בגרות ביקורת סרט

Graduation Movie Review

תמונת כתבדין קליין על "בגרות":
"יצירה מאתגרת ואנושית שתופסת אותך חזק בלב ובגרון"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Graduation
משחק מריה ויקטוריה דראגוס, אדריאן טיטאני במאי/ת כריסטיאן מונג'יו  
זר
ביקורת סרט לבגרות מאת דין קליין | מבקר קולנוע
ציון המבקר
"מורכב ונוגע"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע79.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די14.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות5.9%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
אנשים שואלים את עצמם לעיתים שאלה בסגנון "איזה מין עולם אנחנו הולכים להשאיר לילדים שלנו?". ישנו מעין פרדוקס בכך שבני אדם מביאים ילדים לעולם רווי בעיות ומורכבות כדי שיהיה להם תמריץ לשפר את אותו עולם. כך גם בהורות עצמה מצוי הפרדוקס שדורש איזון בין חינוך הילדים לאידיאלים שלאו דווקא באים לביטוי במציאות ובכך אינם מכינים אותם להתמודדות עם אותה מציאות כפי שהיא באמת - מציאות שדורשת פשרות וגמישות מוסרית. מובן מאליו לצפות שהורים יעשו את כל שביכולתם ומעבר כדי להבטיח את עתיד ילדיהם בעולם האמיתי, אך באיזה מחיר?ד"ר רומיאו אלדיאה, אב שמוכן לעשות הכול כדי שבתו הצעירה תלמד באוניברסיטה מחוץ לרומניה, עומד במרכז "בגרות" סרטו החדש של הבמאי הרומני עטור הפרסים כריסטיאן מונג'יו (סרטו המצוין מ-2007 "4 חודשים, 3 שבועות ויומיים" זכה בדקל הזהב בקאן ו"בגרות" זיכה אותו בפרס הבימוי בפסטיבל השנה). מונג'יו ממשיך לטוות עלילות מוסר בסגנונו הראליסטי והלא מתפשר, כאשר המצלמה כמעט אינה עוזבת את הדמויות. נדמה שהפתגם "הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות" מהווה מוטיב מרכזי ביצירותיו של מונג'יו העוסקות באנשים המנסים לעשות את הדבר הנכון בחברה המושתתת על בירוקרטיה מסואבת ושחיתות מערכתית. הדמויות של מונג'יו מקבלות החלטות שמונעות מרצון טוב אך העולם בו הן חיות מאלץ אותן להתפשר ואף להפנות גב לעקרונותיהן.
הסרט נפתח בטון עוכר שלווה כאשר אבן המנפצת את חלון דירתם של משפחת אלדיאה מגיחה משום מקום וללא כל הסבר. לפני שבכלל ניתנת לרומיאו, רופא במקצועו, אפשרות להרהר בדבר הוא צריך לצאת ולהסיע את ביתו לבית הספר. אליזה היא משוש חייו, תלמידה מצטיינת שקיבלה הצעה למלגת לימודים באוניברסיטה יוקרתית באנגליה. נותרו לאליזה רק בחינות הסיום של בית הספר בהן היא חייבת לקבל ציונים גבוהים כדי שתוכל לקבל את אותה מלגה. אליזה מבחינה שאביה טרוד, אומרת לו שהוא לא חייב להוריד אותה בבית הספר ויוצאת מהרכב. רומיאו לא חושב פעמיים וממשיך בשגרת יומו, אך חייו מתהפכים כאשר נודע לו שאליזה הותקפה.רומיאו הנסער ממהר לתחנת המשטרה ומגלה להקלתו שאליזה במזל לא נפגעה פגיעה פיזית איומה (היא נקעה את ידה אך לא נאנסה), אך התקיפה ערערה אותה והמצב המנטלי שלה לא ממש מאפשר לה להתמודד עם בחינות הסיום שלה. רומיאו חש אשמה גדולה, החלטה שרירותית שהוא קיבל גרמה בעקיפין לתקיפתה של אליזה וכעת גם עתידה האקדמי בסכנה.
האשמה העמוקה שרומיאו חש דוחפת אותו לבקש עזרה מפקידים רמי דרג שלא תופשים את מעשיהם כשחיתות אלא כהכרח של המציאות בה יד רוחצת יד וכולם מרוויחים. רומיאו, שעשה כל שביכולתו כדי שלבתו יהיה עתיד במקום אחר ומוסרי יותר כביכול, מוצא את עצמו מלכלך את ידיו כדי להבטיח שאליזה תקבל ציונים גבוהים במבחנים. ככל שרומיאו מבקש עזרה, כך הוא נגרר יותר ויותר עמוק לתוך אותה שחיתות ממנה הוא נמנע כל חייו, אך בניסיונותיו לעזור לאליזה הוא גורר אותה לתוך אותו בוץ מוסרי שממנו הוא כל כך סולד ושממנו הוא מחנך אותה לברוח כל חייה.במהלך הסרט ישנה אפילה שמבעבעת מתחת לפני השטח - דימויים עוכרי שלווה נחשפים בשולי ועומק הפריים בדרך כלל ללא הסבר אך תמיד עם פשר, שיחות טלפון שתמיד מגיעות ברגע הלא נכון כשאין לאיש פנאי לענות להן ומאופיינות בצלצול או רטט שמהדהדים בכל סצנה. "בגרות" הוא סרט מורכב ומותח, ולא בגלל התעלומה והחקירה של התקיפה, שהיו יכולות להיות מרכזו של סרט טוב אחר, אלא כי הוא מציג את האמביוולנטיות של החוויה המוסרית האנושית ללא שום פתרון דידקטי ומותיר לצופה לפענח את עצמו בתום הצפייה.מונג'יו לא מזלזל בקהל שלו ומצליח לגעת בו מבלי לנגן על מיתרי הרגש בסנטימנטליות, אך כן דורש ממנו התמסרות - מסך הקולנוע הופך להיות מראה בה אנו רואים את עצמנו כחברה, וזה לא תמיד יפה, אך זה מרגש ומעורר מחשבה.
בגרות - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: דנדיןגיל: 6919/01/2017 23:19:31
10/10אייקון ציון
הלכתי לסרט בעקבות הביקורות באתר. ואכן ללא התאכזבתי. סיפור אנושי פשוט , משחק משכנע .ובימוי מעולה ,למרות ארכו הזמן עובר בכיף. אין לי שום בעייה לראות אותו גם פעם שנייה. למרות שאינני רומני.
שם: דורוןגיל: 6216/01/2017 15:32:33
9/10אייקון ציון
רבותי גולשים וצופים יקרים, לא להתבלבל לרגע, למרות היותו זר, הסרט בגרות הינו יוצא דופן ברגישותו ובאופן התנהלות התסריט. לבמאי הרומני ולצוות כולו שעשה והגיש לנו מעדן, שאפו ענק. כן כן הרומנים מעבר להיותם מגישי אוכל לא רע, מגישים לנו הפעם סרט ענק. רוצו לראות.
שם: גיל: 6614/01/2017 18:54:47
9/10אייקון ציון
סרט מעולה, נוגע. ראליסטי, "מהחיים". משחק וצילום נפלאים. מעורר מחשבה על המציאות אצלנו. כך נראית חברה מושחתת מיסודה. לא לחסרי סבלנות.
קישורים
חץ בגרות (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי זר
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט