דוח מיוחד ביקורת סרט

Minority Report Movie Review

תמונת כתבאלון רוזנבלום על "דוח מיוחד"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Minority Report
משחק סטיב האריס, טום קרוז, מקס פון סידוב, ג'סיקה קפשאו במאי/ת סטיבן שפילברג  
מתח/פעולה
ביקורת סרט לדוח מיוחד מאת אלון רוזנבלום | מבקר קולנוע | כתב
ציון המבקר
""
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע15.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די69.2%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות15.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
אחד המשפטים הראשונים שנשמעו באולם בתום הקרנת הסרט היה "שפילברג חוזר לעצמו". ואם אתם הייתם מאלה שלא אהבו את "אינטיליגנציה מלאכותית" סרטו הקודם, אני מניח שתסכימו עם המשפט הזה כאשר תצאו מ"ד'וח מיוחד". בשורה התחתונה, לרוץ לראות. שפילברג וקרוז (וכאן קשה לנתק אחד מן השני) מגישים לנו סרט מותח, מרתק מפחיד בנבואותיו העתידניות ומבדר, אולם ספילברג מצליח להביא את הסרט לרמות פילוסופיות על מהות העתיד, מהות הגזע האנושי והשאלה הגדולה ביותר, האם ניתן לאסור אדם על פשע שהוא לא ביצע?הסרט עצמו מבוסס על סיפור של פיליפ קיי דיק שנכתב בשנת 1956. בעבר נעשו כבר סרטים על פי ספריו (הבולטים שבהם הם "בלייד ראנר" ו"זיכרון גורלי"). כהכנה לסרט אסף שפילברג מספר גדול של אנשי מדע ובדיונים מעמיקים שנמשכו מספר ימים ניסו המדענים לצפות מה יקרה לנו בעוד חמישים שנה. על פי טענת יוצרי הסרט, כל מה שאתם רואים על המסך יהיה אפשרי בעוד חמישים שנה. העולם העתידני שמשרטט שפילברג הוא לא אופטימי במיוחד. עולם בו אין ערך לאינדיבידואליות, אנחנו חלק ממערכת גדולה. הכל נמצא בעיניים. מכונות ורובטים עוקבים אחרינו ויודעים על איזו רכבת עלינו, באיזה קניון קנינו, איפה אנחנו עובדים ומה הטעם שלנו בבגדים. העולם של שפילברג ממוסחר לחלוטין כשכל סנטימטר מנוצל למתן פרסומות (ויש כאלו שקוראות לך בשמך הפרטי בניסיון למכור לך עוד בקבוק בושם).
אבל, בעולם של העתיד אין הרבה פשע, בעיקר בזכות שלושה טרומים, ייצורים על אנושיים שמצליחים לנבא את העתיד ולדעת מי יבצע רצח ומתי (אבל לא איפה). טום קרוז הוא פול אנדרטון ראש היחידה למניעת פשעים בעתיד. הוא מצליח למנוע רציחות ואוסר את הרוצחים שבחלק מהמקרים לא יודעים אפילו שהם עומדים לבצע רצח. העניין מסתבך כאשר באחד החזיונות של הטרומים מופיע אנדרטון עצמו שאמור לבצע רצח של אדם שמעולם לא ראה כעבור 36 שעות. אנדרטון הופך מצייד של רוצחים בעתיד לניצוד של היחידה שאת רוב השוטרים בה הוא אימן. אנדרטון יוצא למסע של חיפוש עצמי וחיפוש אחר האמת. המסע הזה הוא רוב רובו של הסרט ושפילברג מגיש לנו אותו בדרך מקורית ומרתקת.סרטו של ספילברג מלא בציטוטים או מחוות לסרטיו של סטנלי קובריק (שכנראה השאיר עליו רושם עצום לאחר שעבדו ביחד על "אינטילגנציה מלאכותית). שפילברג גם מזכיר לנו את הסרט הקודם שנעשה על פי קיי דיק "בלייד ראנר". העיניים, המרכיב המרכזי בסרט, מה שאנחנו רואים זה מי שאנחנו, מה שאנו מייצגים בפני האחר יכול לגרום לאחרים לאהוב אותנו או להשניא אותנו עליהם. אנדרטון מנסה לשנות את זהותו במהלך הבריחה, כאשר הדבר הראשון שהוא עושה זה להחליף את העיניים, (באחת הסצינות היותר מזעזעות ומצחיקות שנראו בשנים האחרונות על המסך).
שפילברג מצליח לנוע בצורה יפה מקטעים מותחים לקטעי הומור ציני מקברי (באחד הסצינות אנדרטון רודף אחרי העיניים שלו שנופלות מהשקית ומתלגלות להן במורד הרחוב). הדרמה מחזיקה למשך כל הזמן וקשה מאוד להבחין כי הסרט הוא באורך של שעתיים וחצי. ישנם הרבה מאוד תפניות מפתיעות בעלילה (למרות שבשלב מסויים זה קצת מתחיל לעייף) וטום קרוז מעביר לנו את הדמות בצורה אמינה. ליהוקו של טום קרוז הוא דווקא הנקודה החלשה של הסרט מכיוון שבעוד שקרוז הוא שחקן טוב, הקהל בבית יודע שבסופו של דבר הכל יהיה בסדר, מכיון ששפילברג עדיין לא הגיע לבגרות מספיקה בכדי להרוג את הכוכב הקופתי ביותר של הקולנוע האמריקני היום (למרות שהוא מאוד קרוב לזה מספר פעמים במהלך הסרט).הדבר הרע היחיד שיש לאמר על הסרט הוא שיש תחושה שהוא "נוגע, לא נוגע", הוא מעלה שאלות חשובות אבל לא מצליח לטפל בהן במאת האחוזים, במקום זאת מקדיש שפילברג את הזמן והאנרגייה לקטעי אקשן ואפקטים שעדיין לא נראו על המסך. אציין רק את קולין פארל, שחקן עולה בארצות הברית שמשחק כבר כמה שנים בסרטים שונים אולם הקהל הישראלי זכה לראות אותו רק לאחרונה לצידו של ברוס ויליס בסרט "מלחמתו של הארט". פארל הוא שחקן טוב ומיוחד, שעושה בחירות מעניינות. הוא אחת הדמויות המרתקות בסרטו של שפילברג והעתיד שלו לפחות נראה הרבה יותר אופטימי מעתידה של האנושות.לסיכום: "ד'וח מיוחד" הוא סרט סוחף, מרתק עם אפקטים שלא נראו קודם על מסך הקולנוע, חגיגה לעיניים. 9 בסולם אלון.
דוח מיוחד - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: .MOR Rגיל: 1524/09/2018 03:40:08
8/10אייקון ציון
סרט חכם ומרשים. המשחק נהדר, הצילום מעולה, הפס-קול מוסיף המון לאווירה המותחת, סצנות האקשן מבדרות ולא רעות בכלל, העריכה מצויינת, הדיאלוגים סוחפים עמוקים והתסריט והעלילה מבריקים ומלאי טוויסטים אך עם זאת בחצי הראשון הם עמוסים מידי, לעיתים מבולגנים ולא תמיד ברורים במיוחד. בנוסף לכך, רוב האפקטים בסרט פשוט לא מחזיקים היום. כמו כן, הסרט מעלה הרבה שאלות פילוסופיות, דבר שהופך את הסרט לבעל חשיבות וערך רב. בקיצור, מומלץ. רק אם אתם קצת מאבדים את זה בשעה הראשונה של הסרט, אל תתייאשו. מבטיח שזה ישתלם לכם. מסוג הסרטים שצריך לראות לפחות פעמיים בשביל להבין אותם במלואם.
שם: anipoגיל: 4628/07/2018 09:36:12
8/10אייקון ציון
מבחינתי זה יותר סרט על שאלות פילוסופיות מאשר מדע בידיוני. נכון שהאריזה היא בצורת מותחן עתידני ,אך הוא פותח דיון ומעלה סוגיות אתיות כמו: האם זה מוסרי להקריב בני אדם עבור המדע, האם ניתן להרשיע אנשים על סמך פשע שלא ביצעו, היכולת שלנו לבחור ולשנות את עתידנו לעומת המחשבה שגורלנו נקבע מראש.בשנת 2052 ג''ון אנדרטון הוא שוטר במחלקה שיודעת לחזות מקרי רצח ולמנוע אותם. זה נעשה בעזרת 3 אנשים שנקראים "רואים", להם הכישרון והיכולת לעשות זאת תוך שחירותם נשללת מהם והם משועבדים לטובת המטרה. לאחר שמגיע מפקד חדש ליחידה , "הרואים" חוזים רצח שיתבצע על ידי ג''ון. מרגע זה עליו להימלט ולגלות האם מדובר במשהו שבאמת צפוי לקרות או בקנונייה נגדו. העבר של ג''ון, שבו מעורבים גרושתו וילדו שנעלם, הם גם חלק מהפאזל.למען האמת אני לא חובב גדול של סרטי מדע בידיוני ולמרות זאת נהניתי.
שם: יואלגיל: 3207/07/2013 14:08:30
8/10אייקון ציון
סרט מצויין. עשוי היטב. ספילברג באמת יודע לעשות סרטי מד"ב!!!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט