בין הקירות ביקורת סרט

Entre les Murs Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "בין הקירות":
"מעולה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Entre les Murs
משחק פרנסואה בגודו במאי/ת לורן קנטה  
זר
ביקורת סרט לבין הקירות מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מעולה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע13.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די73.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות13.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הפעם הראשונה שנחשפתי ליצירתו של לורן קאנטה היתה במהלך הביקור הראשון שלי בניו-יורק בשנת אלפיים. בגלל ביקורת מעולה שקראתי ב Time Out החלטתי ללכת לראות את סרטו "משאבי אנוש" (1999), דרמה ריאליסטית מרגשת על מערכת יחסים בין אב לבנו שחוזר לעיירת הפועלים כדי לעבוד במחלקת משאבי אנוש במפעל שאביו עובד בו. כעבור שנתיים עבדתי בחנות dvd ושכנעתי את המעסיק שלי להזמין עותק של סרטו החדש של אותו קאנטה, "Time Out", דרמה ריאליסטית מעולה על גבר המאבד את מקום עבודתו ומחליט להסתיר זאת מבני משפחתו הבורגניים. את סרטו הלפני האחרון Heading South (2005) עם השחקנית החביבה עלי שרלוט רמפלינג עדיין לא ראיתי."בין הקירות" הוא המשך סגנוני של סרטיו "משאבי אנוש" ו"טיים אאוט". יצירה ריאליסטית מאופקת, אנושית ומדויקת להפליא. מסוג הסרטים שקשה להאמין שבכלל מדובר בשחקנים ושהיה במאי באתר הצילומים. הסרט מבוסס על ספרו של מורה בשם פרנסואה בגודו שהחליט לכתוב ספר המתאר בצורה פרטנית את עבודתו היומיומית בתיכון בכיתה המורכבת מקבוצות אתניות רבות וממעמדות חברתיים נמוכים. הכיתה על המורה ועשרים ומשהו תלמידיה הם בעצם מיקרוקוסמוס של החברה הצרפתית.
כדי שהיצירה הקולנועית המשובחת הזו תהיה אמינה, הצילומים נערכו בתיכון אמיתי כאשר התלמידים והמורים בתיכון ישמשו גם כשחקנים. הסרט אכן צולם בתיכון "פרנסואה דולטו" שבפריז והתלמידים והמורים המופיעים בסרט עובדים ולומדים בו. השחקנית המקצועית היחידה בסרט היא אחת האמהות של תלמיד בעייתי במיוחד, כל שאר ההורים מגלמים את עצמם. כדי לחזק את הריאליזם קאנטה ליהק את בגודו שלפי ספרו נוצר הסרט לתפקיד המחנך והמורה לצרפתית פרנסואה. כמעט במשך שנה התלמידים השתתפו בסדנאות משחק ואלתור אחרי שעות הלימודים.בעזרת הסדנאות נבחרו התלמידים שבעצם משתתפים בסרט והפכו לכיתה המאולתרת שאנחנו צופים בה. השחקנים הצעירים והיוצרים עצבו יחדיו את הדמויות, ובעצם "בין הקירות" נוצר בעזרת בניית דמויות ותסריט המורכב מסיטואציות שקנטה רצה ליצור. פרנסואה לכאורה היה מעביר לתלמידים שיעור שגרתי אבל מכוון את הדיון אל נושא דרמטי ובאופן טבעי התלמידים היו מגיבים וכך נוצרת דינמיקה של שיעור. כמורה לשעבר הצפייה בסרט "בין הקירות", הזכירה לי את השחיקה הנפשית שהעבודה הזו מייצרת אצל המורים גם בארצנו, ואת מערכות היחסים המורכבות עם התלמידים, כמו כן גם את הסיטואציות המאוד לא נעימות שמורים נאלצים להתמודד איתם על בסיס יומי. אין ספק, "בין הקירות" הוא הסרט האמין ביותר על הוראה אי פעם.
בקולנוע ההוליוודי המורים (בד"כ לבנים) מגיעים לבתי ספר בשכונות מצוקה והופכים לגואלים של התלמידים (בד"כ בני מיעוטים). בסרט של קאנטה, הגאולה לא תבוא. המורה ימשיך בעבודתו הסיזיפית והמייאשת מול צעירים מורכבים, זה לא "ללכת שבי אחריו", גם לא "סיכון מחושב" ושאר הסרטים שבהם המורים יצילו את המסכנים מהרחוב ויהפכו אותם לאמנים או סטודנטים במכללה יוקרתית. המורה הוא לא גיבור על, הוא בן אדם עם היתרונות והחסרונות שמערכת החינוך והחברה לא ממש מכבדים אותו ואת עבודתו, שלא נדבר על התלמידים שהוא צריך ללמד.התלמידים הם לא מסכנים, הם לא במצוקה, הם אוהבים לחיות את החיים שלהם על שלל התסביכים. הם גם לא אוהבים להגיע לבית הספר כמו כול צעיר שיעדיף לבלות בקניון או מול הטלוויזיה. הם דעתנים, חוצפנים, נטולי פורמאליות, ובהחלט יודעים לפתוח את הפה שלהם על המחנך המסכן שאיננו יודע כיצד להתמודד איתם. "בין הקירות" הוא חלק ממסורת קולנועית המתארת מערכות יחסים של מורה ותלמידיו אבל לעומת רוב הסרטים האחרים, הוא לא מנסה להפוך את המורה לאידיאליסט אלא רק לבן אדם שרוצה לעשות את עבודתו בצורה הכי טובה שיתנו לו והתלמידים אולי מגיעים לרכוש השכלה אבל בהחלט היו רוצים שהצלצול יישמע והם יוכלו לרדת למגרש לעסוק בזוטות של חייהם."בין הקירות" הוא סרט רגיש, אנושי וחשוב שמתאר בדיוק רב מה שכול כך הרבה סרטים אחרים נכשלו בו, דינמיקה אמיתית בין מורה לתלמידיו. אין ספק שמדובר באחד הסרטים הטובים ביותר לשנת 2008, אין ספק שהגיע לו לזכות בפסטיבל קאן ואני מאמין שהוא גם יהיה מועמד לאוסקר.
בין הקירות - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: גיל: 016/10/2011 10:20:32
10/10אייקון ציון
מרתק לצפות בסרט הזה של לורן קאנטה, במאי משאבי אנוש וטיים אאוט. סרט מרגש ומרתק. החליטו בעצמכם אם מייאש או מעורר תקוה. אם המורה טוב מאוד או לא או בין לבין. בכל מקרה, הנעשה בכיתת המהגרים בסרט הזה מעורר מחשבה. החליטו בעצמכם כי זה לא קיטש אמריקני על מורה שמציל את העולם. זה סרט ריאליסטי שמציג את בית הספר הבעייתי הזה, ומותיר לכם לחשוב על מה צריך ואפשר לעשות במצבים האלה, והאם יש פתרון עדיף לקונפליקטים המוצגים בו. לא יאמן שהשחקנים לא שחקנים. לחלופין לא יאמן שהוא לא דוקומנטרי. כיוון שהסרט הזה שנראה כדוקו אינו דוקו, והשחקנים אינם שחקנים מקצועיים אלא המורה ותלמידיו. אז איך לעזאזל המשחק כל כך משובח ואמין? לא יאמן!
שם: רוני גגיל: 2721/06/2009 16:14:21
8/10אייקון ציון
סרט אמין ואמיתי שמראה מה מתרחש במערכת החינוך הצרפתית. שילוב של ערבים, צרפתים,מהגרים, שחורים, לבנים. ההתמודדות של אנשי החינוך אל מול ההתדרדרות בהתנהגות של הנוער בימינו. סרט חכם ומומלץ לאוהבי הקולנוע הצרפתי.
שם: יואב גגיל: 3705/02/2009 10:30:10
6/10אייקון ציון
זוהי הביקורת המאה (!) שלי באתר "סרט", וזוהי הזדמנות מצויינת להגיד תודה לסינמטק ירושלים, שמאפשר לי לראות סרטים רבים במהלך השנה, במחיר מנוי הוגן במיוחד. למרות ביקורת שיש לי מדי פעם על התוכניה החודשית, אין ספק שהסינמטק הוא חממה אמיתית לכל חובבי הקולנוע. ולענייננו: "בין הקירות" הוא סרט מעניין, אם כי לעיתים מייגע. שלל דמויות מרתקות, בליל תרבויות, סיפורים מרגשים ועצובים, דיאלוגים שנונים - והכל על רקע החינוך השמרני שכבר אינו מצליח להתמודד עם הנוער של המילניום החדש. מומלץ מינוס!
קישורים
חץ בין הקירות (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי זר
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט