חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: חזרה ל"סמטת הסיוטים" המקורי (1947)

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לכבוד עליית סרטו של גיירמו דל טורו "סמטת הסיוטים", חזרה הכתבת יעל מאורר לסרט הפילם-נואר הנשכח והמצוין באותו שם משנת 1947. כמו בסרטיו של דל טורו, גם סרט זה עוסק בתפר בין המפלצתי לאנושי ומציג דמות מיוסרת ורלוונטית מתמיד של אדם חלקלק ולא מוסרי שנופל מגדולה לאשפתות • לינק לסרט המקורי בכתבה
עם עליית סרטו של גיירמו דל טורו "סמטת הסיוטים" (לביקורת של יאיר הוכנר לחצו כאן), רימייק לסרט שעלה לראשונה ב-1947, מעניין לחזור לסרט המקורי. דל טורו, שהראה בסרטו זוכה האוסקר "צורת המים" את חיבתו למפלצות קרקס ופריק שואוז, מספר מחדש סיפור על הקו הדק בו מהלך האדם בין חייתיות לאלוהיות. הבמאי של "סמטת הסיוטים" המקורי היה אדמונד גולדינג - תסריטאי, במאי ומלחין מצליח, שנודע בעיקר כבמאי סרטי דרמות ומלודרמות ("גרנד הוטל", בכיכוב גרטה גרבו וג'ואן קרופורד, "חוד התער" בכיכוב בטי דיוויס וטיירון פאואר, שמככב גם ב"סמטת הסיוטים").

הסרט סיפר על עלייתו ונפילתו של גיבור אמריקני טיפוסי: ה- hustler, נוכל מתוחכם שעולה לגדולה בזכות שכלו החד. היכולת לשטות באנשים ולתחבל תחבולות מביאה אותו להצלחה, אך כאשר הוא חוטא בחטא הגאווה, ומאמין ביכולתו לשטות בכולם כל הזמן, מגיעה נפילה כואבת. זוהי דמות מכוננת המופיעה בסרטים רבים, ומייצגת את הצד האפל של החלום האמריקני על עלייה לגדולה מאשפתות. אך מעבר לכך, ובזה יופיו של הסרט, זהו סיפור על הטראגיות של המצב האנושי. דרך סיפור עלייתו ונפילתו של הנוכל, מראה הסרט כיצד האדם מסוגל להתעלות לגבהים בעזרת שכלו ויוזמתו, אך באותה עת קיים בו תמיד פוטנציאל ההרס העצמי שיביא לבסוף למפלתו.

[*]

הגיבור של "סמטת הסיוטים" הוא סטן (טיירון פאואר), שגדל בבתי יתומים והתגלגל לעבודה בקרנבל נודד. הוא מצליח בכוח שכלו החד ויכולת האבחנה שלו להפוך למנטליסט מצליח ולגורו המבטיח לאנשים לתקשר עם יקיריהם המתים. למרבה האירוניה, הוא עצמו רדוף על ידי מותו של פיט (איאן קית'), בעלה של זינה (ג'ואן בלונדל), המאהבת שלו, והאישה שלימדה אותו את רזי המקצוע. הוא נעזר בפסיכולוגית, ששמה הסמלי לילית מציב אותה מראש בתפקיד האישה ה"שטנית", המפילה אותו בפח. הסרט נגמר, כפי שהתחיל, בקרנבל, אך הפעם הגיבור, שהפך לאלכוהוליסט, מוצא עצמו בתפקיד ה"גיק", אחד מהמופעים בקרנבל. ה"גיק" מוצג לבאי הקרנבל כ"חוליה החסרה" בין אדם לחיה, שאוכל תרנגולות חיות. למעשה, זהו אדם מכור לאלכוהול שזאת דרכו היחידה להתפרנס.

"הגיק" הוא הסמל המרכזי בסרט. בפעם הראשונה אנו מתוודעים אליו כאשר גיבור הסרט, סטן, תוהה מיהו ושואל את השאלה המכוננת של הסרט: "כיצד יכול אדם ליפול כל כך נמוך"?. בסוף הסרט, סטן השבור, האבוד והאלכוהוליסט, הופך בעצמו ל"גיק", וכך נסגר המעגל שמצייר הסרט. מוטיב מרכזי נוסף בסרט הוא "עיקרון ההחלפה". ה"גיק" הוא קודם כל דמות עלומה שאיננו מכירים. אחר כך פיט, בעלה השיכור של זינה אומר שהוא מרחק נגיעה מלהפוך ל"גיק", ובסוף הסרט סטן הוא ה"גיק" השבור שיצא מדעתו. סטן מחליף בתחילה את פיט במופע של זינה ופיט, לאחר מותו של הבעל. אחר כך מחליף סטן את זינה במולי (קולין גריי), שמופיעה בקרנבל כ"מוליך חשמל" אנושית. מולי מהווה את המצפן המוסרי בסרט. היא מודעת להבדל בין עסקי השעשועים לבין רמאות שפוגעת באנשים, ובסצנה מלאת פאתוס היא אף אומרת לסטן שהוא פוגע באלוהים במעשיו ועל כך לא תהיה לו מחילה. עיקרון ההחלפה מארגן גם את מעשי התחבולה של הגיבור ושל הפסיכולוגית המשטה בו. "כדי לתפוס נוכל, צריך להיות נוכל" הוא משפט מפתח החוזר בסרט מספר פעמים.



"סמטת הסיוטים" שייך לסוגת הפילם-נואר, סוגה קולנועית פופולרית בשנות ה-40 וה-50. הסרטים בז'אנר זה עסקו בצדדים האפלים של הקיום האנושי, ומכאן שמם. כיכבו בהם דמויות שסטו מהקוד המוסרי המקובל ונענשו על כך על מנת להדגיש את החזרת הסדר החברתי על כנו. הדמות הנשית המזוהה עם הסוגה היא ה"פאם פאטאל", האישה הקטלנית, המסבכת את גיבור הסרט ומביאה לנפילתו, דמות שגילמה את הצד החתרני והמסוכן של המיניות הנשית בעיניים גבריות. הגבר בסרטים אלה נלכד בקסמיה של האישה ומשתתף במזימותיה אבל הסוף (הרע) ידוע מראש.

ב"סמטת הסיוטים" יש שתי דמויות של נשים מסוכנות. הראשונה היא זינה, המאהבת של סטן המלמדת אותו את הקוד בעזרתו היא ובעלה העלו מופע קריאת מחשבות. זינה מעידה על עצמה שהיא הגורם למצבו העגום של בעלה. השנייה היא לילית, הפסיכולוגית שמאתגרת את סטן בזמן המופע שלו ומנסה לחבל בו ובסופו של דבר אף גורמת לנפילתו. אשת הקריירה קרת הרוח והמחושבת מוצגת כמערערת על הסדר הטוב. היכולת המקצועית שלה מוצגת כדרך אחרת, מתוחכמת יותר, לשטות באנשים על ידי זכייה באמונם.

"סמטת הסיוטים" לא זכה להצלחה מסחרית או ביקורתית בזמן אמת, למרות שכיכב בו כוכב קולנוע מפורסם של אותם הימים. פאואר נודע בתפקידי הגיבור הרומנטי, אך התעקש דווקא על התפקיד הראשי של הנוכל החלקלק והלא מוסרי בעליל שהופך לגיבור טראגי. נראה שדווקא היום, כשאנטי-גיבורים שבורים ומעונים שמחפשים גאולה ממלאים את המסך הגדול והקטן, הדמות הזאת רלוונטית מתמיד ולכן לא מפתיע שבמאי כמו דל טורו שהתעניין תמיד בתפר בין המפלצתי לאנושי ("צורת המים", "המבוך של פאן", "הלבוי") בחר לחדש דווקא סרט מוצלח ונשכח זה מהעבר.

לצפייה בסרט המקורי:

יעל מאורר אליאב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ סמטת הסיוטים (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט