חדשות קולנוע וסרטים

קלאסיקה, איכות ואימה - היצ'קוק ב- DVD

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא ביים 53 סרטים, רבים מהם נחשבים היום לקלאסיקה של הקולנוע. הוא התמחה בסרטי מתח ואימה ולא לחינם זכה לכינוי "מאסטר האימה". הקריירה שלו נפרשה על פני חמישים שנה, הוא החל לביים עוד בתקופת הסרט האילם וסרטו האחרון יצא בשנת 1976. אבל, אלפרד היצ'קוק מעולם לא זכה בפרס האוסקר כבמאי, למרות שהיה מועמד 6 פעמים. הוא כן זכה באוסקר של כבוד בשנת 1968.

מתוך 53 הסרטים שביים היצ'קוק רבים מהם נודעים ונחשבים לנכס צאן ברזל בהיסטוריה של הקולנוע. "פסיכו", "הציפורים", "מזימות בינלאומית", "האיש שידע יודע מידי", ו-"ורטיגו" הם רק דוגמאות מעטות. הוא זכה לעשרות חיקויים ומחוות (למשל "מתח גבוה" של הבמאי מל ברוקס) ולמרות שניסו לשחזר את ההצלחות הגדולות שלו (עיבוד מחודש ל"חלון אחורי" ו"פסיכו") עדיין לא הצליח אף אחד לשחזר את הגאונות, הרגש והחוכמה שמוקרנים מסרטיו. אגב, היצ'קוק הוא גם זה שביים את הגרסה הראשונה של "מר וגברת סמית'" בשנת 1941. אז היו אלו קרול לומבארד ורוברט מונטגומרי, בשנה שעברה היו אלו בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי.

בימים אלו הוציאה חברת גלובוס יונייטד מארז (ראשון מתוך שלושה) ובו חמישיה מסרטיו הנודעים ביותר של היצ'קוק: "הציפורים", "החבל", "צל של ספק", "האיש שידע יותר מידי" ו- "משהו חשוד".

אלפרד היצ'קוק נולד באיסט סייד של לונדון בשנת 1899. הוריו היו קתולים מאמינים מהמעמד הבינוני, בעלי חנות מכולת. בגיל 14 עזב היצ'קוק את לימודיו הפורמליים ופנה ללימודי ערב במקצועות טכניים שונים וגילה כשרון בשרטוט ובציור.

בשנת 1920 קרא היצ'קוק בעיתון כי חברת סרטים אמריקאית עומדת לפתוח אולפן בלונדון, הוא פנה לחברה והציג רישומים שעשה. אנשי האולפן התלהבו ושכרו אותו. הוא החל את דרכו כמעצב כותרות לסרטים אילמים אבל במהלך עבודתו השתדל ללמוד את כל מה שקשור בקולנוע. כשנתקלו מנהלי האולפן והבמאים בקושי כלשהו במהלך ההסרטה, או כשנזקקו לסיוע בכתיבת סצינה או בעיצוב תלבושות ותפאורה, היו להיצ'קוק תמיד הצעות מבריקות לפתרון.

בשנת 1923 ניתנה לו ההזדמנות הראשונה לביים סרט, לאחר שנקרא להחליף את במאי הסרט "ספר תמיד לאשתך", שסולק עקב חילוקי דעות עם המפיק. החברה שהפיקה את הסרט כללה בכותרות את שמו של המפיק בתור במאי הסרט, מבלי לציין את שמו של היצ'קוק, אך פרסמה כי הבמאי "קיבל סיוע מאחד מאנשי הצוות". מיד לאחר סיום הסרטתו של סרט זה, נקרא היצ'קוק לביים סרט נוסף שעמד להיקרא "גברת פיבודי" או "מספר שלושה עשר", אלא שמחמת קשיי מימון לא הושלמה הסרטתו. הסרט הראשון בבימויו המלא של היצ'קוק היה "גן התענוגות" (1925).

סרטו המדבר הראשון היה "סחיטה" (1929), שהיה גם סרט הקולנוע המדבר הראשון באנגליה. עד מהרה נתגלה כוחו הרב של היצ'קוק כבמאי סרטי מתח ואימה והוא התרכז בעיקר בז'אנר זה. במשך השנים שבין 1925 לבין 1939 ביים היצ'קוק 23 סרטים והוכר באנגליה כבמאי מוכשר של סרטי מתח אבל, הביקורת, שראתה בסרטים אלו זן נחות של הקולנוע, לא הייתה עירה לכשרונותיו האומנותיים.

ב- 1939, אחרי שפנה אליו דיויד או. סלזניק שהפיק את "חלף עם הרוח", הסכים היצ'קוק לעזב את אנגליה ולעבור לביים בארצות הברית. סרטו האמריקאי הראשון, "רֶבֶּקָה", על פי רב המכר של דפנה דה מורייה, זכה להצלחה עצומה וזכה בפרס האוסקר לשנת 1940 כסרט הטוב ביותר. מכאן ואילך הייתה דרכו של היצ'קוק סלולה בתעשיית הקולנוע האמריקאית והוא זכה להצלחה מסחרית ובינלאומית אך גם להכרה אומנותית.

סימן ההכר של היצ'קוק הוא הופעה קצרה, של עצמו. בכל סרט שביים, גם כאשר מדובר בסרט שכולו מתרחש על ספינה בלב ים עם כמות מצומצמת של אנשים, נוכל לראות את היצ'קוק מופיע בפרסומת לשומרי משקל (הכוונה היא לסרט "סירת הצלה" משנת 1944).

לפני כשנה הוציאה חברת "וורנר הום וידיאו" מארז שכלל שישה מסרטיו של היצ'קוק: "זרים ברכבת", "אליבי", "הנאשם", "פחד במה", "אני מודה" ו"מזימות בינלאומיות". כעת מגיע המארז שמוציאה חברת "גלובוס יונייטד" ובו חמש קלאסיקות נוספות של אומן המתח והאימה.

"שאלה של חשד" (1941)

דרמת מתח על אישה שבטוחה שבעלה השרמנטי מנסה כל הזמן להרוג אותה בדרכים שונות. בסרט, שזכה להצלחה גדולה, משחקים קארי גרנט וג'ואן פונטיין. גרנט שיתף פעולה עם היצ'קוק מספר פעמים והסצינה בה רודף אחריו מטוס בשדות התירס בסרט "מזימות בינלאומיות" היא אחת הסצינות המוכרות בתולדות הקולנוע. היצ'קוק ליהק לתפקיד הראשי את ג'ואן פונטיין שעבדה אתו שנה קודם לכן ב"רבקה". פונטיין קטפה את פרס האוסקר לשחקנית הטובה של אותה שנה בעקבות הופעתה ב"חשד". הסרט היה מועמד לעוד שני פרסי אוסקר, המוסיקה והסרט הטוב של השנה. הופעתו הקצרה של היצ'קוק - בערך 45 דקות מתחילת הסרט, רואים אותו שולח מכתבים בדואר.

"צל של ספק" (1943)

היצ'קוק ממשיך לעסוק ביחסי משפחה סבוכים וחשדות. כאן, נערה צעירה חושדת כי דודה השרמנטי הוא בעצם רוצח סדרתי. בסרט הזה משחקים ג'וזף קוטון (האדם השלישי, האזרח קיין, דו קרב בשמש) וטרזה רייט (גברת מיניבר, נס ברחוב 34). הסרט היה מועמד לפרס האוסקר בקטגוריית התסריט והיצ'קוק טען במספר גדול של ראיונות כי זהו הסרט החביב עליו. הופעתו הקצרה של היצ'קוק - ברכבת לסנטה רוזה הוא אחד ממספר שחקני קלפים.


"החבל" (1948)

תרגיל קולנועי מבריק של היצ'קוק, הסרט שצולם בשמונה שוטים בלבד (וזה רק בגלל שלא הייתה אז אפשרות טכנית לצלם את הכל בשוט אחד) הוא אחד הסרטים המתוכננים והמצויינים ביותר של אומן המתח והאימה. הסרט, שמספר את סיפורם של שני בחורים צעירים שרוצחים בחורה רק כדי "לראות איך זה מרגיש", עורר לא מעט מהומות ברחבי העולם ולו רק בגלל הרמיזות ההומוסקסואליות שהיו בו, רמיזות שלא התקבלו בברכה בארצות הברית של שנות הארבעים. זהו שיתוף הפעולה הראשון של היצ'קוק והשחקן הקלאסי ג'יימס סטיוארט. הם ישתפו פעולה עוד שלוש פעמים בשלושה סרטים שנחשבים לקלאסים, "חלון אחורי", "ורטיגו" ו"האיש שידע יותר מידי". הופעתו הקצרה של היצ'קוק - הפעם, מכיוון שכל הסרט מתרחש בדירה, אנו רואים את 'צלליתו' של היצ'קוק בשלט ניאון דרך החלון.

"האיש שידע יותר מידי" (1956)

היצ'קוק מביים גרסה שנייה לסרט שהוא בעצמו ביים באנגליה בשנת 1934, הפעם, כמובן, גרסה צבעונית. משפחה תמימה שנופשת במרוקו נתקלת בטעות במזימת רצח זדונית ונסחפת למעגל של שקרים, רצח ופוליטיקה. לצידו של ג'יימס סטיוארט מופיעה דוריס דיי שבדרך כלל הופיעה בסרטים מוסיקלים וזהו אחד התפקידים הדרמטיים היחידים בקריירה שלה. השיר שהיא שרה, "קה סרה סרה" זכה בפרס האוסקר באותה שנה והפך לאחד השירים המוכרים שיש. הופעתו הקצרה של היצ'קוק - מסתכל על מופע של אקרובטים בשוק ממש לפני הרצח, הוא עם גבו למצלמה.

"הציפורים" (1963)

אחד מסרטיו המוכרים, הידועים והמצוטטים ביותר של אלפרד היצ'קוק. טיפי הדרן, שזהו סרטה הראשון, מגלמת את מלני דניאלס שעוקבת אחר גבר בו היא מתאהבת לאי בודד שם הציפורים, מסיבה לא מובנת, מתחילות לתקוף את התושבים. אגב, טיפי הדרן היא אימה של מלני גריפית' שקרויה על שם הדמות אותה שיחקה ב"הציפורים". לצידה של הדרן משחקים רוד טיילור, ג'סיקה טנדי וסוזן פלשט. הופעתו הקצרה של היצ'קוק - בתחילת הסרט רואים אותו נכנס לחנות לחיות כשהוא מוביל שלושה כלבים.

אם המילים קלאסיקות קולנועיות, איכות, הנאה, חוכמה וסרטים שכבר לא רואים היום, אומרים לכם משהו, אז מארז סרטי היצ'קוק הוא משהו שלא תוכלו לוותר עליו ותהיו גאים לראותו על המדף בבית.

לרכישת מארז סרטי היצ'קוק לחצו על התמונה הקטנה של הגאון.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט