חדשות טלוויזיה / סדרות

"פינוקיו": ביקורת סרט נטפליקס

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
82 שנה אחרי הסרט הקלאסי של דיסני, וזמן קצר אחרי הגרסאות של רוברט זמקיס של מתיאו גארונה, מגיע גם גיירמו דל טורו ("צורת המים") לסיפור האלמותי על ילד העץ שרוצה להיות ילד אמיתי. יעל מאורר אליאה על משל על יחסים פגומים בין אבות לבנים, מסר אנטי מלחמתי ואנטי פשיסטי, והרהור על מהות החיים והמוות
ספרו הנודע של הסופר האיטלקי בן המאה ה-19 קרלו קולודי על הילד מעץ שהופך לאנושי זכה לעיבודים רבים. הידוע ביניהם הוא העיבוד הנפלא של דיסני מ-1940 שהביא למסך את הדמויות הבלתי נשכחות של ג'פטו ופינוקיו, הצרצר ג'ימיני קריקט, הפייה הכחולה, החתולה פיגרו והדג קליאו, וסצנות בלתי נשכחות מלוות בשירים שמוכרים לנו עד היום כמו "When You Wish Upon a Star" שזכה באוסקר והפך לשיר הנושא של דיסני.

לאחרונה ניסו בדיסני+ לשחזר את הסרט האייקוני בגרסת אנימציה משולבת שחקנים בכיכובו של טום הנקס כג'פטו ובבימויו של רוברט זמקיס. הסרט לא הצליח לשחזר ולו במעט את החן והגאונות של המקור, וספג ביקורות לא מחמיאות. . הניסיון לחבר את הסיפור לימינו לא צלח, ונשארנו עם גרסה חורקת במיוחד של בובת העץ שהייתה כה מקסימה בסרט המקורי. גם הבמאי האיטלקי מתיאו גארונה ("גומורה") הציג לפני מספר שנים את גרסתו המוצלחת יותר לילד העץ שרוצה להיות ילד אמיתי.

העיבוד החדש של אמן האימה גיירמו דל טורו ("המבוך של פאן", "צורת המים") ממציא מחדש את הסיפור המקורי ומרחיק אותו ממחוזות דיסני. בגרסת האנימציה של דל טורו, פינוקיו בובת העץ אינו דומה כלל לגרסה ה"חמודה" של דיסני. ה"עציות" שלו בולטת מתחילת הסרט ועד סופו. הוא לא נראה כמו ילד בשום שלב, וזהו גם אחד מהמסרים של הסרט, שכותב מחדש את הסיפור ברוחו של דל טורו.

[*]

בגרסה הזאת, ג'פטו (דייוויד ברדלי, סרטי הארי פוטר), הוא אב שכול שאיבד את בנו הצעיר קרלו במהלך מלחמת העולם הראשונה. האובדן הטראגי ממוטט אותו וברגע של שכרות הוא כורת את העץ שאותו נטע לזכר בנו ומכין ממנו בובת עץ שתהיה לו לבן. הפיה הכחולה (טילדה סווינטון, "רכבת הקרח") נותנת לו חיים וממנה את הצרצר סבסטיאן (יואן מקגרגור, "טריינספוטינג"), שחי בתוך העץ שנכרת, לשמור עליו. בגרסה הזאת, הצרצר סבסטיאן הוא המספר. דרך עיניו הצופים שומעים את סיפורו של פינוקיו. הוא משמש קול מצפוני לא רק לפינוקיו אלא גם לג'פטו, לו הוא נותן שיעורים באבהות.

"פינוקיו" של דל טורו מתרחש בזמן עליית הפשיזם באיטליה ומהווה כתב האשמה נגד מיליטריזם ופשיזם. באחת הסצנות בניטו מוסוליני (תום קני, "בובספוג"), המוצג כגמד מגוחך, מגיע לראות את המופע של פינוקיו בלהקת התיאטרון של הרוזן וולפה המרושע (כריסטוף וולץ, "ג'נגו ללא מעצורים"). במקום המופע המקורי שהילל ושיבח את המנהיג, מכין לו פינוקיו מופע בו הוא מגדף ומקלל אותו וקורא לו "קקי ענקי". בהמשך, פינוקיו מגויס לצבא בו מנסים ללמד אותו ואת חברו קנדלוויק (פין וולפהארד, "דברים מוזרים") להיות חיילים פטריוטים שמחסלים את האויב בלי היסוס. ה"אויב" כאן הוא חבריהם לאימונים ברובי צבע. פינוקיו וקנדלוויק אומרים ששניהם ניצחו בקרב. כלומר, הניצחון הוא בשיתוף פעולה ואחווה בין בני האדם. אביו של קנדלוויק (רון פרלמן, "שם הוורד"), מצווה על בנו לירות בפינוקיו, ובנו משיב: "אני לא מפחד לסרב". המסר האנטי-מלחמתי לא יכול היה להיות ברור יותר.



נראה שדל טורו כותב מחדש את הסיפור של פינוקיו כמשל על יחסים בין אבות לבנים ובהיפוך מסוים של הסיפור המקורי. בעוד בגרסאות הקודמות של הסיפור, המסר הוא שכדי להפוך לילד "אמיתי" על פינוקיו ללמוד ללכת בתלם, לציית לאביו ולסמכות, ולא לסטות מדרך הישר, הרי שבסרט הזה, המילה "ציות" היא חלק מהמוטו הפשיסטי והופכת לבעייתית במיוחד. האומץ לסרב הוא הערך שמדגיש כאן דל טורו. גם היחסים בין הורה לבנו עוברים כאן שינוי. ג'פטו לא מסוגל לקבל את הבן החדש שלו כפי שהוא ועליו לעבור מסע שבסופו יקבל את הבן החדש, לא כתחליף לבן שאבד לו, אלא בזכות עצמו, כפי שהוא באמת.

גם הנושא של הפיכת הילד מעץ לילד אמיתי מקבל כאן טוויסט מעניין. אם פינוקיו עשוי מעץ, הוא לא באמת יכול למות. לכן ממציא דל טורו עוד דמות מקבילה לפייה הכחולה, שמייצגת את המוות. בעזרתה הוא דן בנושא האל-מוות. האם אי היכולת למות היא ברכה או קללה? מהי המשמעות של חיים בצל המוות? האם הפיכת הילד מעץ ל"אמיתי" משמעה יכולתו למות, כמו כל בן אנוש? פינוקיו הוא סיפור על משמעות ה"חיים" שאינם מוגבלים רק לבני אנוש. נושא זה קיבל גוון מדע בדיוני בסרטו של ספילברג "אינטליגנציה מלאכותית" ב-2001 שעשה שימוש מבריק בסיפור פינוקיו. דל טורו מספק כאן טוויסט פילוסופי על הנושא.

"פינוקיו" הוא סרט ארוך (מדי) וגדוש בתכנים ומסרים. חלקם עוברים טוב יותר מאחרים. האספקט הפוליטי בוטה וברור מדי, גם אם יש להעריך את דל טורו על הסנטימנט האנטי-פשיסטי שראוי מאוד לזכור, גם כאן ועכשיו. השירים, בניגוד ללהיטים מבית דיסני, יותר קשים לזמזום. האנימציה מרהיבה ועוכרת שלווה, אפלה מאוד כיאה לדל טורו, וייחודית מאוד. הבמאי המקסיקני מצליח להחיות מחדש את הסיפור על פינוקיו ומספק גרסה מקורית לסיפור הנצחי הזה על מהות האנושיות.

הסרט "פינוקיו" זמין לצפייה בנטפליקס. לביקורות סרטים נוספות >> לחצו כאן
יעל מאורר אליאב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש דצמבר
 
חיפוש בארכיון 2022
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט