חדשות קולנוע וסרטים

"אם אתה רוצה לעשות סרטים נהדרים, אתה צריך מגע של טירוף"

אם אתה רוצה לעשות סרטים נהדרים, אתה צריך מגע של טירוף
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לורנס קסנוף הימר על הקריירה שלו כשהפיק את הסרט "פלאטון" של אוליבר סטון. הצלחת הענק הובילה לשותפות בחברת ההפקה של ג'יימס קמרון לו הפיק את הלהיט "שליחות קטלנית 2" ומשם לסדרת סרטי "מורטל קומבט". בראיון לכבוד הגעתו כיו"ר השופטים בפסטיבל סרטי הסטודנטים הוא מספר על העבודה עם הבמאי המצליח בכל הזמנים, על ההימורים המסוכנים שעשה על סרטים, על סרט אנימציה שמתבסס על תכנית ריאליטי ועל העתיד של הוליווד ואיך הוא כולל מקומות כמו ירושלים
כמעט ואין סטודנט לקולנוע שלא שמע את המרצה אומר: "תכתוב רק את מה שאתה יכול לבצע". הסרט "שליחות קטלנית 2" מספר סיפור שונה. הסרט הלהיב את משקיעיו בטכולוגיית משנה הצורה, בה השתמש ה T-1000 בכיכובו של רוברט פטריק, כאשר הטכניקה הייתה רק תיאורטית ולא נוסתה באופן רחב בקולנוע. הבמאי והמפיק ג'יימס קמרון, המפיקה גייל אן הארד ומנהל חברת ההפקה לורנס קסנוף הביאו לפועל את הטכנולוגיה שאפיינה את הסרט רק בתום העריכות ורק אחרי שהפקת סרט ההמשך הפכה ליקרה ביותר בהיסטוריה של הקולנוע, עד אז.

קסנוף, אותו אני מראיין לרגל הגעתו לארץ כאורח פסטיבל סרטי הסטודנטים הבינ"ל שמתקיים בימים אלו בסינמטק ת"א וברחבי העיר, צוחק כשאני מספר לו את הסיפור שלי, ומזכיר את סיפורו שלו. "הרעיון מוליד את הטכנולוגיה, לא ההפך", הוא אומר. "אני אוהב ומעריך בוגרים של בתי ספר לקולנוע. אבל בחברות הפקה שלנו, לוקח לנו שנה ללמד מחדש את הבוגרים האלו, לשבור להם מיתוסים וללמד אותם איך בפועל עושים סרט".

קסנוף, אשר למד באוניברסיטת וורטון היוקרתית, הפך ישר לראש מחלקת ההפקות בחברת האינדי Vestron Pictures. אלו היו ראשית ימיו של הווידיאו וזמן "חיפוש הזהב", כפי שהמפיק מגדיר את החיפזון להוציא סרטים זולים ישירות לווידיאו. "היה להם פורמט והם חיפשו לנצל אותו", מספר קסנוף. "מבחינתי, אני הייתי אמור להפיק כ-80 סרטים בשנה".



הכל השתנה כאשר לשולחנו הגיע תסריט הסרט 'פלאטון', פרויקט חף מכוכבים על מלחמת וייטנאם. אלו היו אמצע שנות השמונים - שנים בהם סרטי מלחמת וייטנאם, כמו "אפוקליפסה עכשיו" (1979) ו"צייד הצבאים" (1978), נחשבו להיסטוריה. נוסף לכך, הפרויקט נשא את שמו של במאי אשר כל סרטיו הפסידו כסף - אוליבר סטון.

"אני מאוד אהבתי אותו", צוחק קסנוף כאשר הוא מדבר על הבמאי הוותיק. "וחשבתי שהפרויקט שלו ידבר אל קהל של נפגעי המלחמה. הייתי כל כך בטוח שהימרתי על העבודה שלי כדי לעשות את הסרט הזה. הבוס שלי אמר לי שאני יכול לעשות את הסרט הזה אבל אם הפרויקט יפסיד כסף - אני מפוטר. הייתי אז רק שנה אחת בביזנס וכן, זה היה מפחיד. אך אז ראיתי את הסרט בפסטיבל במילאנו, הפרמיירה של אוליבר, ואני כנראה האדם היחיד בעולם שמצא את עצמו שמח בסוף של 'פלאטון'. כך הבנתי שצדקתי".

שישה מיליון דולר, אותם השקיעה חברת ההפקה של קסנוף, הפכו ל-138 מיליון דולר בקופות, אך ההפתעה האמתית הייתה כאשר הסרט קטף 4 פסלונים זהובים כולל פרס הסרט הטוב ופרס הבמאי. התעשייה מיהרה להפיק עוד סרטים על מלחמת וייטנאם וסטון הפך במהרה לבמאי האמנותי המצליח ביותר של שנות ה-80. קסנוף פגש אותו שנים אחרי וסטון אמר לו: "אתה יודע מה ילד, יש לך מגע של טירוף". "תחילה, לא הבנתי אם הוא מחבב אותי או חושב שאני באמת משוגע", נזכר קסנוף. "אבל עם הזמן הבנתי שזו בדיוק המהות של יצירת סרטים: יוזמה, יצירתיות, הכל דורש ממך מגע של טירוף. לדעתי, אנשים בימינו מפחדים להיות יצירתיים. הרעיון המטורף הזה שנמצא עמוק בראש שלך, זה הרעיון שאתה צריך לעשות". מגע של טירוף הפכה להיות הסיסמה שלפיה קסנוף ממשיך לעשות סרטים. לפי סיסמה זו, המפיק בוחר מיהו היוצר הבא איתו הוא רוצה לעבוד ואת הצוות איתו הוא הולך לעבוד. זהו גם שמו של הספר אותו כותב המפיק, שיופץ ברחבי העולם במהלך ספטמבר הקרוב.

מה מבדיל בין הבחירה המשוגעת של אדם שהימר על הכל וכך גם זכה בהכל לבין אדם שבחר להמר על הכל והפסיד?

"זה חלק מהמשחק והמשחק יכול גם להיות מסוכן. אם אתה רוצה לעשות סרטים נהדרים, אתה צריך מגע של טירוף. אבל, אתה צריך תמיד לחשוב על הקהל. אני תמיד שואל את הקולנוענים שאני עובד איתם - מי הבוס שלכם? זה קודם כל הקהל. אם אתה רוצה ליצור סרטים נהדרים, אתה צריך מעט הכוונה לקהל הנכון ומגע של טירוף".

חמוש בהצלחה המפתיעה של 'פלאטון', קסנוף הצעיר המשיך לנהל את Lightstorm Entertainment, אשר התמחתה בסרטי ז'אנר למיניהם. "הייתי כל כך צעיר אז וממש רציתי ליהנות ממה שאני עושה, מסביר המפיק שצבר ניסיון חשוב בהפקת סרטי ז'אנר וגם שב לעבוד עם סטון כאשר הפיקו ביחד את "פלדה כחולה", סרטה של קתרין ביגלו. עם "פלדה כחולה" חתם קסנוף את מערכת היחסים בת העשור עם Vestron Pictures, אך מיד התחיל מערכת יחסים מקצועית חדשה כאשר ביגלו הכירה לו את בעלה - הבמאי הצעיר ג'יימס קמרון.



(לורנס קסנוף. צלם התמונות בכתבה: יובל ענבי)

קמרון מצא את עצמו בחיפושים אחרי נשיא לחברת ההפקה שלו לאחר שמצא את עצמו במצב מסובך. ההפקה של הסרט "מצולות" כבר הייתה סיוט עבור הצוות, השחקנים, הסטודיו, הבמאי והמפיקה, שהגישה בקשה לגירושין מקמרון בתום הצילומים. "מצולות" היה רחוק מלהיות להיט ובקושי החזיר את לפוקס את החמישים מיליון דולר אותם השקיעו.

מה חשבת על קמרון?

"חשבתי שהוא נהדר. קולנוען אמיץ וכנה שבאמת נהנה לעשות קולנוע. ג'ים הוא אחד שיודע מה הוא רוצה, יודע איך לדרוש את זה וגם יודע איך להתעקש על כך. זו כנראה הסיבה שהוא עושה סרטים נהדרים כל כך. מעל הכל, לג'ים יש את אותו מגע של טירוף שאני מאוד התרשמתי לראות אצלו כשהתחלנו לעבוד ביחד. למדתי המון מהתעוזה והנכונות שלו."

שיתוף הפעולה הראשון של קמרון וקסנוף היה בסרט שבאותו זמן היה היקר ביותר בהיסטוריה של הקולנוע - "שליחות קטלנית 2". באותו סרט, קסנוף למד שיעור חשוב אודות הפן העסקי של הקולנוע וכיצד ההכנסות של סרט לא חייבות להגיע רק מהקופות. "שליחות קטלנית 2" נמכר גם כסדרת צעצועים, סדרת קומיקס בהוצאת 'מארוול', ומשחק ארקייד מצליח של חברת Midway . קסנוף מספר לי שהסרט עצמו הכניס חצי מיליארד דולר בקופות, אך הפרנצ'ייז שנלווה אליו הכניס כשני מיליארד דולר.

זו הייתה רק ההתחלה המפתיעה של אחת מחברות ההפקה העצמאיות המצליחות ביותר בביזנס - Lightstorm Entertainment. קמרון משך את החברה להפיק את כל סרטיו - כולל "אווטאר" ו"טיטאניק" וגם "ימים מוזרים" של ביגלו (עוד כשהייתה נשואה לקמרון) אותו קסנוף גם כן הפיק. אם כי קסנוף היה חלק גדול בחברה לזמן קטן, קמרון עדיין רושם את קסנוף כמייסד דרכה של חברת ההפקה.
מדוע נפרדו דרכיהם של קמרון וקסנוף? בואו נחזור ל-1992. מערכת היחסים הטובה בין קסנוף ל-Midway המשיכה כאשר החברה פנתה למפיק בבקשה לבחון משחק חדש בהובלתה. הוא לא ידע שהמשחק הזה עוד ישנה את חייו ויגרום לו להשקיע את כל עתידו בפעם השנייה, שמו היה "מורטל קומבט". "הבטחתי למנהלים של Midway שאני עומד לעשות כל עיבוד מדיה אפשרי, וזה עוד לפני שהמשחק יצא בכלל", הוא צוחק. "אנשים אמרו לי שאני משוגע. אני מרגיש הרבה יותר טוב אחרי שאומרים לי 'אתה משוגע וזה לא יעבוד'. ככה אני יודע שאני מכוון לכיוון שהקהל עדיין לא ראה וככל הנראה ירצה לראות".



הסרט החזיר כפול מתקציב ההשקעה שלו עם הכנסות של 134 מיליון דולר, אם כי זכה לביקורות פושרות. זה לא עצר את המפיק הנלהב שכתב בעצמו את הסיפור לסרט השני בסדרה והחליט להפיק אותו בעצמו, כמו גם סדרת אנימציה. מאז, קסנוף הספיק להפיק מופע בינלאומי וסרט לגו בהשתתפות הדמויות מ"מורטל קומבט". ב-2021, קסנוף גם נטל חלק באדפטציה הקולנועית המושקעת ביותר של המשחק עם תקציב של 100 מיליון דולר. זה לא הסוף, מבטיח לי המפיק בעוד שהוא עובד על סרט שני בסדרה.

כמו כן, קסנוף הקים חברת הפקה נוספת בשם Threshold Entertainment אשר שותפה להפקת סרטיו של קווין סמית', סרטי הלגו של "מלחמת הכוכבים" וגם הסרט הראשון בסדרת "מת לצעוק". היום הוא כבר מאס באדפטציות למשחקי מחשב ומביט לעבר הלהיט הבא - אדפטציות קולנועיות למשחקי ריאליטי. "כל המבוגרים שאני מכיר התרגשו מההופעה של סוזן בויל", הוא מספר בהתלהבות. "לקחת סיפור דומה, על דמות של אאוטקאסט שזוכה בתכנית ריאליטי זה דבר מאוד קולנועי. אני מנסה להבין מה משך את האנשים להתאהב במותג הזה שנקרא 'אקס פאקטור'".

הוליווד השתנתה המון בתקופה האחרונה. איך אתה רואה את העתיד של תעשיית הקולנוע?

"אני חושב שהעתיד של תעשיית קולנוע היא הפקות בינלאומיות. כרגע הרבה מאוד סרטים שמצליחים בהוליווד נמכרים גם לבוליווד או לארצות אחרות, ושם אתה גם מוצא את הכסף. הסיפורים שמצליחים להעביר מפגש בין תרבויות הם כרגע מה שמצליח כרגע בהוליווד. זה לא קל, אבל אפשר לעשות את זה בתנאי שאתה באמת מפגיש בין יוצרים בינלאומיים. אז בסיור הזה אני פוגש מספר שחקנים ויוצרים ישראליים".

ומה דעתך על ישראל במובן הזה?

"אין לי בקיאות בנושא התעשייה הישראלית עדיין. אבל לדעתי, במקומות נהדרים כמו ירושלים צריכים לעשות סרטים כל הזמן. אלו מקומות שאתה לא באמת רואה במערב. המטרה שלי היא לשנות את זה. אבל בעיקר, אני מחפש את האנשים הנכונים שיודעים איך לקפוץ למים גם כשכל העולם אומר להם שהם משוגעים. אני מחפש אנשים עם מגע של טירוף".

לורנס קסנוף יקיים מחר - יום רביעי 28.6 בשעה 15:30 - כיתת אמן בסינמטק ת"א במסגרת פסטיבל סרטי הסטודנטים. לכרטיסים לחצו כאן
מתן יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ מורטל קומבט (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט