חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 20 שנה ל"הארי פוטר ואבן החכמים"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
היום לפני שני עשורים, סדרת הספרים המצליחה בהיסטוריה של ג'יי קיי רולינג זכתה לעיבוד הקולנועי הראשון במה שיזניק את אחד מזיכיונות הסרטים המצליחים אי פעם. יבגני גרינברג חוזר לסיפור מאחורי "הארי פוטר ואבן החכמים" - מהחזון הקולנועי של סטיבן שפילברג, דרך המעבר לידי הבמאי כריס קולומבוס, הווטו של הסופרת לגבי ליהוק שחקנים בריטים בלבד ואפילו שינוי חוקי עבודת הילדים באנגליה כדי לאפשר לילדים לעבוד משמרות ארוכות יותר
סדרת ספרי הארי פוטר, פרי דמיונה של הסופרת הבריטית ג'יי קיי רולינג, התחילה בתור שרבוטים על מפית בבית קפה והפכה לתופעה תרבותית שלא נראה כדוגמתה, חוצת יבשות וגילאים. "הספר שהחזיר את הילדים לקריאה", צהלו המבקרים וחנויות הספרים בעידן המחשבים ותחילת הטלפונים הניידים. אבל לא רק בני הנוער רותקו להרפתקאות הקוסם הצעיר. גם ההורים ואפילו סבים וסבתות לא הצליחו להניח את הספרים מהיד. זו הייתה מגיפה עולמית, אבל כזו שכיף להידבק בה.

בין 1997 ל-2001 הספרים יצאו בתדירות של ספר לשנה, כך שכאשר יצא הסרט הראשון ב-2001 כבר שוחררו לאור ארבעה ספרים מסדרת הפנטזיה. עוד ב-1998 רולינג מכרה את זכויות ההסרטה לאולפני 'וורנר', תמורת 1 מיליון ליש"ט, עם תנאי עיקרי אחד – כל השחקנים חייבים להיות ממוצא בריטי בלבד. הדרישה הזאת נשארה בתוקף עד לסיום הסדרה והחל מהסרט הרביעי התפשטה באופן לא רשמי גם על עמדת הבמאי. גם בסדרת הספין אוף, "חיות הפלא", כל הדמויות ממוצא בריטי מגולמות על ידי שחקנים בריטיים בלבד. הפסקול הולחן על ידי ג'ון ויליאמס האגדי, אמריקאי במוצאו, עליו קיבל מועמדויות לפרסי האוסקר והגראמי.

לקראת תחילת צילומי הסרט הראשון, בכירים בתעשיית הקולנוע הבריטית אף הפצירו במפיקי 'וורנר' לצלם על אדמת אנגליה בלבד והציעו את עזרתם במציאת לוקיישנים לצילומים ושינוי חוקים מקומיים הקשורים בהעסקת ילדים. בעסקה חסרת תקדים בין ממשלת אנגליה לאולפן הוליוודי, החוקים הוגמשו כדי לאפשר לילדים המועסקים בתעשיית הקולנוע לעבוד משמרות ארוכות יותר.

[*]

הבמאי הראשון על הכוונת של ההפקה היה סטיבן שפילברג, שטען שהפרויקט לא מאתגר מספיק והגדיר אותו כ"כסף קל" בגלל ההצלחה המובטחת של הסרט בקופות. לכן החזון שלו היה סרט מצויר, עם היילי ג'ואל אוסמנט ("החוש השישי") בתפקיד הקול של הארי פוטר. בסופו של דבר שפילברג החליט לצלם את "אינטליגנציה מלאכותית" עם אוסמנט בתפקיד הראשי ועזב את הפרויקט, ספק מרצונו ספק אחרי התערבותה של רולינג.

אחרי עזיבתו של שפילברג, המרוץ נפתח לרווחה, עם במאים כמו וולפגנג פיטרסן ("היום השלישי"), טים רובינס ("חומות של תקווה"), מ.נייט שיאמאלאן ("החוש השישי"), רוב ריינר ("הנסיכה הקסומה") ומייק ניואל ("4 חתונות ולוויה אחת") שביים לבסוף את הסרט הרביעי. בעוד רולינג העדיפה את טרי גיליאם ("מונטי פייתון", "12 קופים"), אולפני 'וורנר' בחרו בסופו של דבר בבמאי האמריקאי כריס קולומבוס להוביל את הפרויקט. לקולומבוס היה ניסיון מוכח של סרטי משפחה ועבודה עם ילדים בשוברי קופות כמו "שכחו אותי בבית" ו"גברת דאוטפייר". כל השמנא וסלתא של הקולנוע הבריטי נהרו לאודישנים לתפקידי הדמויות המבוגרות. מסע הליהוק המפרך לא יכול היה להסתיים בבחירות פחות ממושלמות, עם צבא מעריצים שנושף בעורף ההפקה. הבחירה המוצלחת ביותר הייתה באלן ריקמן ("מת לחיות") לתפקיד האנטי גיבור המורכב של סוורוס סנייפ. מגי סמית הנצחית הוסיפה עוד רשומה מרשימה לקורות החיים המפוארים, בתפקיד פרופסור מקגונגל. ריצ'ארד האריס האגדי ("קמלוט") לוהק לתפקיד דמבלדור, היחיד שלוהק מחדש אחרי מותו בתום צילומי הסרט השני.

אלפי ילדים נבחנו לשלושת התפקידים הראשיים לאורך יותר משנה של חיפושים. בסופו של דבר לוהקו רופרט גרינט ואמה ווטסון האלמונים בתור רון והרמיוני, ודניאל רדקליף לתפקיד הארי פוטר, לאחר שקולומבוס ראה אותו במקרה במיני-סדרה "דיוויד קופרפילד". לאורך עשר שנים ושמונה סרטים, מעטים השחקנים הבריטיים שלא נמצא להם תפקיד כלשהו ביקום הקוסמים הסודי: אמה תומפסון, אימלדה סטונטון, דיוויד טננט, דיוויד ת'יוליס, ברנדן גליסון, הלנה בונהאם קארטר, ג'ייסון אייזקס, ג'ון הארט, גארי אולדמן בליהוק מושלם לתפקיד סיריוס בלאק וראלף פיינס בתפקיד וולדמורט. אפילו רוברט פטינסון היה שם בתפקידו הקולנועי הראשון, הרבה לפני "דמדומים".



קשה לתאר את ההתרגשות לקראת הצפייה הראשונה ב"אבן החכמים". לפני עידן הרשתות החברתיות, המסתורין עדיין אפף את הסרט והכמיהה לראות סוף סוף את העולם והדמויות שדמיינת לפרטי פרטים בשנים האחרונות, הייתה בשיאה. אולמות הקולנוע היו מלאים בילדים ומבוגרים, כשהמבוגרים בכלל לא היו שם על תקן מלווים, אלא בתור מעריצים נרגשים בפני עצמם. בלי להגזים ברומנטיזציה של הרגע, הקסם היה באוויר.

הסרט לא אכזב, הוא לא יכול היה לאכזב באותה נקודת זמן. רק בדיעבד ובהשוואה לבאים אחריו, ניתן לראות את הביצוע השטחי והתפל של קולומבוס בשני הסרטים הראשונים. באופן פרדוקסלי, ההיצמדות המוגזמת לחומר הכתוב, שחשובה מאוד בעיני המעריצים הקנאים, היא זו שהזיקה באדפטציה למדיום הקולנועי. למרות הכל, אי אפשר להגדיר את עבודתו של כריס קולומבוס ככישלון. הוא יצר את העולם, ליהק את השחקנים והגשים את הפנטזיה של מיליוני מעריצים. אבל הכי חשוב – הוא ידע לקחת צעד אחורה ומתפקידו כמפיק להעביר את המושכות לבמאי טוב ממנו. אלפונסו קוארון ("כוח משיכה", "רומא"), הבמאי הלא בריטי האחרון בסדרה וזוכה אוסקרים מרובים לעתיד, עשה מטעמים מהסרט השלישי - "האסיר מאזקבאן" והזניק את סרטי הארי פוטר לרמה אחרת לגמרי.
כמו ששפילברג חזה, "אבן חכמים" היה להיט ענק בקופות. שיאים רבים נשברו באותו סוף שבוע, כמו זה של "מלחמת הכוכבים: פרק 1 – אימת הפנטום" בהכנסות ליום אחד או זה של "פארק היורה 2" בהכנסות לסוף שבוע ראשון. סך הכל, הסרט הכניס קרוב למיליארד דולר בבתי קולנוע ברחבי העולם, מה שהפך אותו באותה תקופה לסרט השני המכניס ביותר בכל הזמנים (אחרי "טיטאניק" כמובן). מבין סרטי הארי פוטר, רק הסרט האחרון, "אוצרות המוות – חלק 2", הצליח לעקוף בהכנסות את "אבן החכמים".

בגזרת הפרסים, הסרט קיבל שלוש מועמדויות לפרס האוסקר, כולן בקטגוריות הטכניות, ולמעשה לא זכה באף פרס בכיר למעט מקום חם בלב הצופים בתור הסרט שהזניק את הזיכיון הקולנועי השלישי המצליח בכל הזמנים עם הכנסות של 7 מיליארד דולר לכל סרטי הסדרה ביחד, הזניק את הקריירה של כוכביו הצעירים והפך את העולם הקסום מהספרים לפרנצ'ייז קולנועי בלתי נשכח.

הסרט "הארי פוטר ואבן החכמים" מוקרן מחדש לכבוד 20 שנה לצאתו השבוע בסינמה סיטי ראשון לציון. לכתבות נוספות במדור Seret מהעבר >> לחצו כאן
יבגני גרינברג - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית אמה ווטסון
 
חיפוש בארכיון 2010
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט