העד הבלתי נראה ביקורת סרט

Il testimone invisibile Movie Review

תמונת כתבמישל צ'יקו על "העד הבלתי נראה":
"מותחן מרתק ומפתיע, אולם זהה כמעט לחלוטין לגרסה הספרדית המקורית"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Il testimone invisibile
משחק ריקארדו סקאמרצ'ו, מרים ליאונה, פבריציו בנטינווליו, מרייה פייאטו במאי/ת סטפנו מורדיני  
מתח/פעולה
ביקורת סרט להעד הבלתי נראה מאת מישל צ'יקו | כתבת קולנוע
ציון המבקר
"מרתק וסוחף"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע61.5%
בבית
אחכה לדי.וי.די15.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות23.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"העד הבלתי נראה", העיבוד האיטלקי לדרמת המתח הספרדית של אוריול פאולו משנת 2016, מציע חווית צפייה מהנה, סיפור סוחף וסטוריטלינג סבוך ומרתק. הסרט סובב כולו סביב הפער בין האמת והשקר, ומעלה שאלות ותהיות המלוות את הצופים לגבי אמיתות הדברים המוצגים על המסך. ובזמן ששאלות אלו זוכות למענה בסוף הסרט, ישנה שאלה אחת, משמעותית לא פחות, אשר נותרת ללא התייחסות- מהו הערך הקיים בעיבודים המשחזרים כמעט אחד לאחד את הסרט המקורי?

טקס פרסי האוסקר האחרון היה משמים במיוחד. זו גם הסיבה שכל פיסת דרמה- אפילו הקטנה ביותר, עוררה כותרות רבות. אחת הכותרות שמשכו את תשומת ליבי באופן מיוחד, הייתה הכותרת שהכריזה על עיבוד אמריקאי עתידי לסרט הדני- "עוד סיבוב", אשר זכה בפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. הכרזה זו, גרמה לסערה והתנגדות רבה מצד המעריצים אשר טענו שאין צורך בגרסה מחודשת לסרט, והעלו את סוגיית העיבודים והשחזורים הקולנועיים של יצירות קיימות, לסדר היום. בצפייה בגרסה האיטלקית של הסרט "אורח בלתי נראה", אי אפשר שלא לתהות (ואולי אפילו להצדיק) את ההתנגדות שהביעו מעריצי הסרט ''עוד סיבוב'' בעקבות השחזור הצפוי."העד הבלתי נראה", עוקב אחר דמותו של אדריאנו דוריה (ריקארדו סקמרצ'יו) - איש עסקים עשיר, מפורסם ואטרקטיבי, הנקלע לסיטואציה המעמידה אותו כחשוד היחיד ברצח פילגשו- לאורה ויטאלה (מרים לאונה). כדי להכין אותו לקראת משפט הבזק המתוכנן עבורו, נפגש דוריה עם עורכת הדין הפלילית הנודעת וירג'יניה פררה, כדי שתעזור לו להעמיד עבורו קו הגנה משכנע בבית המשפט, בדרך שתוכיח את חפותו ותביא לזיכויו. לאורך הסרט כולו, משחזר דוריה את גרסתו שלו לרצף האירועים עד למקרה הרצח, כשבכל פעם פררה מצליחה לחפור עמוק יותר ויותר בסיפור העומד מאחורי עדותו של דוריה, וגורמת לו בסופו של דבר לחשוף את האמת כולה.
הסרט שבוים על ידי סטפנו מורדיני, ויצא לאקרנים בבתי הקולנוע האיטלקיים עוד בשנת 2018, מהווה עיבוד אחד מתוך שלושה לסרט המתח הספרדי "אורח בלתי נראה", אשר נכתב ובויים על ידי אוריול פאולו- ששמו אולי מצלצל לכם מוכר הודות לעיבודו הטלוויזיוני של ספר המתח של הרלן קובן- "התמימים", שעלה בנטפליקס לאחרונה וזכה לביקורות אוהדות רבות. חווית הצפייה בגרסה האיטלקית, דרך עיניים שלא ראו את הגרסה הספרדית- מרתקת למדי. כל מעריץ של היצ'קוק יודע עד כמה קשה מלאכת בניית המתח ושמירתו לאורך הסרט כולו, ו''העד הבלתי נראה'' עומד באתגר בהצלחה רבה, ואפילו מצליח להפתיע עד לסופו. אולם, אחרי הצפייה בסרט הספרדי, וההבנה שהעיבוד האיטלקי מהווה יותר העתק של יצירה קיימת (לפעמים לרמת הפריים), מאשר אדפטציה אישית של מורידיני, קשה לאמוד את ערכן של יכולות אלו ולייחס אותן ליצירה האיטלקית. זאת בניגוד לגרסה הבוליוודית של הסרט (בכיכובו של אמיטאב באצ'אן) אשר הופכת את היוצרות ומעמידה במרכזה דווקא דמות נשית.נראה שההבדל העיקרי (אולי גם היחיד) הוא בטון אשר משתנה בין שני הסרטים. בעוד הסרט הספרדי בעל טון דרמטי יותר (הנופל לעיתים לקלישאות הסוחפות אותו למחוזות המלודרמה) והופעות משחק אמוציונליות במיוחד המקנות תחושה איטית וכבדה, העיבוד האיטלקי מפנה את מקום המלודרמטיות לטובת קצביות, חספוס וניכור, ובכך זונח את האפלוליות המעומעמת ומלאת הרגש, שהתכתבה עם זו של הסרט האפל (הפילם נואר) בצורה כה מובהקת בסרט המקורי- לטובת חווית צפייה אינטנסיבית יותר.
הטון המחודש לסיפור האפל, כפי שמתקבל בסרט, יוצר תחושה דרמטית פחות המאפשרת לנוע בקלילות ובקצביות מהירה לאורך ההתפתחויות השונות, בצורה התורמת לתחושת המדרון החלקלק אליו נקלע הגיבור ככל שהסרט מתקדם. אני רוצה להאמין שהסיבה לכך נובעת מתוך רצונו של מורדיני, להטות את הסרט לכיוון יותר הוליוודי, מצועצע ואקשני, מאשר להודות בעובדה שאולי הסרט מבוים פחות באדיקות, מאשר המקור הספרדי, ואולי בכך להכריע לרעתו של הסרט את השאלה האם העיבוד האיטלקי היה הכרחי.לצד זאת, חשוב לציין שבמקרים מסויימים לאורך הסרט, הטון הזה דווקא תורם למהלך העלילתי בצורה טובה יותר. האגרסיביות והכוחניות המתבטאת בדינמיקה שבין דמותו של דוריה ופררה הודות לשינוי הטון, דוחקות את הדמויות באופן קיצוני יותר והופכות את השינוי אותו חוות הדמויות, ותהליך חשיפת האמת, לשלמים ומשכנעים הרבה יותר. הופעת המשחק של ריקארדו סקמרצ'יו, מעניקה נופך שונה לדמותו של דוריה, אנושית יותר ופסיכוטית קצת פחות, ומעבירה את חוסר האונים אותו חש אדם שמוכן לעשות הכל כדי להינצל מהמקום המזעזע שבו הוא נמצא.בדומה לסרטי נואר קלאסיים כמו "מעקף" (שאני לא אופתע אם הסרט היווה מקור השראה ל"אורח בלתי נראה"), גם כאן אנו צופים בדמות האנטי-גיבור שגורלו ידוע לנו מראש, המשחזר בדיעבד את רצף האירועים שהביאו למפלתו. אולם, בעוד סרטי הנואר מעלים את סוגיית הפער בין האמיתי והשקרי ברקע האירועים, וכמכשול נוסף העומד בדרכו של הגיבור למפלתו, נראה שהסיפור בסרט "העד הבלתי נראה" הוא בראש ובראשונה סיפור על מושג האמת, נזילותו, והקושי הענק שבחשיפתו, כשהגיבור מצהיר כלפי אהובתו (ולנו הצופים) ש"כל מה שאני עושה הוא לשקר". כך, מזמין אותנו הגיבור לחוויה שלמה ולמעין משחק, שבו אנו אמורים לתהות איפה עובר הגבול בין האמת והשקר, ופעם אחר פעם לבחון עד כמה רחוק ניתן להגיע כדי לא לחשוף זאת.
העד הבלתי נראה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5018/03/2022 09:58:37
7/10אייקון ציון
עומד בכבוד בקריטריונים הנדרשים ממותחן טוב. סיפור שנבנה יפה, טוויסטים ואיפכא מסתברא וגם משחק טוב. איש עסקים מצליח ונשוי מואשם ברצח פילגשו במלון בו נפגשו. החדר בו שהו היה סגור ולא ניתן היה להיכנס אליו מבחוץ ולמרות זאת הוא טוען לחפותו.כעת כשהוא במעצר בית, הוא נפגש עם מומחית משפטית קשוחה וממולחת שנשלחה על ידי עורך דינו כדי לחלץ אותו מהתסבוכת.הוא מגולל בפניה את כל השתלשלות העניינים, שהתחילה בגלל טעות בשיקול דעת בעקבות תאונת דרכים.מה אמת ומה שקר נגלה לקראת הסוף. ציון 7.5.
שם: משה הפנרגיל: 6011/06/2021 17:03:44
9/10אייקון ציון
סרט מצוין מאוד נהנתי מפתיע בסוף
שם: ברברה טביבגיל: 6708/06/2021 23:06:08
10/10אייקון ציון
סרט עוצר נשימה, מחזיק את הצופים לכל האורך במתח, מרגש ומפתיע ואני מאוד ממליצה לצפות בו.
קישורים
חץ העד הבלתי נראה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט