חדשות קולנוע וסרטים

הקומדיות הצבאיות הישראליות הגדולות: מקומות 6-10

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
כל מדינה נהנית לצחוק על הדברים העצובים שתוקפים אותה בחיי היום-יום. כך גם אנחנו נהנים לצחוק על מלחמה ושלום, מה שלרוב אומר- צבא. לאור הצלחת הסרט "הלהקה האחרונה בלבנון", קיבצנו את עשר הקומדיות הצבאיות המצחיקות והטובות ביותר
10. פלאפל אטומי (2015)

נתחיל את הרשימה דווקא מסרט עכשווי שלא קולע לכללי קומדיה צבאית לפי הז'אנר ואפילו יותר מתאים לז'אנר הקומדיה פוליטית. אבל מה שכן, "פלאפל אטומי" פוגע במטרה שאליה מכוונות כל הקומדיות הצבאיות- להעלות לדיון נושא צבאי\מדיני בדרך יצירתית ומבדרת.

מעבר להיותו של דרור שאול במאי נהדר, הוא גם כותב שיודע איך לדבר את השפה עם הקהל. שאול מדבר עם הקהל במושגים כמו פלאפל, ראפ, אנטנה אנושית וסיפור אהבה הזוי וכך, על הדרך, מכניס את הביקורת והמסר החברתי שלו.

יש לסרט גם מגרעות, הגדולה שבהן היא עומס דמויות חסרות מטרה שמצליחות להוציא את הסיפור מבלאנס. למרות זאת, שאול מצליח ליצור סרט שאפתני ועדכני מאוד שגם אם לא מספר את סיפורי החיילים בבסיס, עדיין מביע ביקורת על הצבא.



9. נחצ'ה והגנרל (1972)

אם עסקנו בבמאי שיודע לדבר עם הקהל, כנראה שבשנות ה-70 מי שדיבר עם מחצית מהקהל הכי טוב היה ג'ורג' עובדיה, מבמאי הבורקס המפורסמים ובו זמנית הכי שנויים במחלוקת. עובדיה היה מהראשונים שהשתמשו בצבא כגורם להומור. הסרט עוקב אחר נחצ'ה, אדם שתמיד יודע איך לצאת מתסבוכות ולסדר את הדברים לטובתו. בטעות מוצא עצמו נחצ'ה בדרך לצבא ביחד עם קצין העיר.

אין כאן אמירה פוליטית או חברתית עמוקה מדי, מדובר בסרט בורקס מאוד טיפוסי, אך מצחיק ביותר. למרות שהסרט כולל מטען תרבותי חשוב לכל מי שרוצה לחזור לאותה תקופה, אין בו הרבה יותר מלכבות את הראש. שלא תבינו לא נכון, אני חושב שזה סרט נהדר ומצחיק שמעבר לכך גם הכין את הקרקע לשנים הבאות, אבל מי שאינו בין המעריצים האדוקים של סרטי הבורקס - אל תבזבזו את הזמן.

8. אפס ביחסי אנוש (2014)

רגע, מה? איך "אפס יחסי אנוש" רק במקום השמיני? אני אגיד דעה לא רווחת, "אפס ביחסי אנוש" לא דיבר אליי. ההומור שלו כלל בתוכו ציניות, הארד-קור ציניות, ודיבר לקהל שאינני בין מעריציו. אני כן יודע להעריך את הסרט הזה ולכן גם הבנתי שאין שום סיכוי שהוא לא יהיה ברשימה.

גם אם הסרט פונה יותר למין הנשי, המסר החברתי שלו יכול לדבר כמעט לכל אדם פשוט שהיה בצבא וסבל מהתעללות של החיילים ה'מגניבים' יותר. בדומה ל"פלאפל אטומי", גם כאן טליה לביא דיברה אל הקהל שלה בשפה שלו. הבמאית הביעה תסכול וביקורת רצינית על הצבא והסתירה אותה בתוך ערימה של הומור ציני וקטעי אחוות נשים.

הסרט מספר על... רגע, אני באמת צריך לספר על מה הסרט? יש מישהו בארץ שלא יודע שמדובר בשלוש חיילות המנסות להשתלב בעולם הצבא הגברי? האם קיים מישהו שלא יודע שהסרט מחולק ל-3 קטעים וכל קטע מספר את סיפורה של חיילת אחרת וכמובן שהקטעים מתחברים?

בנוסף לדרך בה בוצעה הביקורת, אם יש משהו שמצדיק את ההייפ הוא הליהוק. לא הייתי מחליף את דאנה איבגי אפילו בג'ניפר לורנס, לא את שני קליין באמה רוברטס ובמיוחד לא הייתי מחליף את נלי תגר הנהדרת. אי אפשר להתכחש לכך שמדובר בסרט קאלט שהעלה משמעותית את הפופולריות של הז'אנר.



7. מסווג חריג (2015)

כשמו כן הוא, הסרט החריג ביותר ברשימה וגם החדש ביותר כשיציאתו הייתה בדיוק החודש לפני שנה. במרכז הסרט עומד מתן, ג'ובניק המוצב בשממה ומקבל הצקות מצד האבט"שניקים שלצדו. לקראת אמצע הסרט, המצב משתנה לגמרי ומתן מוצא את עצמו מוקף בחגיגה של מוות, אימה, צחוק והרבה דם.

בחלקו הראשון הסרט הוא קומדיה צבאית לכל דבר. חנון ילדותי המוקף בערסים "חברותיים". בחלקו האחר זהו סלשר אימה קומי שמגיע מגל סרטי האימה הישראליים שהתחיל מ"כלבת". לא מעט, הסרט חייב את תודתו לליהוק של איתי זבולון הנהדר. למרות שהשיג את רוב פרסומו דרך סרטוני יו-טיוב (יניר האחמ"ש), זבולון מצליח לשכנע ובו זמנית נותן קריצה לדמויות חנונים כי שהוצגו לאחרונה ב"המפץ הגדול" ו"עמק הסיליקון".

בחירות הבימוי של בועז ארמוני (אשר צילם את הסרט בלא יותר מ-12 ימים) הן בחירות חריגות לנוף הישראלי. הביקורת של ארמוני כלפי הצבא והחברה הישראלית נעשתה באופן ישיר ואפילו מעט גס. עדיין, חלק מהקסם של הסרט הזה הוא דווקא הגסות הזו. "מסווג חריג" נעשה בקטן אך עושה זאת בגדול.

6 . מבצע סבתא (1999)

ושוב, דרור שאול זוחל לרשימה עם סרט הטלוויזיה שנהפך לסרט פולחן. אי אפשר ממש לקרוא לזה סרט צבאי. האמת שאי אפשר ממש לקרוא לזה סרט. "מבצע סבתא" מתפרש על רצועת זמן של 50 דקות. בדומה ל"מסווג חריג" גם כאן מדובר בסרט שהתחיל בקנה מידה קטן אשר עשה זאת ובגדול, רק שהפעם הוא התחיל בקנה מידה פצפון ועשה זאת בענק.

במרכזו הסרט עוסק בשלושה אחים יוצאי קיבוץ אשר בעקבות מות סבתם נאלצים לארגן את ההלוויה במימונם ובארגונם. משם העניינים רק מסתבכים, כאשר הקיבוץ מסרב לקבור את הסבתא תחת אדמתו. הקישור הצבאי הראשון של הסרט מגיע מקרמבו, אחד האחים אשר מתפקד כקצין צה"לי.

למרות ההומור שבו, מדובר בסרט מאוד אישי של שאול. הבמאי\תסריטאי מדבר על המשפחה שלו, על היותו קיבוצניק במקור וכמובן על אחיו- טל שאול שזוהה בעבר מאוד עם צה"ל והשב"כ ומעביר מסר חברתי\פוליטי הדומה ברוחו ל"פלאפל אטומי".

הבעיה היחידה שלי עם "מבצע סבתא" היא שהוא לא בנוי כסרט, הוא בנוי כמו פיילוט ארוך של סדרת טלוויזיה. אין לו ממש את מבנה 3 המערכות ואין בדיוק אחידות כוונה לכל אורכו. אבל אפילו בתור פיילוט ארוך, הסרט מצליח לעשות דברים שסרטים גדולים ממנו לא הצליחו. הוא מראה את חיי הקיבוצים, מאבק בין דורי, מציג באור מגוחך את הפטריוטיזם והציג לעולם את ההומור הסאטירי והנהדר של דרור שאול.

מתן יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.9ציון מבקרים5 / 3.5
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20234דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט