בסרטו הקודם " הישאר", יצר מארק פורסטר קולנוע פילוסופי על משמעות החיים. הוא המחיש זאת בעזרת עולם ויזואלי אפל ומנוכר. בסופו של דבר פורסטר איבד את עצמו ואת הקהל בתוך יצירה מעניינת אמנם אך בעייתית וסתומה בסופו של דבר. בכל מקרה הבמאי לא אמר נואש, אחז בתסריט המקסים של זאך הלם, ופנה ליצור את אחד הסרטים החכמים, המצחיקים והמפתיעים של השנה החולפת. המסקנה המרכזית - פורסטר עשה שיעורי בית וכנראה למד כמה וכמה דברים בעקבות אותו כשלון מפואר וחזר עם יצירה קיומית מוצלחת בהרבה יותר שאולי אפילו תהיה מועמדת לאיזה אוסקר על תסריט מקורי.פורסטר, יליד גרמניה שגדל בשוויץ, הוא אחד הבמאים המעניינים ביותר בהוליווד. לא בגלל שהוא יוצר ייחודי, אלא בגלל שפשוט אי אפשר לדעת מה יהיו תוצאות הפרויקטים שלו. הוא התפרסם בעולם בזכות ההצלחה של סרטו העצמאי "מונסטר בול" שזיכה את האלי ברי באוסקר לשחקנית הטובה ביותר. הסרט היה אלים, מיני ומדכא באופן מסוכן. לעומת זאת סרטו השני, "למצוא את ארץ לעולם לא" היה הוליוודי, קיטשי וסוחט דמעות. הסרט זכה להצלחה מסחרית מסחררת והיה מועמד ל-7 פרסי אוסקר.
פרסומת
מהפקה הוליוודית יוקרתית ומלוטשת עטורת שבחים הוא נדד אל מחוזות האקסצנטרי וביים את "הישאר" ההזוי המוזכר לעיל. נעמי ווטס, יואן מקרגור, ריאן גוסלינג ובוב הוסקינס נתנו הופעות מעולות, הסרט היה מצולם מדהים ועדיין נשאר סתום לחלוטין. עכשיו הוא חוזר עם סרט ששונה לחלוטין באופיו אך עוסק באותן שאלות קיומיות של חיים ומוות ומצליח ליצור פנטזיה רומנטית מחממת לב על חיים, ספרות, אהבה ומס הכנסה.וויל פארל בהופעה קולנועית מטורפת ומבריקה מגלם את הרולד קריק, סוכן אפרורי במס הכנסה המתחיל לשמוע קול נשי המתאר בדיוק רב את מעשיו, מחשבותיו ורגשותיו. חייו האפרוריים של הרולד מתחילים להתפורר כשהוא שומע שהקול הנשי מכריז על מותו ההולך ומתקרב. הרולד רק מתחיל למצוא עניין בחייו בעקבות מפגש עם אופה צעירה בעלת בית קפה המסתבכת עם מס הכנסה ולכן הוא מחליט לנסות למצוא את הקול הפנימי המכריז על מות. המספרת חייבת להפסיק לכתוב את סיפור חייו או לשנות אותם לסוף טוב.
את קארן אייפל, הסופרת הדיכאונית חובבת הסיגריות שאיננה מסוגלת למצוא את המוות הנכון לגיבור הרומן האחרון והטוב ביותר שלה, מגלמת בצורה מבריקה אמה תומפסון שעושה קאמבק מרשים בשנה האחרונה. הדמות בגילומה היא הברקה קומית. הסופר כאלוהים, האיש שיש לו את הכוח לברוא דמויות ולחסלם והכול בעזרת המילה הכתובה, למחוק עולמות שלמים של דמויות שלתוך עולמן אנחנו נסחפים ובשלב מסוים אפילו מאמינים שהן אמיתיות לחלוטין.דסטין הופמן מגלם את הפרופסור לספרות המשמש כאתנחתא קומית משעשעת למדי ואילו קווין לאטיפה מגלמת את העוזרת של הסופרת המנסה לעזור לה למצוא את המוות הנכון לדמות של הרולד קריק. "מעבר לכל דמיון" הוא תענוג, כי הוא קולנוע אינטליגנטי שמספק לקהל הצופים שלו בידור עשוי היטב ומצד שני הוא סרט חכם, חד ושנון המעלה נושאים ברומו של עולם שמאז ומתמיד העסיקו את הפילוסופים הגדולים מכולם מסוקראטס, ניטשה, פרויד ושאר החברים. חוץ מזה מדובר בקומדיה המיועדת לקהל בוגר ואיכותי וכמה כאלה יש?
מקסים! תסריט אינטליגנטי שלא מזלזל בצופה כמו חלק גדול מהסרטים שיוצאים לקולנוע בשנים האחרונות. לא זכור לי רגע אחד שהשתעממתי בסרט הזה, הבימוי גם מבריק. וויל פארל אחד מהשחקנים הקומיים הכי טובים של העשורים האחרונים נותן את תפקיד חייו רק שהפעם הדמות היא יותר דרמטית משאר הדמויות שהוא גילם עד לסרט זה, עדיין לא ברור לי איך הוא לא קיבל לפחות מועמדות לפרס האוסקר הנחשק. בקיצור מומלץ
שם:דב ישראליגיל:3526/01/2011 00:51:41
8/10
Stranger Than Fiction
אהבתי מאוד את הרעיון המקורי של הסרט,יש קטעים שממש ממש הצחיקו אותי,בכלל לא הרגשתי את הזמן ממש טס לי בסרט הזה,משחק מצויין של וויל פארל כגיבור הסיפור וגם אמה תומפסון עם הופעה טובה,בקיצור אהבתי!!מומלץ.
שם:כפיר בכרגיל:1705/06/2008 18:08:39
9/10
אני לא מבין את כל אלה שמתלוננים על זה שזה "דמיוני מדי", זה בדיוק היופי בקולנוע, שאפשר לקחת דברים מהמוח שלנו (דברים שהם לא הגיוניים) ולהפוך אותם למשהו ויזואלי. זה חכם, עשוי טוב, עם משחק מצוין.