חדשות קולנוע וסרטים

ספרים וסופרים יככבו על מסכי סינמטק חיפה בחודש מאי

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
אוהבי ספרים ואוהבי קולנוע יוכלו ליהנות משורה של עיבודים חדשים לקלאסיקות ספרותיות ולרבי מכר עכשוויים. באי הסינמטק החיפאי יוכלו ליהנות מאדפטציה צרפתית לרומן קלאסי של בלזק, לגלות מחדש את פרנקשטיין של מרי שלי ולהתרגש מהמפגש בין מילה קוניס לגלן קלוז בסרט על פי ספרו של זוכה פרס הפוליצר, אלי סאסלו
במקומה של אחרת

העיבוד הצרפתי לספרו של הסופר האנגלי וילקי קולינס, "מגדלנה החדשה", נוגע באחד הנושאים היפים והמרתקים של הספרות והקולנוע: התחזות. נלי בורחת מהחיים הקשים אליהם נידונה כבת למעמד חסר כל והופכת לאחות בחזית בשנת 1914 – פרוץ מלחמת העולם הראשונה. לאחר שהיא חוזה במותה של צעירה בת גילה עם הצעת עבודה מפתה, היא מאמצת את זהותה על מנת להבטיח לעצמה עתיד טוב יותר. נלי עוזבת את החזית ומציגה את עצמה בפני אלמנה עשירה והופכת לנערת הקריאה שלה. כמו ב"שובו של מרטין גר", גם "במקומה של אחרת" מנצל את סיפור ההתחזות כדי לעסוק בשאלות של זהות ושקר, ציפיות ואכזבות. מה שמתחיל כתרגיל מוצלח בגניבת זהות הופך עד מהרה למותחן משובח.

[*]

מחכים למר בוג'נגלס

"אף פעם לא הבנתי למה, אבל אבא שלי לא קרא לאמא שלי באותו שֵם יותר מיומיים ברציפות… רק יום אחד בשנה היה לאמא שלי שם קבוע. בחמישה-עשר בפברואר קראו לה ז'ורז'ט." עיבוד לרב המכר הצרפתי של אוליבייה בורדו, "ככה החיים יפים". חייהם המשותפים של קמי וג'ורג' התחילו באהבה ממבט ראשון. לאחר מכן הפכו להיות משפחה. הם חיים את החיים כאילו היו מסיבה אחת גדולה, רוקדים מדי ערב לצלילי 'מר בוג'נגלס' של נינה סימון, מבלים מדי יום עם חברים, לא נותנים לדאגות קיומיות להפריע. אבל חייהם השמחים משתנים כשמתברר כי המציאות מורכבת ולעתים אף כואבת.

[*]

מי אתה מילן קונדרה?

דיוקן קולנועי מרתק של הסופר הצ'כי הנודע. סטודנט צ'כי מחליט לכתוב עבודת מחקר על הסופר יליד ארצו מילן קונדרה, ולצורך זה הוא מבקש לראיין את הסופר המפורסם. הוא אורב לו במשך שבועות בבית קפה מחוץ לביתו, נפגש עם חבריו של הסופר המצליח, משוחח עם עמיתים – הכל לשווא. קונדרה מסרב כבר 30 שנה להתראיין או להופיע באירועים פומביים, והוא עומד בסירובו. בעצם, לא הכל לשווא. הראיונות עם ידידיו של הסופר, עם אינספור חוקרים ואנשי ספרות ועם אחרים שהכירו את האיש הולידו את הסרט הרציני והמעמיק הזה. קונדרה נולד בצ'כיה בשנת 1929, היגר לצרפת בשנת 1975, וזכה עם השנים להצלחה בינלאומית עצומה. הסרט עוסק באיש ובעיקר בכתביו, בפילוסופיה ובחוכמת החיים שלו, ולצד הראיונות הוא כולל גם קטעי ארכיון.

ארבעה ימים טובים

אלי סאסלו הוא כתב ה'וושינגטון פוסט', זוכה פרס פוליצר. את הפרס קיבל על שורה של כתבות השופכות אור על נושאים חברתיים מורכבים וקשים. את התסריט ל"ארבעה ימים טובים" כתב על בסיס כתבת תחקיר שפרסם אודות מקרה אמיתי. זוהי יצירה קולנועית מרגשת אודות אימהות, התמכרות ואהבה בלתי מתפשרת. מולי בת ה-31 מתחננת אל דב, אמה המיואשת, שתעזור לה להילחם בהתמכרות שדרדרה את חייה אל פי התהום. דב, שחוותה אינספור אכזבות וכאבי לב נוכח הכישלונות שלה לעזור למולי בעבר, מחליטה לנסות להציל את חייה של בתה האהובה פעם אחת אחרונה. זהו גם מפגש פסגה בין דורי של 2 שחקניות שקריירת המשחק שלהן שונה לחלוטין – מילה קוניס וגלן קלוז.

אשליות אבודות

הזוכה הגדול של פרסי הסזאר הצרפתים השנה (7 פרסים כולל פרס הסרט הטוב ביותר) הוא סרטו של קסבייה ג'יאנולי ("מרגריט"). הסרט מבוסס על הרומן הקלאסי מאת אונורה דה בלזק. העיבוד של ג'יאנולי נאמן למקור הספרותי ומציג, במסורת הסאטירית השנונה והצינית של בלזק, את סיפורו של לוסיאן - משורר מוכשר בן המעמד הנמוך שמאוהב עד כלות בברונית שמעמדה גבוה באופן משמעותי משלו. הברונית מחליטה לעבור לפריז ולקחת עמה את בן החסות המוכשר; ייתכן כי שם, בפריז, הרומן הבלתי אפשרי יעבוד. לוסיאן מגלה את נפלאות העיר והחברה הגבוהה, אולם עלייתו לגדולה תגבה מחיר. ממולייר דרך בלזק ועד ז'אן רנואר וקלוד שברול שהחליף את האצולה בבורגנות, התרבות הצרפתית עשירה במשוררים, מחזאים, סופרים וקולנוענים שכתבו וביימו קומדיות מעמדיות נהדרות על האצולה הדקדנטית והמתח המתקיים תמיד בין בני האצולה/הבורגנות ל"פשוטי העם", ועל המרחק - שאינו רק גאוגרפי - בין העיר לכפר.

[*]

ערב עם פרנקנשטיין

בשנת 1818, כשהייתה רק בת 18, כתבה מרי שלי את הרומן פורץ הדרך "פרנקנשטיין או פרומתאוס המודרני" המוכר יותר בשם "פרנקנשטיין". הספר נכתב כאשר שלי ובן זוגה, פרסי ביש שלי, ביקרו אצל המשורר הנודע לורד ביירון בטירה בז'נבה. באחד הערבים הקרים הציע ביירון לחבריו לערוך תחרות כתיבה של סיפור אימה. את הרעיון לסיפור קיבלה שלי באותו הלילה לאחר שהקיצה מסיוט על דמות מעוררת אימה. הרומן של שלי הפך לאחד מעמודי התווך של ספרות האימה והמדע הבדיוני והשפיע מאז פרסומו על עשרות ספרים וסרטים שבאו אחריו. מעבר לעיסוק בשאלות של מוסר ואתיקה בחיי המדען, הסיפור הוא דרמה גותית – רומנטית גדולה מהחיים, תרתי משמע.
במסגרת הערב יוקרנו : מרי שלי של הבמאית הייפא אל-מנסור ("וג'דה"). מרי וולסטונקראפט הנלהבת והמרדנית מוצאת לה אהוב וידיד נפש, המשורר פרסי שלי. בעוד הזוג הצעיר מתמכר לתענוגות הספרות ונהנה מחיי הבוהמה, פרשיית האהבים הסוערת שלהם מחוללת שערורייה בחברה הגבוהה. כאשר ניחת עליהם אסון ובתם התינוקת מתה, מרי מתקוממת, אוזרת כוח ומתוך הכאב כותבת את "פרנקנשטיין".

[*]

פרנקנשטיין הצעיר - קומדיית האימה המופתית של מל ברוקס ("שיגעון בחלל", "אוכפים לוהטים") נכנסה כבר מזמן לקנון הקולנועי הקלאסי . נוירוכירורג צעיר (ג'ין ווילדר) יורש טירה מסבו המפורסם והידוע לשמצה, הד"ר ויקטור פרנקנשטיין. בטירה הוא מתוודע לגיבן העונה לשם איגור, אסיסטנטית בעלת איכויות בשם אינגה, ושומרת הבית הזקנה, הגברת בלאכר. פרנקנשטיין הצעיר בטוח שסבו היה משוגע, אך כשהוא מוצא את יומנו, הוא שוקל לחזור על הניסוי עוד פעם אחת. הסרט היה מועמד לפרסי האוסקר וגלובוס הזהב, ואף זכה בפרס הוגו.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט