פנתר לבן ביקורת סרט

White Panther Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "פנתר לבן":
"סרט חברתי ספורטיבי שמצליח לגעת בליבם של הצופים"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר White Panther
משחק יבגני אורלוב, זאב רווח, זורה קוסשווילי, מיטל גל, נטשה מנור במאי/ת דני רייספלד  
ישראלי
ביקורת סרט לפנתר לבן מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"אגרוף לבטן"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע29.5%
בבית
אחכה לדי.וי.די67.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות3.2%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
אחד הדברים הטובים שקוראים לקולנוע הישראלי בשנים האחרונות הוא יצירת של סרטי ז'אנר מובהקים ולווא דווקא דרמות משפחיות או כאלו שעוסקות בשאלות קיומיות ובסכסוך הישראלי ערבי מדובר ב-סרטי אקשן כמו "קירות" ,סרטי אימה כמו "מי מפחד מהזאב הרע" וכעת גם ז'אנר סרטי הספורט המוזנח (מאד) במדינתנו זוכה לעדנה בסרטו המרגש של דני רייספלד "פנתר לבן". תעשייה השואפות לנורמאליות זקוקה לסרטים אלו (שמכוונים בעיקר לבדר את הקהל) כאוויר לנשימה ואלו בדיוק הסרטים שאמורים להשיב את הקהל הישראלי למסכים.למרות כמה ערוצים בכבלים ,תוכניות רדיו ומוספים בעיתונים, נמנעו יוצרי הקולנוע בישראל מלהתעסק בנושא הספורט בסרטיהם. הגששים שיחקו כדורגל ב"שכונה שלנו" אורי זוהר היה מורה לכדורסל ב"עיניים גדולות", זאב רווח היה מנהל קבוצת כדורגל ב"בית"ר פרובנס", איתן גרין ביים את "אזרח אמריקאי " הצנוע ו"ילדי cccp " התחבטו במצוקה אי שם בדרום ו..זהו -גורנישט .וכעת מגיע דני רייספלד וטומן את ידו בזירת האגרוף אי שם בטבריה ומוסיף עוד נדבך לז'אנר מוזנח.
ספורט מטבעו הינו נושא שכמו נוצר בצלם הקולנוע: בדרך כלל צופה בו קהל (כמו הקהל באולם הקולנוע),יש בו אקשן, מתח, יריבות עזה - בקיצור כל מה שצריך ליצירת סרט עסיסי ומרגש שיעשה גם קופה. סרטי אגרוף כתת ז'אנר בפני עצמו סיפקו לצופים לא מעט רגעי קסם קולנוע בן אם ב"רוקי" או ב"שור הזועם".אלכס (יבגני אורלוב בהופעה בכורה כובשת) הוא מתאגרף חובב בטבריה. הוא ואחיו יבגני ( הראפר וולקן) גרים בדירת שיכון מוזנחת עם אמם החולה. כמו ברוב סרטי הספורט בסגנון "רוקי" ו"קרטה קיד" יבגני ימצא את הגאולה מהביבים דרך הספורט וזה יקרה כששוטר (זאב רווח המצוין שעדיין כוחו במותניו גם אם משחקו מוקצן קמעה) שיעצור אותו יציע לו להתאמן המועדון ככפות הזהב המקומי ולצאת מחיי הפשע.
סרטו של רייספלד מתנהג לפי כל כללי הז'אנר המקובלים, החל ביחסי המאמן תלמיד המשולים ליחסי אב ובן דרך מונטאז' האימונים וכלה בהתאהבות הגיבור בבחורה הלא נכונה שבסוף תיתן לו את הלגיטימציה שאותה הוא כה מחפש. אולם מעבר להיותו של "פנתר לבן" סרט ספורט שהולך בדרכי סרטי הז'אנר לדורותיהם משכיל רייספלד להוסיף שני גורמים חשובים המוסיפים נפח לסרטו והופכים אותו מעבר ליצירה מבדרת גם ליצירה נוקבת. ראשית ,ממקם רייספלד את עלילת הסרט בטבריה שבניגוד לסרטיו של שמי זרחין מוצגת כאן במלוא עליבותו הפרובינציאלית. אצל רייספלד טבריה היא עיר שקיפוח ואפליה הם שם המשחק בה ולצד נופי קדומים יפיפיים החיים בה אכזריים וכמעט חסרי תקווה.מעבר לכך וולקן אחיו של הגיבור מנהיג קבוצה של ניאו-נאצים רוסים (אלו הפנתרים הלבנים שבעצם הם הם הפנתרים השחורים של ימינו). רייספלד זועק את זעקתם של העולים הרוסים המרגישים דחויים ומקופחים. ההצגה של אותם ניאו-נאצים אלימים בטבריה מצרפת את "פנתר לבן" לגל של סרטי המחאה החברתית בנוסח "השוטר" ו"הנוער". בעת הצפייה בסרט נזכרתי בסרט "אמריקן אקס " המצוין שגם חשף תמונה מבהילה של נוער אמריקאי מקופח הזקוק רק לדחיפה קטנה כדי להידרדר לפשע."הפנתר הלבן" מצליח להיות גם סרט מבדר הפונה אל הקהל הרחב וגם מסמך חברתי נוקב המעורר לדיון נושאים שנדמה והחברה הישראלית הייתה מעדיפה להשתיק. כל אחד יוכל למצוא בסרט את מבוקשו ובזה כוחו.
פנתר לבן - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5115/04/2023 09:59:02
6/10אייקון ציון
הנושא הוא העיקר. צריך לומר ביושר שהרמה אינה גבוהה מיוחד מכל היבט שבו נבחן את הסרט. החשיבות שלו ,היא בקו המחבר בין קשיי הקליטה של העולים המזרחים משנות ה-50 לאלו של עולי מדינות חבר העמים משנות ה-90. הכוונה היא לדומה ולשונה. לא מדובר ביצירה שמשאירה חותם או כסו שנזכור אותה. ציון 6.5.
שם: .MOR Rגיל: 1525/09/2018 02:38:44
5/10אייקון ציון
סרט בינוני וגנרי. המשחק ברובו מעולה, הצילום מצויין, הפס-קול לא רע ודי מוסיף לאווירה, סצנות האגרוף (לא שיש הרבה כאלה) סוחפות, המסרים חשובים ואקטואליים (למרות שלפעמים הוא מובע בכוח ובחוסר טבעיות), העריכה לא רעה בכלל והדיאלוגים די טובים אך התסריט והעלילה צפויים, נדושים, חסרי מעוף, די משעממים, חסרי מקוריות ויצירתיות לחלוטין ופשוט לא טובים. אם נוציא לרגע את המסר והביקורת החברתית, מדובר בסרט זניח וחסר כל חשיבות כמעט לחלוטין. עצם העובדה שאני אישית פחות מתחבר לסרטי אגרוף (בגלל עלילה נוסחתית במיוחד) בא לידי ביטוי קלות ביחס שלי כלפי הסרט. בקיצור, פחות התחברתי. עדיף לוותר.
שם: חיים וינטראובגיל: 4217/11/2014 10:52:47
10/10אייקון ציון
רוקי הישראלי, כפי שרק רוקי הישראלי יכל להיות. סרט מצויין שמציג את הבעיות הקשות של העולים לישראל. את ההסתגרות והניכור מחד, ואת אי הקבלה והגזענות מאידך. סרט על אהבה ורצון לשרוד ולהיות שווה ומוערך. סרט על משפחה וכבוד וגאווה. סרט ישראלי שלא מנסה לייפות ולא מנסה להדחיק את הישראליות הבעייתית והיפה. פרט לסוף מעט הוליוודי שנראה כמו נסיון "לסיים כבר את הסרט" הסרט מצויין, המשחק טוב מאד. זאב רווח ענק כתמיד. תמיד העדפתי אותו בתפקידי אופי דרמטיים מאשר כמוקיון. השחקנים הצעירים מעולים. אהבתי מאד. בעיניי קלאסיקה.
קישורים
חץ פנתר לבן (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט