הביקורות הרעיפו סופרלטיבים רבים על הסרט של אנג לי. הרשו לי להסתייג מעט מכך. מהומה רבה על לא מאומה, לדעתי, אם כי התוצאה הנה בהחלט שוות צפייה כשלעצמה. עלילת הסרט, בקצרה, סוקרת סיפור יפני עתיק, ומספרת על לי מו ביי (צ'או יאן פאט) - אמן הקרבות הותיק - המחליט להתמסר לחיי סגפנות ומדיטציה, ומפקיד את חרבו בת 400 השנה ושבעת הקרבות בידי שותפתו ואהובתו משכבר ימים, יו שו לין. בין השניים שוררת אהבה גדולה אך בלתי ממומשת. כאשר נגנבת החרב הנדירה, מובילה חקירתה של יו שו לין אל ג'ן, נערה אריסטוקרטית בה פגשה לאחרונה, אשר הוריה מנסים לכפות עליה נישואים לאדם אותו אינה אוהבת. שתי הנשים, האחת משוחררת ואמיצה, והשנייה החולמת להיות משוחררת וברשות עצמה, נקלעות למאבק מר בינן לבין עצמן, תוך ששתיהן נקרעות באהבתן לדמויות הגבריות בחייהן, אשר הנן בלתי מושגות עבורן בנסיבות החברתיות הקיימות והסובבות אותן.במאי הסרט, אנג לי, איננו זר לרבים בהוליווד. מדובר בבמאי בעל סגנון ייחודי, אשר הספיק לרכוש לעצמו שם בזכות יצירותיו הקודמות (על תבונה ורגישות, סופת קרח). כאן הוא חוזר למקורותיו, ומביים סרט זר, אשר זכה לפרסים רבים גם בממסד ההוליוודי. ואולם, למרות שהסרט נראה כמו סרטי לוחמה יפניים רבים, הוא נחלץ מהמילכוד של השטחיות היחסית אשר האחרונים מאופיינים בה, וזאת ממספר סיבות: האחת - הבמאי ליקט קאסט של כוכבים אסייתיים מהשורה הראשונה, וגם הכוכבים הצעירים מתגלים ככשרונות לא מבוטלים; השנייה - אנשי ההפקה שנשכרו לסרט הנם מקצוענים ידועי שם. כך למשל נשכר הכוריאוגרף היפני, אשר היה אחראי לפעלולי הקרב ולכוריאוגרפיות הקרב המדהימה שראינו בסרט "המטריקס"; השלישית - הבמאי עיבד ספרות יפנית עממית, ועטף אותה במעטה קסם משכר של אגדה ורומנטיקה, וכך פנה למכנה משותף אהוב בכל העולם - אגדות וסיפורי גבורה ואהבה.
פרסומת
מה שמעניין הוא, שהגיבורים של הסרט אינם גברים, אלא נשים. ולא סתם נשים, אלא נשים משוחררות, דעתניות, והשואפות לעצמאות אישית, במחיר אישי מאד כבד - האחת במחיר של אובדן אהבתה משכבר הימים, השנייה במחיר של נידוי חברתי וסגפנות. הקונפליקטים בין שתי הנשים אינן רק בינן לבין עצמן, כי אם בינן לבין סביבתן. טביעת ידו של אנג לי מורגשת היטב בסרט, במיוחד בנקודות אלו. עוד נקודה מדהימה בסרט היא הצילום וסצנות הקרב - אין לי מילים לתאר זאת מלבד מ-ד-ה-י-ם! הצילום מרהיב, והמוסיקה האוריינטלית ברקע רק מעצימה את חווית הצפייה.ואולם, חסרונו העיקרי של הסרט הנו בעלילה שטחית יחסית, ובדיאלוגים מביכים. ברבע השעה הראשונה מצאתי עצמי מפהק, ורק לאחר מכן, משהתחילו סצנות הקרב העשירות בפרטים, ומשהתחילה העלילה לתפוס תאוצה, מצאתי עצמי מתחבר לסרט. ואולם, הרגשתי הכללית הייתה הרגשה של "דיסטנס" - לא מצאתי עצמי נקשר לדמויות, והרגשתי קצת מרוחק מעלילת הסרט. אם אינני היחיד שחש כך, אומר הדבר שהבמאי כשל בחלק חשוב ממלאכתו - שביית הצופה בחבלי הסרט, וגרימה לשיכחון חלקי של המציאות בחוץ. זוהי נקודה קריטית מאד לרעת הסרט, ואשר הנה בעוכריו.
לסיכום: מעניין ושונה למרות דיאלוגים רדודים ועלילה שטחית, סצנות קרב מבוימות ביד אמן.7 בסולם יגאל.
Crouching Tiger Hidden Dragon
שני מומחי אומנות לחימה נלחמים להשיג בחזרה את חרב הגורל הירוק שנגנבה,ולנצח יריב ותיק...יש קרבות טובים בסרט,ונופים מאוד מרשימים,אבל העלילה לא מדהימה ומעניינת במיוחד.
שם:שני פלדמןגיל:1501/12/2002 12:11:19
10/10
בדרך כלל אני נוטה להסכים עם הביקורת שיגאל נותן אבל הפעם אם יורשה לי לומר ט-ע-ו-ת
סרט ענק.פעלולים מרהיבים(לא בסגנון הולווידי), תרבות שונה
מה עוד אפשר לבקש.