חדשות טלוויזיה / סדרות

"בלש אמיתי: ארץ הלילה": ביקורת סדרה

בלש אמיתי: ארץ הלילה: ביקורת סדרה
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
עונתה הרביעית של סדרת הפשע האנתולוגית של HBO הציגה בפעם הראשונה צמד בלשיות (ג'ודי פוסטר וקאלי רייס), כשאת היוצר הקבוע ניק פיזולטו החליפה איסה לופז. התוצאה: העונה הגרועה ביותר של ״בלש אמיתי״ מאז שעלתה לאוויר
בשבוע שעבר הסתיימה עונתה הרביעית של סדרת הפשע האנתולוגית, ״בלש אמיתי״, של רשת הכבלים האמריקאית HBO. הסדרה עוקבת במשך כל עונה אחר צמד בלשים אחר, החוקרים פשע מורכב וקשה לפיצוח. העונה הרביעית, הנקראת ״ארץ הלילה״, מגוללת את סיפורן של המפקחת ליז דנברס (ג'ודי פוסטר) והשוטרת אוונג'לין נבארו (קאלי רייס), החוזרות לעבוד על חקירה ישנה, בעקבות מקרה רצח של שמונה מדענים בתחנת מחקר. דנברס ונבארו, שעבדו יחד על חקירת הרצח של בחורה צעירה בשם אנני אך לא פתרו אותה, חושדות כי שני המקרים קשורים, ומשתפות פעולה על מנת לפענח אותם.

דנברס מתוארת כאישה קשוחה ושוטרת שלא בוחלת באמצעים, שהבעיה המקצועית היחידה שלה היא שהיא לא מסתדרת עם אנשים. נשמע מוכר? זו בערך הקלישאה הכי מוכרת בעולם סדרות המשטרה והבלשים. מה הופך אותה לכל כך טובה? אנו רואים שלדמותה יש את ה׳תנאים׳ שמאפיינים בדרך כלל בלשים טובים על המסך - היא חיה ללא בן/ בת זוג, אין לה חיים חברתיים, יש לה טראומה אישית מהעבר שמכבידה עליה והבת החורגת שלה, ליה, שונאת אותה. הפריט האחרון רק מראה עד כמה דמותה נכתבה כאוסף קלישאות, יותר מאשר דמות אנושית אמיתית. למה הבת שלה שונאת אותה? ובכן, פעם אחת ליה אומרת לה שתפסיק "לשחק אותה" כאילו אכפת לה, למרות שלכל אורך הסדרה כל מה שאנחנו רואים זה שהיא מחלצת אותה מצרות ושאכפת לה ממנה.

בפעם אחרת היא טוענת כי היא לא נוכחת מספיק. טענת הנוכחות מופיעה כמעט בכל סדרה או סרט על בלשים, כהוכחה לוורקהווליות שלהם. אבל אנחנו לא מקבלים אפילו דוגמה אחת לחוסר נוכחות בסיטואציה חשובה מצידה של דנברס. אולי עצם העובדה שדנברס היא אמה החורגת היא הבעיה? גם כאן, אין אינדיקציה לכך. הסלידה של ליה מדנברס מוצגת יותר כמרד נעורים, יותר מאשר בגלל חטאיה של דנברס. כאילו כותבי הסדרה נמנעו מלהציג תכונות רעות מדי של דנברס. חלילה שהצופים לא יתחברו אליה, שלא יבינו אותה.



אז לצורך העניין, התנאים לכך שדנברס תהיה חוקרת טובה קיימים. אבל האם יש לה את התכונות לכך? בעונה הראשונה האלמותית, הבלש האנטי-חברתי, ראסטי, מתואר כאדם קר רוח, חד הבחנה ואובססיבי. קיבלנו מספר דוגמאות לכך לאורך העונה, כאשר הוא היה במצבים וסיטואציות קשות, אפילו בלתי אפשריות, ועמד בכך בגבורה. בעונה הנוכחית, דנברס כלל לא נבחנת. היא לא עומדת בסיטואציות קשות, רק מתסכלות. בסצנת האקשן היחידה בה היא אמורה להגיב במהירות וחדות, בסוף הפרק החמישי, היא ניצלת על ידי השוטר הטירון, פיטר, (פין בנט), שמעריץ אותה ללא שום סיבה הנראית לעין, ויורה באביו למוות בשביל להציל אותה.

לאחר שהשוטרת נבארו טוענת בפניה כי רצח שמונת המדענים קשור לחקירה של אנני מהעבר, דנברס מבטלת אותה כליל. למעשה, היא לא נראית מוטרדת יותר מדי ממותם של שמונה אנשים, ומחליטה לקחת את החקירה על עצמה בעיקר מתוך יצר תחרות נגד קונולי, הבוס שלה. בין תשאול לתשאול היא גם מוצאת זמן לפגוש גברים באפליקציית היכרויות, ולשכב עם קונלי עצמו בסצנה של סקס נלהב. הבנתם את המסר הפמיניסטי? העובדה שהיא מפקדת משטרה לא מונע ממנה להיות אישה. אז דנברס היא אוסף של קלישאות ריקות מתוכן, אבל מה לגבי הצלע השנייה בצמד, השוטרת נבארו? לא הרבה יותר טוב. נבארו מראה אמנם אופי מסוים, אבל באופן חשוד, היא מקבלת תכונות מאוד גבריות - היא אגרסיבית, אלימה וחסרת מעצורים, לצד תכונות שאמורות לסייע לה להתחבב על הצופים - יש לה חוש מוסר, היא פועלת מ׳הלב׳ וגם לה יש טראומה משפחתית. נבארו מייצגת את היפוך התפקידים המגדרי בסדרה - לא רק שהעונה צמד השוטרים הן נשים, אלא שכותבי הסדרה הפכו את דמותה לניסיון שלהם להראות שאישה יכולה לעשות כל מה שגבר עושה, ויותר. נבארו מרביצה כמו גבר (לגבר אחר), ומאיימת ומקללת כמו גבר. אבל ההוכחה של הכותבים היא שהיא גם עושה סקס כמו גבר- בסצנה בה היא שוכבת עם הברמן שמאוהב בה, היא עולה מעליו, ולמרות התנגדות מפורשת מצידו, סותמת לו את הפה וממשיכה עד שהיא מסופקת. התגובה של הקהל לסצנה הפוכת מגדר די ברורה, אבל כאן זה עובר בשתיקה באופן לא מפתיע.



אם הדמויות לא משהו, האם לפחות העלילה מרתקת? לא. החקירה קופצת ממקרה הרצח בעבר לנוכחי באופן מבלבל ומייגע, כך שתגיעו לפרק האחרון (ואף לפני) בלי לדעת איפה החקירה עומדת בכלל. באמצע העונה, בדומה לעונות קודמות, אנו מגלים שלאנשים שנמצאים בתפקידים גבוהים יש אינטרס למנוע את הפענוח. ראינו את זה כל כך הרבה פעמים שה׳טוויסט׳ העלילתי הזה הפך למשעמם ולא מפתיע. נדמה שיוצרת הסדרה לקחה נוסחאות שעבדו בעונות וסדרות קודמות, והלבישה אותן על הסיפור.

הסיפור המעניין העונה הוא לא מה שראינו על המסך, אלא בכלל מחוצה לו. ניק פיזולטו, יוצר וכותב שלוש העונות הראשונות, נדחק הפעם הצידה על ידי HBO ונותר בגדר מפיק בפועל בלבד. במקומו מונתה הבמאית והכותבת המקסיקנית, איסה לופז. פיזולטו הבהיר מתחילת העונה כי לא לקח אף חלק בכתיבה שלה, ולכל אורך השידור הוא שיתף ברשתות החברתיות שלו ביקורות שליליות עליה. מה שבטוח זה שהתוצאה היא העונה הגרועה ביותר של ״בלש אמיתי״ מאז שעלתה לאוויר, אי אז בשנת 2014.

חשוב לציין גם את הדיסוננס בין ביקורות הצופים לדעת המבקרים. באתר ״רוטן טומטוס״, המשקלל את ציוני המבקרים לכדי ממוצע מייצג, קיבלה הסדרה ממוצע של 9.2, מעל שאר העונות, כולל הראשונה (!). לעומת זאת, פרקי הסדרה קיבלו את הציונים הנמוכים ביותר באתר דירוג הקהל IMDB, כולל ציון שפל של 5.6 לפרק האחרון.

העונה הרביעית של "בלש אמיתי" זמינה לצפייה ב- HOT ו-NEXT TVוב-yes VOD. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
מישאל רוברט - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט