חדשות קולנוע וסרטים

פרויקט סיכום שנה 2023: סרטי השנה של עורך האתר

פרויקט סיכום שנה 2023: סרטי השנה של עורך האתר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
שנת 2023 לא תיזכר לטובה, אבל לפחות בתחום הקולנועי היו כמה סיבות להתנחם. עורך האתר אלעד שלו עם עשרת סרטי השנה הבינלאומיים, 6 הסרטים הכי טובים שלא הופצו כאן, 5 הסרטים הישראליים והסרט הגרוע של השנה
סרטי השנה

1. אופנהיימר – רק במאי כמו כריסטופר נולאן יכול בהוליווד של היום לעשות סרט בן 3 שעות, חלקו בשחור-לבן, על דמות היסטורית שלא רבים הכירו לעומק ולהפוך אותה לסרט המדובר של השנה עם הכנסות של קרוב למיליארד דולר ברחבי העולם, אינספור פרסים ומועמדויות וביסוס מעמדו כיוצר המסחרי הבולט והמשפיע בעולם. בזכות הספקטקל הקולנועי המרהיב שחותך במיומנות בין דיאלוגים שנונים לסצנות עוצרות נשימה כניסוי הראשון של פצצת האטום, מעבר תמידי בין זמנים ונקודות מבט שסומך על האינטליגנציה של הצופה ותצוגות משחק מצוינות של קאסט עצום בראשות קיליאן מרפי – "אופנהיימר" הוא לא רק סרט השנה, אלא גם כזה שייזכר שנים קדימה.



2. רוחות אינישרין – סרטו של מרטין מקדונה ממשיך ברצף הנפלא של הבמאי ולא פחות התסריטאי המוכשר הזה. הוא כתוב לעילא, משוחק להפליא, מצחיק בקול ומפלח את הלב. הוא גורם לקהל לחשוב על חוסר הטעם שבמלחמות המטופשות של המין האנושי שהופכות שכנים וחברים לאויבים, על גבריות רעילה ועל האלימות המחרידה שאנו מסבים לעצמנו ולאחרים. זו סאטירה מושחזת וחכמה, ביזארית לעיתים ומצולמת להפליא, שנשארת בלב ובהרהורי הנפש זמן רב לאחר הצפייה.

3. אחרי השמש – סרטה של שרלוט וולס מספר סיפור קטן ועדין על אב ובתו שמבלים חופשת קיץ בטורקיה, אך מתגלה באמצעות יד אמן של הבמאית כסיפור אישי מאוד על אובדן והתמודדות עם העבר, עם הנוסטלגיה השקרית לעיתים ועם הרצון הבלתי אפשרי לשנות את שקרה.

4. רוצחי פרח הירח – קחו את סקורסזה, דה נירו ודיקפריו, שימו בסרט בן 3 שעות המבוסס על סיפור אמיתי על העוולות שנעשו לאינדיאנים על ידי לבנים חמדנים וקבלו יצירה שהזמן בה עובר ביעף ומוכיחה כי גם בגיל 81 סקורסזה הוא אחד הגדולים בעולם.

5. קירבה - ליאו ורמי הם בני 13 והחברים הכי טובים. ההתרחקות בין השניים שוברת את רמי, שעושה מעשה ממנו אין דרך חזרה ושעם השלכותיו צריך ליאו להתמודד. הבמאי הבלגי לוקאס דונט יצר סרט רגיש וכואב על התבגרות, אשמה, חברות, הדחקה, קירבה וריחוק, שלא בכדי זכה בפרס השני בחשיבותו בפסטיבל קאן ואף הגיע עד לחמישייה הסופית בקטגוריית הסרט הבינלאומי בטקס האוסקר.



6. חיים שלמים – עוד סרט על שני חברי ילדות שהחיים מפרידים ביניהם, הפעם בסרטה של סלין סונג על נורה והא סונג שהקשר ביניהם ניתק כשמשפחתה עוברת מקוריאה לקנדה. סרט מרגש, עדין ואותנטי על הבחירות שאנו עושים בחיים וההשלמה איתן.

7. הצצה ליחסים – הבמאי טוד היינס יחד עם נטלי פורטמן וג'וליאן מור הנפלאות במלודרמה-סאטירית שמתרחשת 20 שנה לאחר שקשר בין גרייסי בת ה-36 לבן 13 זעזע את התקשורת. כעת הם זוג עם ילדים, כשמגיעה שחקנית קולנוע ללמוד את המקרה לקראת סרט שבו תגלם את גרייסי. היינס מנווט כהרגלו בין הקצנה מלודרמטית ללגלוג על השקר ההוליוודי ונעזר בצוות השחקנים הנפלא בסרט שבוחן את ההבדל בין המיתוס למציאות. 8. משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון – הבמאי כריסטופר מק'קווארי וטום קרוז משכללים את הפרנצ'ייז המצליח לכדי רצף של סצנות אקשן מרהיבות באיכותן, ששיאן בסיקוונס בלתי נשכח שמתרחש ברכבת תלויה באוויר. דוגמה לאיך סרט אקשן הוליוודי צריך ויכול להיראות עם הכישרון המתאים.



9. מאסטרו – בראדלי קופר מביים ומככב בסרט על ליאונרד ברנשטיין ומערכת היחסים המורכבת עם אשתו, שבה בגד ללא הפסקה עם גברים. אמנם לא תמיד התסריט משויף מספיק, אך הבימוי הסוחף של קופר והופעתו הכריזמטית בתפקיד הראשי מחפים על כך.

10. שקרים קטנים – סרטה של ניקול הולופסנר עוסק כשמו בשקרים הקטנים שמרכיבים את חיינו ובנחיצותם, באנשים שלא באמת מוצלחים במקצוע שלהם ובמורכבות של חיי נישואים שממשיכים לאחר שהגיעו לשיאם. בזכות תסריט חכם ובוגר והופעה מוצלחת כהרגלה של ג'וליה לואי דרייפוס זוהי דרמה-קומית קטנה, חכמה ומוצלחת.

ראויים לציון: ברבי, החוזה, ז'אן דו בארי, נער החורף, הצגת הקולנוע האחרונה, קאט, נגעת נרצחת, משפחה אמיתית, אי-אה.

הלא מופצים

1. מסכנים שכאלה - הבמאי היווני האקסצנטרי יורגוס לנתימוס חוזר בסרטו הטוב ביותר עם תפקיד חייה של אמה סטון כאישה שהושתל בה מוח של תינוק ע"י מדען בודד (ווילם דפו) וחווה את העולם ואת טיב המין האנושי דרך גילוי מיניותה. סרט בועט, ביזארי, קורע מצחוק, מצולם ומשוחק להפליא שגורם לנו לגלות עם גיבורתו את העולם במבט ילדי ונאיבי ששכחנו שקיים - וגם חווה את ההתפכחות המרה .

2. כולנו זרים – בדומה ל"אחרי השמש", גם כאן באמצעות דרך סיפור לא שגרתית המשלבת בין הזיה למציאות מתמודד הגיבור עם עברו והחמצותיו ביצירה מרגשת וייחודית שצוברת תאוצה ככל שהיא מתקדמת.

3. סולטברן – אחרי "צעירה מבטיחה" הנפלא, אמרלד פנל חוזרת עם עוד ממתק קולנועי מהנה במיוחד, שאמנם מזכיר מאוד את "הכישרון של מר ריפלי", אך מספיק מוצלח בפני עצמו על צעיר עני (בארי קיוגן המצוין) שמפלס את דרכו לעושר באמצעות מפגש עם משפחתו של סטודנט שלומד איתו. 4. בדיה אמריקאית – הסרט שכתב וביים קורד ג'פרסון נועץ חצים מדויקים ושנונים בפוליטיקלי קורקט האמריקאי דרך סיפורו של סופר אפרו-אמריקאי כושל שזוכה להצלחה לאחר שהוא מפרסם ספר בשם בדוי מאת אסיר נמלט שמביא את "קולו האותנטי של הגטו". אחד התסריטים הטובים של השנה והופעה מוצלחת של ג'פרי רייט בתפקיד הראשי.

5. רדיקלי – כבר ראינו פעמים רבות סרטים על המורה שמגיע לבית ספר בעייתי וכובש את תלמידיו, אך סרטו של הבמאי המקסיקני כריסטופר זאלה עושה זאת עם כל כך הרבה הומניות ואהבת אדם שקשה שלא להיכבש בקסמו.


6. אנטומיה של נפילה – זוכה פסטיבל קאן האחרון של הבמאית ז'וסטין טרייה שעוקב אחר משפט של אישה שאולי ואולי לא הרגה את בעלה מותיר אותנו עם השאלות בדבר מהו אמת ומהו שקר, משרטט ביד אמן מערכות יחסים בין זוג שנישואיו מתפרקים ובין אם לבנה ונעזר בהופעה יוצאת דופן של סנדרה הולר בתפקיד הראשי.

הישראליים

1. גן קופים – סרטו של אבי נשר על סופר שמנסה לפלס את דרכו חזרה לתודעה הוא יצירתו השלמה והמורכבת ביותר של הבמאי הכל כך ישראלי הזה, שעוסקת בקשר בין בדיה למציאות ובאופן שבו האמנות מתווכת אותה לקהל.

2. העיר הזאת – מי ידע שמה שהיינו צריכים השנה בקולנוע הישראלי זה מיוזיקל היפ-הופ בסגנון פילם נואר? הסרט של עמית אולמן, המבוסס על המחזה שלו, הוא פצצת כישרון מקורית שפשוט מיועדת להפוך לקאלט.

3. ולריה מתחתנת – דירה אחת, 4 דמויות וסיפור קטן על שידוך בין אוקראינית לאזרח ישראלי זה כל מה שצריך כשהוא מלווה בקאסט מוצלח ובדיאלוגים שנעים בין צחוק בקול רם לאגרוף לבטן בסרטה של מיכל ויניק.

4. 7 ברכות – זוכה האופיר לסרט הטוב ביותר מתאר באמצעות שורה של ארוחות משפחתיות את הנתק שנוצר בין בני משפחה לקרובתם ששבה מצרפת, ובינם לבין עצמם, על רקע סוד מהעבר שנחשף. תיקי דיין וריימונד אמסלם במשחק מכשף מסייעות לסרט האינטנסיבי והלא פשוט הזה להפוך לחוויה אותנטית ולופתת.

5. כאילו אין מחר - סרט שלא יכול להותיר את הקהל אדיש. הוא מנסה לזעזע (לעיתים בכוח), מכיל סצנות רבות של סקס, סמים, אלימות, ניצול רגשי וגופני, הרס עצמי וחרדה קיומית. הוא מציב מראה שחורה בפני הקהילה הגאה, אך זו מראה שחשוב להציב שמציגה את התפתחות הקולנוע הגאה בישראל שכבר לא חושש להציג דמויות גאות פגומות מוסרית, בוטות וחסרות מעצורים.



הסרט הגרוע

המהפנט – אמנם הוא נכתב על ידי תסריטאים בשר ודם, אך נדמה כי הוא תוצר של מחולל הטקסט הגנרי שלוקח קלישאות מסרטים אחרים, מערבב אותן זו בזו, כותב דיאלוגים שנדמים מלאכותיים ולא אנושיים, מוסיף כמה טוויסטים ומגיש לראווה מוצר הוליוודי חסר כל מודעות עצמית או הומור שנדמה כמו פרודיה על הז'אנר. קשה לבין איך רוברט רודריגז הוציא תחת ידיו מוצר כה חסר ייחוד.

הצביעו לסקר - מה סרט השנה שלכם של 2023?

מהו סרט השנה שלכם של 2023? אופנהיימר ברבי משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות שומרי הגלקסיה 3 ספיידרמן ברחבי ממד העכביש רוחות אינישרין רוצחי פרח הירח מאסטרו
שלח/י
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית נטלי פורטמן
 
חיפוש בארכיון 2010
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט