מעשייה אמריקאית ביקורת סרט

American Fiction Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "מעשייה אמריקאית":
"קולנוע אפרו-אמריקאי בשיאו"
  שתף/י
פוסטר American Fiction
משחק ג'פרי רייט, טרייסי אליס רוס, ג'ון אורטיז, אריקה אלכסנדר, לזלי אגאמס אדם ברודי במאי/ת קורד ג'פרסון  
קומדיה
ביקורת סרט למעשייה אמריקאית מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"מרתק ומלהיב"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.9/10
?
מדד פופולריות
4.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע78.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די5.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות15.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
סרטים על אפרו-אמריקאים לא מופצים באופן תדיר בישראל. למרות שפע של סרטים, הקהל הישראלי זוכה להפצה די במשורה של סרטים מסוג זה, שככל הנראה בעיני המפיץ הישראלי ידברו רק לקהל מצומצם של יודעי חן. כך גם היה אמור להיות גורלו כנראה של הסרט המדובר "מעשייה אמריקאית" (American Fiction) שלמרות שלל פרסים ומועמדויות, כולל לגלובוס הזהב, לא היה לו כלל תאריך הפצה בישראל. כעת, בזכות המועמדות לפרס הסרט הטוב בטקס האוסקר, הסרט הנהדר מגיע גם אלינו."מעשייה אמריקאית" של העיתונאי קורד ג׳פרסון עוסק בעיקר באיך החברה האפרו-אמריקאית תופסת את עצמה במכלול החברתי בארה"ב. זהו סרט נבון ומרתק שעוסק בציניות בנושא סטריאוטיפים ומיתוסים ושואל האם תפקיד התרבות הוא לנתץ מיתוסים אלו, ואולי בכלל לנצל את הסטריאוטיפים ולהשתמש בהם למטרות שאינן אלטרואיסטיות. האם כל סופר של הקהילה השחורה צריך להפוך ללוחם לשוויון? אולי בסך הכל הוא רוצה כמו כל אחד להתפרנס?
הספר, שמבוסס על רומן בשם ״מחק״, מגולל את סיפורו של סופר אפרו-אמריקאי מתוסכל בשם העט מונק אליסון (האם שמו מעיד על כך שהוא בעצם מתנזר מהחברה שבה הוא חי?), שכותב בצורה גבוהת מצח ולא מצליח למכור את ספריו. כשהמו״ל שלו מתייאש ממנו והוא מתייאש מעצמו מחליט הסופר לכתוב ספר ״שחור״ בשפה בוטה, ספר שמנציח את כל הסטריאוטיפים המוכרים על החברה האפרו-אמריקאית לדורותיה.גיבור הספר הוא פושע אלים ויחסיו עם סביבתו הם הקלישאה של אדם שחור הנמצא בסבך של אלימות וסמים. להפתעתו הרבה המו״ל שלו מתלהב, הוליווד רוצה להפיק מספרו סרט וספרו אף מתמודד על תואר ספר השנה. הסופר אף ממציא דמות בדיונית של מי שכביכול כתב את הספר החדש שלו - אסיר נמלט בשם סטגר לי. הספר רק צובר פופולריות והסופר שאינו יודע את נפשו צריך להאכיל את המפלצת שהוא יצר.
את גיבור הסרט מגלם השחקן הנפלא ג׳פרי רייט ("ווסטוורלד"), שעושה כאן את השטיק הידוע שלו כאדם דעתן על גבול המעצבן ונדמה שהוא ממש נולד לתפקיד הסופר המתוסכל וחם המזג. אי אפשר שלא לראות בדמותו המורכבת של הסופר את האפרו-אמריקאי של המאה ה-21 שמצד אחד שואף להיטמע בחברה הלבנה ששנים נידתה אותו ובזה לו ומצד שני מהרהר בייחודיות של החברה שלו. זו התלבטות וסכיזופרניה שמאפיינת גם את היהודים האמריקאים עד לימינו ובאה לידי ביטוי בסרטיו של וודי אלן לא אחת.במקביל למשחקי העמדת הפנים של הסופר, שהוא בכלל הדמות של גיבורו בספרו החדש "פאק"-שם שמסמל את הרדידות והבוטות, אך מתקבל באהדה כפורץ דרך - הוא חוזר הביתה לבית משפחתו וסועד את אמו החולה. הוא גם מנסה להשלים עם אחיו המעצבן (השחקן סטרלינג בראון בהופעה מדהימה שלא בכדי העניקה גם לו מועמדות לאוסקר על משחקו בסרט) ומתחיל עם השכנה החביבה ממול. הסצנות עם משפחתו של הגיבור הן חגיגה של הומניות בתוך העולם הציני שבו הוא חי. ג׳פרסון הבמאי מביים ברגישות ובאמינות והתסריט מתפוצץ מכישרון ומיופי נדיר.סופו של הסרט מעט הזוי וייתכן והייתי מוותר על הקרשנדו שבו הסרט מסתיים ועדיין מדובר על סרט שהוא לא פחות מיצירת מופת ועוד אבן דרך בקולנוע האפרו-אמריקאי. "מעשייה אמריקאית" מועמד בצדק לחמישה פרסי אוסקר לסרט, השחקן, שחקן המשנה, התסריט וגם המוזיקה, שכמו בסרטיו של ספייק לי מהווה נדבך חשוב בסרט.
מעשייה אמריקאית - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ברברה סימוןגיל: 7026/03/2024 23:34:45
10/10אייקון ציון
קצר ולעניין פשוט סרט מושלם. יפה, מעניין, משעשעת ומפתיע אבל לא הייתי קוראת לזה קומדיה בדיוק. ממליצה בחום לצפות בו.
שם: ליאורה הברגיל: 6019/03/2024 17:59:53
9/10אייקון ציון
מאחר וכול יום שלישי הולכת לסרט, בדקה 99 ראיתי את שם הסרט וביקורות של מי שראה, הלכנו . אהבתי את הסרט העומק הוא חד השחקנים טובים. סוכריה של שרט מומלץ מאוד
שם: מיכאלהגיל: 6408/03/2024 20:43:21
10/10אייקון ציון
סרט שנון, מצחיק, חכם. משחק מצויין של כל השחקנים. טוויסט נחמד בסוף. לא ידענו על הסרט הרבה מלבד הביקורות כאן באתר ולא התאכזבנו.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי קומדיה
הכפיל The Fall Guy חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט