חדשות קולנוע וסרטים

מ"שודדי התיבה האבודה" ועד "גולגולת הבדולח": דירוג סרטי אינדיאנה ג'ונס

משודדי התיבה האבודה ועד גולגולת הבדולח: דירוג סרטי אינדיאנה ג'ונס
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הסרט החמישי והאחרון בהחלט בפרנצ'ייז אינדיאנה ג'ונס יצא בסוף השבוע בכיכובו של האריסון פורד בן ה-81 בפעם האחרונה כארכיאולוג ההרפתקן. לכבוד המאורע ההיסטורי, דירגנו את ארבעת הסרטים הקודמים בסדרה מהגרוע ביותר לבלתי נשכח
עם צאת "חוגת הגורל", האריסון פורד גילם את הדמות של אינדיאנה ג'ונס בחמישה סרטים בשלושה עשורים שונים. כשהוא בן 81, לאף אחד אין ספק שמדובר בסרט האחרון בהחלט בסדרה, במיוחד כשבכסא הבמאי יושב ג'יימס מנגולד המתמחה בהפרשת גיבורים למנוחת עולמים ("לוגאן"). בניגוד לגיבורים הממלאים את מסכי הקולנוע בשני העשורים האחרונים, אינדיאנה ג'ונס לא לובש חליפה, אבל ניתן לזהות אותו בקלות באמצעות הכובע, מעיל עור והשוט.

הרעיון לדמות היה של ג'ורג' לוקאס, שרצה להחיות גיבורים מסרטי הרפתקאות של שנות ה-30 אותם אהב כילד. הבמאי סטיבן ספילברג, שרצה בזמנו לביים סרט בסדרת ג'יימס בונד, עיצב את הדמות כיצור כלאיים של הסוכן 007, השחקן טושירו מיפונה ("שבעת הסמוראים") וקלינט איסטווד מתקופתו ככוכב מערבונים. פורד הוסיף לדמות את הטאצ' הייחודי רק לו והפך אותה לארכיאולוג האהוב על כולם.

4. ממלכת גולגולת הבדולח (2008)

כשהאריסון פורד היה "רק" בן 65, רבים הרימו גבה לגבי היכולת שלו להיות שוב אינדיאנה ג'ונס, מבלי לדעת שהוא יעשה את זה גם בגיל 80. פורד עצמו אמר בעבר שנסתם הגולל על אינדי ושלושה סרטים זה די והותר. ג'ורג' לוקאס דחף במשך שנים לסרט נוסף שישלב בתוכו חייזרים. התסריט עבר שכתובים רבים בידי תסריטאים שונים, כולל מ. נייט שחאמלאן ("החוש השישי"), פרנק דרבונט ("חומות של תקווה") ולוקאס עצמו. העלילה מתרחשת בשנות ה-50 בתקופת המלחמה הקרה והנאצים הוחלפו ברוסים בתפקיד הרשע המטורלל הרודף אחרי חפצים בעלי כוחות על. הייצוג של רוסים בסרט ובראשם הדמות המרושעת של קייט בלאנשט עורר את זעמה של המפלגה הקומוניסטית ברוסיה.

הרשת געשה בציפייה לסרט שעלילתו נשמרה בסוד, כל מה שהיה למעריצים זה הטריילר המעולה ושמועות לא מבוססות. הסרט הוקרן בפסטיבל קאן והתגובות שיצאו משם הציתו את ההתלהבות עוד יותר. אלא שהתגובות היו מוגזמות והושפעו נטו מהחוויה של לחזות שוב באינדיאנה ג'ונס בפעולה אחרי כל כך הרבה שנים. גם בצפייה בבית הקולנוע הלב סירב להאמין שמדובר בסרט בינוני מינוס ולא בר השוואה לטרילוגיה המקורית. רק ככל שחלף הזמן, ההבנה חילחלה והסכינים נשלפו.

המושג Nuke the fridge הפך למקביל הקולנועי של Jump the shark , ביטוי לרגע של שבר ביצירה אהובה, שהוא מגוחך עד כדי שבירת התדמית החיובית עד כה. ספילברג לקח את מלוא האחריות על הרגע הזה שבו הגיבור שורד פיצוץ גרעיני כשהוא מתחבא ועף בתוך מקרר, למרות שכולם מבינים שזה היה רעיון של ג'ורג' לוקאס. לוקאס גם אחראי על האפקטים המוגזמים ועל המקגאפין של החייזרים. הבמאי עצמו הסתייג מהרעיון והביע הזדהות עם מעריצים שלא אהבו אותו. השחקן שייה לה-באף ששיחק את בנו של אינדיאנה בסרט ויועד להפוך ליורש שלו בעתיד, התבטא גם הוא נגד הסרט וגרם לקרע בינו לבין ספילברג שתלה בו תקוות גדולות. בסופו של דבר "ממלכת גולגולת הבדולח" סיים כסרט המכניס השני של 2008, אחרי "האביר האפל", אבל גם זכה בפרס הראזי המפוקפק בקטגוריית "סרט ההמשך הגרוע ביותר".

3. המקדש הארור (1984)

על כנפי ההצלחה של "שודדי התיבה האבודה", לוקאס רצה ליצור את ההמשך כמקביל של "האימפריה מכה שנית" שגם הוא היה סרט שני בטרילוגיה. קו המחשבה הזה הוביל אותו לקונספט של סרט אפל יותר. "המקדש הארור" בהחלט היה אפל יותר אבל לא בהיבט רגשי אלא באווירה הכללית והנטייה הברורה לז'אנר אימה. המוטיבים האפלים, האלימות ותלישת איברים פנימיים מתוך גופם של בני אדם חיים הובילו בסופו של דבר, בהמלצתו של ספילברג, ליצירת דירוג צפייה חדש – PG-13. בין המתלהבים מכך היה כמובן הבמאי קוונטין טרנטינו שמחשיב את הסרט לאהוב עליו בסדרה. ספילברג עצמו מדרג אותו במקום האחרון בטרילוגיה, כשהדבר החיובי היחיד שיצא ממנו זה ההיכרות עם השחקנית קייט קאפשו שהפכה לאשתו.

אמנם הגרוע בטרילוגיה המקורית, "המקדש הארור" הוא עדיין סרט אינדיאנה ג'ונס עם כל המשתמע מכך. למרות תלונות הורים לילדים לגבי הדירוג, השערוריות על בדיחות שלא הובנו כהלכה על תרבות הודו והביקורות השליליות על הדמות הצווחנית של קאפשו, יש גם הרבה דברים חיוביים בסרט. הוא מהנה מאוד והמעמד שלו רק השתפר בחלוף השנים. סצנות תלישת הלב ומרדף הקרוניות הפכו לסימני ההיכר שלו, בעוד סצנת תפיסת הכובע רגע לפני סגירת שער המלכודת הפכה לאחת המשוחזרות ביותר. האינטראקציה בין פורד לילד שורט ראונד, בגילומו של זוכה האוסקר הטרי על "הכל בכל מקום בבת אחת", קי הוי קואן, זכתה לתגובות חיוביות. קואן עד היום אורב לפורד בטקסי פרסים ומתלהב לפגוש אותו כמו בפעם הראשונה. "המקדש הארור" היה לסרט המכניס ביותר של 1984 והחזיק בזמנו בתואר הסרט המכניס ביותר אי פעם.



2. שודדי התיבה האבודה (1981)

בעיני ספילברג זה הסרט המושלם ביותר בסדרה, כמו גם בעיני מעריצים רבים. זה הסרט שהתחיל הכל והוא אבן פינה בקולנוע ובקריירות של רבים מהמעורבים בו. קשה להעריך את כמות היצירות שהושפעו או כללו מחוות ופארודיות גלויות לסצנות איקוניות ממנו. יקום "מלחמת הכוכבים", כיאה ליצירה אחרת של ג'ורג' לוקאס, מכיל רפרנסים מעודנים רבים. סצנת הפתיחה של הסרט היא המשוחזרת ביותר, בפרט החלפת פסלון הפוריות במשקולת ובריחה מסלע מתגלגל. אפילו הפונט של הכתוביות הוא סימן היכר שעדיין משתמשים בו בלא מעט סרטי הרפתקאות.
מי בכל זאת יצא לא מרוצה? מספר ארכיאולוגים שטענו שג'ונס מוציא שם רע למקצוע מכיוון שהפעולות שלו מתאימות יותר לשודד קברים. בניגוד לדעות אלה, בעקבות הסרט נרשמה עליה חדה להרשמה ללימודי ארכיאולוגיה שהפכה למקצוע סקסי ושם נרדף להרפתקנות. למרות מתחרים חזקים כמו "סופרמן 2" ו"ג'יימס בונד: לעיניך בלבד", "שודדי התיבה האבודה" סיים עם ידו על העליונה כסרט הרווחי ביותר לשנת 1981. הוא זכה ב-5 פרסי אוסקר, כולם בקטגוריות טכניות. קשה להאמין אבל ג'ון ויליאמס לא זכה באותה שנה על הפסקול האלמותי.

תאוריה רווחת שהתחילה מפרק של הסדרה הקומית "המפץ הגדול" טוענת שאינדיאנה ג'ונס לא עושה דבר כדי לקדם את העלילה בסרט וכל האירועים היו קורים גם בלעדיו. הנאצים בכל מקרה היו מוצאים את ארון הברית ומתים עם פתיחתו. תאוריה אחרת מוסיפה על כך וטוענת שהגיבור גרם לתחילת מלחמת העולם השנייה בכך שהתערבותו גרמה לנאצים לנסות לפתוח את ארון הברית לפני הבאתו לידי היטלר ובעצם הציל אותו ממוות. מנקודת המבט היהודית של ספילברג, "שודדי התיבה האבודה" הוא פנטזיה על נצחון של הארטיפקט הקדוש ביותר במסורת היהודית על הנאצים, ועוד על אדמת מצרים.



1. מסע הצלב האחרון (1989)

ה-סרט האולטימטיבי של אינדיאנה ג'ונס וספילברג בפרט, עם כל האלמנטים המוכרים של הרפתקאות, מרדפים, אקשן ונאצים, בתוספת סימן ההיכר של הבמאי – האב הנעדר. בליהוק גאוני, האבא של אינדי הוא ג'יימס בונד בכבודו ובעצמו, שון קונרי. הדינמיקה הנהדרת בין השניים מניעה את הסרט והיחסים בין האב לבן הם המוטיב הנסתר מאחורי ההרפתקה המסחררת שהם עוברים.

הסרט הוא ההתנצלות של ספילברג לצופים על "המקדש הארור" ומסתמך בכבדות על מה שהפך את "שודדי התיבה האבודה" להצלחה. האווירה קלילה יותר, הדיאלוגים שנונים, אפילו הנאצים חוזרים ואינדי מנסה למנוע מהם להגיע לארטיפקט נוסף המכיל כוח רב – הגביע הקדוש של ישו. שני שחקנים מהנאצים בסרט הראשון מופיעים הפעם בתפקידי אורח של היטלר והימלר בכנס שריפת הספרים. בסצנה מגוחכת כמיטב המסורת, אינדיאנה ג'ונס מוצא את עצמו פנים אל פנים מול היטלר כשהיומן למציאת הגביע בידו, אבל הרודן לא רק לא מזהה אותו אלא משאיר את חתימתו ביומן כמו סלב למעריץ וממשיך הלאה.

סצנת הפתיחה המצוינת המציגה את אינדי הצעיר בגילומו של ריבר פיניקס שימשה השראה ללוקאס לסדרה "אינדיאנה ג'ונס הצעיר", למרות שהתנגד במקור לכלול אותה בסרט. לולא מותו בטרם עת, פיניקס היה צפוי לככב בה בתפקיד הראשי. "מסע הצלב האחרון" שוב היה לסרט אינדיאנה ג'ונס הרווחי ביותר בעולם בשנה בה הוא יצא וזכה לביקורות אוהדות. מערכת הסיום הנהדרת והמספקת של הסרט סגרה את הטרילוגיה בצורה מושלמת וכנראה הייתה צריכה להוות נקודת סיום לפרנצ'ייז כולו.
יבגני גרינברג - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
1מסכים עם כל מילה! זה בדיוק גם הדירוג שלי ומאותם נימוקים. סרטים אגדיים, לפנתיאון זוהר (51) | 06/07/2023 08:35:50
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית הריסון פורד
 
חיפוש בארכיון 2000
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט