בתחילת שנות ה-2000 מישל גונדרי היה אחד השמות החמים ביותר בעולם הקולנוע. לאחר סרט הביכורים המשעשע ולא מוערך מספיק "המין האנושי" שביים לפי תסריט של צ'ארלי קאופמן הוא חבר שוב לתסריטאי הגאון ליצירת סרטו המוכר והמצליח ביותר "שמש נצחית בראש צלול" שהפך לקלאסיקה מודרנית. ב"מדעי החלום" ו"קדימה, תריץ אחורה" עוד הצליח גונדרי להביא את סגנונו המשלב עיבודי תמונה, מינאטורות ואנימציית סטופ-מושן לצד עלילה שנעה בין הריאליסטי לסוריאליסטי באופן לא ליניארי, אך לאחר מכן כשל כשניסה לעבור לביים שובר קופות הוליוודי בסרט "הצרעה הירוקה".לאחריו "צל הימים" הגרנדיוזי כשל וסרטו האחרון "Microbe et Gasoil" משנת 2015 אפילו לא הגיע להקרנות בארץ. מאז, ועד שנת 2023 לא ביים גונדרי לקולנוע ונדמה שהוא היה במשבר יצירתי. המשבר תם בזכות הסדרה המצוינת "ילדותי", שבה חזר לשתף פעולה עם ג'ים קארי. קארי כיכב כמגיש תכניות ילדים טוב לב ועגמומי, דבר שאפשר לגונדרי להוציא את המיטב מסגנון הבימוי שלו, במיוחד בקטעים מתכנית הילדים הפיקטיבית, והשתלב עם כתיבה חכמה ורגישה על אדם שמתמודד עם טראומה ואובדן.
פרסומת
כעת חוזר הבמאי הצרפתי לקולנוע בסרט "ספר הפתרונות" ועושה זאת בהצלחה חלקית, כזאת שלא משתווה לסרטים מתחילת הקריירה או לסדרה המצוינת, אבל כן עולה על כל דבר שיצר למסך הגדול ב-15 השנה האחרונות. גונדרי מביים כאן גרסה מוקצנת ומגוחכת של עצמו – מארק (פייר ניני), במאי שרואה עצמו כבעל חזון ואוטר יוצא דופן, אך לאחר הקרנת מבחן לא מוצלחת של יצירתו האוונגרדית בפני המפיקים שרוצים לקחת את הסרט מידיו ולערוך אותו מחדש, הוא גונב את ההארדיסק עם קבצי הסרט ונוסע לבית דודתו (פרנסואה לברון) בכפר להשלים את הצילומים באופן עצמאי וללא תקציב.הבעיה היא שמארק הוא אדם בלתי נסבל, נוירוטי, לא החלטי, תזזיתי וטמפרמנטי, שכל החלטותיו מתבצעות מגחמות רגעיות, וחזונו היצירתי העמום לא מובן לאיש, וגם לא באמת לעצמו. כך הסרט שהוא מנסה לצלם מאבד שליטה כשמארק על דעת עצמו מחליט לבנות חדר עריכה במשאית, לשכור תזמורת שלמה שתנגן ללא תווים ולפי המהומיו (בסצנה הנפלאה בסרט), להורות לעורכת לערוך את הסרט מהסוף להתחלה ועוד שלל גחמות שמרחיקות ממנו את כל הסובבים לו.
הבעיה בסרט היא שבדיוק כמו הבמאי שלו נדמה שגם הוא אינו יודע לאן הוא הולך. כך אנו נקלעים לסצנה אחר סצנה שבה מארק מתנהג באופן שרירותי ולא רציונלי ותוהים מדוע ממשיך הצוות סביבו להיות נאמן לו. לזכותו של גונדרי חלק מהסצנות משעשעות במיוחד ומקוריות, למרות שהצפי לכך שהסרט באמת ייצא מגבולות הריאלי למחוזות הסוריאלסטיים המזוהים עם גונדרי לא מתממשת במלואה מלבד מספר סצנות ספורות ומוצלחות, כולל סיום הסרט.פייר ניני ("קופסה שחורה") מצוין כאדם תמהוני שמחפש את עצמו ומנכר ממנו את סביבתו ומחזיק את הסרט על כתפיו. כך גם רובו של הצוות המסייע, כולל גבריאל (קמיל ראות'פורד) העוזרת הטכנית שמארק מביע בה עניין לא כבוש. "ספר הפתרונות" לא מציע פיתרון לבעיות של דמותו, אבל הדרך שהוא צועד בה מספיק מקורית ומשעשעת כדי להתנחם בחזרה חלקית של גונדרי לפורמה.