע, בלי הרבה הגבלות של זמן או ידיעת הרצון של הקהל ומשתמשים בטייקים ארוכים. לדעתי, קולנוע אמור להיות מונע בעזרת תנועת המצלמה או קאטים. זה כאילו יש לחלק מהם יש אג'נדה נגד קאטים. אבל במקרה שלי, אני לא פיתחתי סגנון בבית ספר לקולנוע, פיתחתי אותו תוך כדי עבודה על הסרטים הראשונים שלי. הסגנון, או איך שלא מתייחסים אליו, נבע מתוך מגבלות או בעיות איתן התמודדתי, בין אם זה תקציבית או מבחינת יכולת ליצור את הסרט".



(וויט סטילמן. באדיבות פסטיבל הקולנוע ירושלים)

הסרטים שלך תמיד שילבו קומדיה, דרמה וביקורת חברתית. איך לדעתך ניתן לשמור על בלאנס בין האלמנטים?

"לקומדיה יצא שם רע, אבל אפשר לעשות המון בקומדיה. כלומר, חלק מכוונים ליצור מעין קומדיה מגוחכת שהיא כל כך מובנת מאליו. קומדיה לא צריכה מגבלות שלפיהן אתה חייב להיות מטופש ומטורף. אני באופן אישי נהנה מהשילוב של קומדיה עדינה ביחד עם דרמה".

זה לא סוד שעבדת עם שחקניות נפלאות כמו גרטה גרוויג, קלואי סביני ואחת השחקניות הכריזמטיות ביותר בעולם, לדעתי, שהיא קייט בקינסייל. מה מושך אותך ללהק שחקניות מסוימות?

"אני לחלוטין מסכים, קייט היא שחקנית נפלאה. התמזל מזלי לעבוד איתה ועם אחרות. את קייט ראיתי לראשונה בעיבוד לרומן של ג'יין אוסטין. זכרתי אותה לטובה וישר חשבתי עליה כאשר ליהקנו את 'ימי הדיסקו האחרונים'. גם את 'אהבה וידידות' עשיתי בגלל שחשבתי שזה תפקיד נהדר בשביל קייט, ואכן היא הייתה נהדרת בסרט הזה. את קלואי פגשתי בהמלצת העורך שלי שעבד גם על הסרט הראשון שלה - 'קידס'." יש כרגע טרנד בהוליווד לשים במרכז הבמה גיבורות נשיות כמו גם בפמיניזם, אך אתה עשית זאת קודם. מה משך אותך לכך?

"לא ניסיתי לעסוק בפמיניזם, אבל אני מסכים אתך שזה הגיע באופן טבעי. אני מוצא את האישה הרבה יותר מעניינת כדמות מאשר גבר, במיוחד כאשר אנחנו מתעסקים ברומנים. אני כן אוהב להתעסק בשני המינים, כמו ש'ברצלונה' התעסק יותר במין הגברי. אך בסופו של עניין, שני המינים הם 70 אחוז אותו הדבר".



אתה ידוע כתסריטאי שמפתח פרסונה עבור כל אחת מהדמויות אותן הוא כותב. תוכל לשתף אותי בתהליך?

"זה תהליך ארוך ומתיש עד שאתה מפצח את הדמויות. לוקח לי נצח עד שהדמויות מפתחות סוג של אוטונומיה מהתסריטאי ואתה נותן להן לנהל את מהלך העלילה. אבל זה רגע נהדר כשיוצא לדמויות לפעול מעצמן עבור השגת המטרות שלהן ומבלי התערבות תסריטאית. באותו רגע, אתה לא מרגיש כאילו אתה דוחף להם ספגטי לצלחת".

אני יודע שבימים אלו אתה מפתח סדרת טלוויזיה. מהו ההבדל עבורך בין פיתוח סרט לבין פיתוח סדרה?

"אני מעדיף קולנוע (צוחק). אם עסקנו בכתיבת פרסונה, הרי שטלוויזיה ארוכה יותר ודורשת הרבה יותר מאמץ בשביל לדעת את הדמויות לעומק. גם שם זה נהדר לראות את הדמויות פועלות בעצמן אך זה דורש יותר מנצח להגיע למצב מושלם שכזה. מבחינת מדיום, אני רואה את הטלוויזיה כמשהו יותר תעשייתי וארוך טווח. לכן, אני באמת מעדיף את האמנותיות שהקולנוע יוצק בך."

מה דעתך על מצב השביתות בהוליווד כרגע?

"אני אגיד לך את האמת, אני לא מתפקד טוב במצב נורמלי. דווקא בכאוס אני מוצא אופטימיות. לכן, כולי תקווה שהעניינים שם יסתדרו וכולנו נשוב לתפקד כראוי".

האם יש לך עצה עבור יוצרי קולנוע צעירים?

"כן. אך זה מעט מלחיץ אותי לחשוב על אחת. אני חושב שהם צריכים לחשוב על סיפור שיעניין גם אותם אך גם את הקהל. הם צריכים לזכור שקולנוע צריך גם לבדר ולתפוס את תשומת הלב של הציבור הרחב".
פרטים מלאים, מועדי הקרנה והזמנת כרטיסים באתר הרשמי של הפסטיבל. לכל הכתבות מפסטיבל ירושלים 2023 >> לחצו כאן
מתן יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית קלואי סביני
 
חיפוש בארכיון 2000
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט