הרוח העולה ביקורת סרט

The Wind Rises Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "הרוח העולה":
"סרט הפרישה של מיאזקי הוא סרטו המורכב ביותר עד היום"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Wind Rises
דיבוב גוזף גורדון לוויט, אמילי בלאנט במאי/ת היאו מיאזקי  
אנימציה
ביקורת סרט להרוח העולה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"יצירת מופת"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע54.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די35.1%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות10.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הרוח עולה סרטו האחרון של גאון האנימציה היפני היאו מיאזקי הינו יצירת מופת חמקמקה שמאתגרת את הצופה .יצירה שתזכה את מיאזקי במעריצים נוספים, אך תותיר את אוהדיו הנאמנים מבולבלים משהו.לראשונה נוטש מיאזקי את עולם הפנטזיה ומספר את סיפורו של מהנדס המטוסים ג'ירו הוריקושי שתכננן בין היתר את מטוס הקרב "זירו". מעבר לכך רחמנא לצלן נדמה כי מיאזקי משנה את השקפת עולמו הפציפיסטית ומהלל את מטוסי הקרב-אותם מכונות מלחמה שהמיטו הרס רב בשמיים באוויר ובים בימי מלחמת העולם השנייה. לא זו אף שמיאזקי מוציא את סרטו החדש בתקופה שבה שוטף גל של לאומנות ומיליטריזם את יפן והיא משנה את חוקתה לראשונה משנת 1945 ומכריזה כי צבאה יוכל לסייע למדינות אחרות ולצאת לפעול מחוץ ליפן.
אצל מיאזקי התמונה אף פעם אינה צבועה בצבעי שחור ולבן. גם העולם הריאליסטי והאכזרי של גיבורו (סצנת רעידת האדמה הגדולה של 1923 היא משיאי הסרט ומתחרה בקלות ביצירותיו של ססיל בי דמיל ) שזור בחלומות משמעותיים המסמלים את דרכו של ג'ירו ואת שאיפותיו. מיאזקי החולם הנצחי לא מוותר לחלוטין על עולם הפנטזייה, אבל ככל הנראה ממרום גיל 73 הוא מפוכח הרבה יותר. בעניין השקפות פוליטיות מיאזקי התנגד ליוזמה לשינוי החוקה היפנית ואף טען כי הוא מהלל מטוס כיצירת אומנות ואינו מתייחס לשימוש שנעשה באותו מטוס (טיעון חלש משהו אבל למיאזקי אפשר לסלוח).כמלך הבלתי מעורער של האנימה (האנימציה היפנית) היו סרטיו של מיאזקי גדושים בפרטי פרטים מתוך התרבות והאמונה היפנית. הגודש האדיר של סרטיו הגיע לשיאו ב"מסע המופלא" (שאותו ראיתי ערב לפני חתונתי כדי לקבל השראה...) ובסופו של דבר אף זיכה אותו באוסקר. אותו גודש נמצא גם ב"רוח העולה". אומנם פחות רוחות ושדים נמצאים בפריים אבל גם שרטוטי המטוסים שמתכנן ג'ירו ובמיוחד סצנות החלומות הן פשוט עוצרות נשימה.
מיאזקי יודע לספר סיפורים נאיבים לעיתים ולטעון אותם בהומניות ואהבת האדם המשולבת בעוצמה רגשית אדירה. לקראת סופו של הסרט מתאהב ג'ירו בנערה יפנית ענוגה וסיפור אהבתם לא היה מבייש את טובי הרומנים של ג'יין אוסטין. ברוב סרטיו בשל היות הגיבורים ילדים או מתבגרים האהבה הייתה אהבת בוסר או אהבה נטולת מין אך ב"רוח עולה" מוסיף מיאזקי בגרות לאהבה זו ולראשונה בסרטיו יכולים גם המבוגרים להתחבר לעלילת משנה זו."הרוח עולה" ששמה נגזר מפואמה של בשם זה שבה נאמר בין היתר "הרוח עולה,עלינו לנסות לחיות" הינה יצירה מדודה ושקולה יותר מראש סרטיו הקודמים של מיאזקי. האקשן של "מונונקי" ו"נאואישה מעמק הרוחות" התחלף בקצב מלנכולי משהו וההומור של "שירות המשלוחים של קיקי " ו"טוטורו" הפך לטון רציני יותר. מיאזקי ציין כי הכניס בכוונה לסרט "רגעי שקט" כאלו שבעצם בהם העלילה אינה מתקדמת לשום מקום - רגעי שקט אלו פוגמים לעיתים בשטף העלילתי (והסרט נדמה לעיתים ארוך מדי) אך הם רק מוסיפים למורכבות של היצירה ולהיותה משנת קצבים כמו סימפוניה מחושבת וכתובה היטב."הרוח עולה" הינו סרט שנפתחים אליו לאט לאט, אין בו שיאים רבים והוא פחות דרמטי מרוב סרטיו הקודמים של מיאזקי, אבל בשל חמקמקותה ומורכבותה והעמימות שבה היא לא פחות מגאונית ומי שיהיה מוכן להתמסר אליה יבוא על סיפוקו.
הרוח העולה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: יוחאי גורגיל: 1231/10/2014 14:40:22
10/10אייקון ציון
סרט אנימציה אחד הטובים היאו מיזאקי גאון הדמויות בנויות טוב והאנימציה איכותית אחד הסרטים המצוירים הטובים שראיתי
שם: איילתגיל: 5810/10/2014 00:05:36
9/10אייקון ציון
היאו מיאזקי במיטבו,למי שאהב את סרטיו הקודמים.יחד עם ציון מאורעות הסטוריים של העם היפני לפני מלחה"ע ה- 2 ועל בניית חיל האויר היפני במלחמה,הוא לא מוותר על סיפור רגיש ואנושי של האנשים שמאחורי כלי המלחמה,ועל חלומותיהם.סרט מיוחד מאוד.
שם: איציק גורגיל: 3608/10/2014 21:40:58
7/10אייקון ציון
אנימציה מעולה אבל הסיפור עצמו על מהנדם מטוסי הקרב של יפן במלחמת העולם הראשונה נראה די רציני ומתאים יותר לסרט תיעודי. נהניתי למרות הכל.
קישורים
חץ הרוח העולה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי אנימציה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט