כאשר פורסם ש"קאט", סרט הזומבים החדש של הבמאי זוכה פרס האוסקר מישל הזנוויציוס, יהיה סרט הפתיחה של פסטיבל קאן 2022, הדבר הפתיע את כולם מכמה וכמה סיבות. הראשונה היא - מה הקשר בין הבמאי הצרפתי לסרטי זומבים? השנייה והמרכזית היא שכולם זוכרים היטב את הבחירה האומללה משנת 2019 לפתוח את הפסטיבל המעונב בריביירה הצרפתית עם קומדיית הזומבים הפושרת "המתים אינם מתים" של הקולנוען הניו-יורקי, ג'ים ג'רמוש. אז אפשר לנשום לרווחה. "קאט" הוא סרט פתיחה מושלם לפסטיבל קולנוע שאוהב קולנוע. מהדקה הראשונה, עד הטוויסט במערכה השנייה וההפתעה הגמורה במערכה השלישית, הסרט הזה הוא חוויה קולנועית מטורפת, מצחיקה ומענגת.מדובר באדפטציה קולנועית חדשה לקומדיית קאלט יפנית דלת תקציב בשם "One Cut of the Dead" שזכתה ב-28 פרסים בינלאומיים, שביים וכתב Shinichirou Ueda לכן לא מפתיעה הבחירה של הזנוויציוס חובב הקומדיות בעלות הטעם המפוקפק למדי, לקחת על עצמו את המשימה וליצור גרסה צרפתית. מלבד "הארטיסט" נראה שהקריירה הקולנועית של הזנוויציוס נשענת בעיקר על סדרת פרודיות הריגול "OSS 117" המצליחות בצרפת. סרטיו האחרים לא ממש הפכו ללהיטים גדולים או זכו להערכת הביקורת.
פרסומת
נראה שגם סרטו החדש שנוי במחלוקת, אבל הפעם אני במחנה של המצדדים. הפרויקט הקולנועי המוזר והחריג הזה רק מזכיר לנו עד כמה הזנוויציוס הוא במאי טוב ואשף קומדיה מגוון. הוא גם במאי שיודע ללחוץ על בלוטות הרגש ובמערכה השלישית והמפתיעה של הסרט כל מי שאי פעם עבד על סט של סרט או כל מי שאוהב קולנוע, וממש לא משנה אם הוא אוהב או לא אוהב סרטי זומבים, עתיד להתרגש עד דמעות. שימו לב: אזהרת ספוילרים בפסקאות הבאות!רומן דוריס ("ליבי החסיר פעימה", "דוברמן") מגלם את רמי, במאי פרסומות וכתבות שעוסקות בשחזורי פשע. המפיק שלו מציע לו הצעה חד פעמית לביים גרסה צרפתית לסרט זומבים יפני פופולרי שתשודר בשידור חי בטלוויזיה בטייק אחד רציף (One Shot) כאטרקציה למשיכת קהל לערוץ סטרימינג חדש. בהתחלה הוא מתלבט האם לקחת על עצמו את המשימה, אבל כאשר הוא שומע שהשחקן האהוב על בתו (פינגן אולדפילד) עומד להשתתף בסרט, הוא נעתר להצעה המפוקפקת.
ההפקה מתגלה כסיוט אחד גדול. הכוכב הצעיר מתנהג כמו דיווה על הסט, צמד שחקנים מנהלים רומן ומסתבכים, אחר לא מצליח להתגבר על נטייתו לאלכוהול, ומשפיענית האינסטגרם המגלמת את הדמות הראשית מתגלה כמטומטמת אחת גדולה. בנוסף, המפיקה היפנית מודיעה לרמי שאסור לו לשנות שום דבר בתסריט, כולל את שמות הדמויות, כך שהשחקנים הצרפתים קוראים אחד לשני בשמות פרטיים יפנים. שום דבר לא מסתדר והעניינים רק הולכים ומסתבכים.אבל לא משנה כמה ההפקה הזאת מתגלה כהרפתקה מפוקפקת וחובבנית להפליא, כולם מתגייסים אליה במלוא האנרגיה בשיתוף פעולה מרגש של דם, יזע ודמעות רק כדי להגשים את היצירה הקולנועית העלובה הזאת שהם נשכרו ליצור ולשדר חי בסטרימינג. כל מי שצפה בסדרה הצרפתית המצליחה "10 אחוז" ונהנה מאחורי הקלעים של ההפקות הקולנועיות שהסוכנים היו צריכים לגרום לשחקנים שלהם להיות מרוצים מההשתתפות בהם, כמו הפרקים המשעשעים עם שרלוט גינזבורג וסרט המדע הבדיוני העצמאי שהיא הסכימה לקחת בו חלק או איזבל הופר שהשתתפה בשלושה סרטים בו זמנית - הולך להתמוגג ממה שמתחולל בסרט הנוכחי.העומק הרגשי של הסרט נבנה לאט וביסודיות בזכות מערכת היחסים בין האב הקולנוען הכושל, לבתו רומי - שהיא סינפילית ויוצרת קולנוע בתחילת דרכה שמעריצה את קוונטין טרנטינו. סימון הזנוויציוס, בתו במציאות של מישל הזנוויציוס, מגלמת את רומי וככל שהסרט מתקדם כך גם נבנה המתח המשפחתי בין הבת שיש לה דעה מאוד מסוימת על האב לבינו. אבל אז לאט, לאט היא מגלה מה זאת בעצם הפקה של סרט ועד כמה קשה היא עבודתו של הבמאי. יש לציין גם שרעייתו והשחקנית הקבועה של הזנוויציוס, ברניס ביז'ו, משתתפת בסרט כרעייתו של רמי הבמאי. "קאט" מתגלה כיצירה קולנועית קסומה שהסצנה האחרונה שלה היא סימפוניה קולנועית גדולה של רגש שהובילה אותי למחוא כפיים ומרחה על פניי חיוך מטופש של עונג.