איש הקוף ביקורת סרט

Monkey Man Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "איש הקוף":
"סרט הפעולה הכי פוליטי והכי לא נכון פוליטית, רוצו לראות"
סרט חדש   שתף/י
פוסטר Monkey Man
משחק דייב פטאל, שרלטו קופלי, פיטובאש טריפאטי במאי/ת דייב פטאל  
מתח/פעולה
ביקורת סרט לאיש הקוף מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"אקטואלי ומדמם"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.9/10
?
מדד פופולריות
4.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע30.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די50.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות20.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
נתחיל עם פיסת מידע מפתיעה - "איש הקוף" זה הסרט הראשון בבעלותה של נטפליקס שהיא מוכרת את הזכויות שלו ומוותרת עליו. לטענת נטפליקס היא מצאה אותו אפל מדי לשוק ההודי לו היא ייעדה את היצירה. אנשי המספרים והעסקים מאחורי ההחלטות המקצועיות ברשת הסטרימינג התקשו כנראה להבין את האוניברסליות מאחורי היצירה הקולנועית יוצאת הדופן הזאת. כנראה תרמה להחלטה התמוהה לחץ פוליטי מכיוונו של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, שהאיש הרע המרכזי בסרט מזכיר אותו ואת האידיאולוגיה שלו. נטפליקס, שרכשו את הזכויות על הסרט ב-30 מיליון דולר, מכרו אותן בסופו של דבר ב-10 מיליון דולר ללא אחר מאשר ג'ורדן פיל, הקולנוען זוכה פרס האוסקר על "תברח" והבמאי/תסריטאי/מפיק של להיטי אימה איכותיים כמו "אנחנו" ו"אין מצב". המפיק הממולח זהה את הפוטנציאל המסחרי מאחורי סרט הביכורים של השחקן דייב פאטל.דייב פאטל מוכר היטב לחובבי הקולנוע ברחבי העולם מתפקידיו בסרטים כמו "סארו: הדרך הביתה" עליו היה מועמד לאוסקר, "מלון מומבאי" שהיה להצלחה ענקית בישראל וכמובן סרטו זוכה פרס האוסקר של דני בויל, "נער החידות ממומביי". פאטל, שהתגלה בסדרה הבריטית "סקינס", הוא לא בדיוק כוכב סרטי פעולה אופייני. למען האמת, הוא לא ממש שחקן סרטי פעולה אלא שחקן אופי מעולה עם בחירות מעניינות ומאתגרות כמו "האביר הירוק" המופתי של דיוויד לאורי או שיתוף הפעולה עם ווס אנדרסון בשניים מסרטיו הקצרים שהופקו עבור נטפליקס. הסרט הנוכחי עתיד לספק לפאטל את האופציה גם להפוך לכוכב סרטי פעולה, אך נראה שלא זאת הייתה כוונת היוצר.
"איש הקוף" כבר הספיק לזכות בפרס בחירת הקהל בפסטיבל SXSW היוקרתי. זוכרים איפה התחילה ההיסטריה של "הכל בכל מקום בבת אחת" עד לזכייה באוסקר? אז "איש הקוף" הוא כרגע בדרך הנכונה עם אהדת מבקרי הקולנוע והתגובות החזקות של הקהל. נכון שאולפני יוניברסל מוכרים את הסרט כאילו מדובר בעוד מוצר פעולה בסגנון "ג'ון וויק". הסרט עצמו אפילו מתייחס לסדרת הסרטים המצליחה בכיכובו של קיאנו ריבס בסצנה משעשעת בה הגיבור פונה למוכר כלי נשק לא חוקיים, וזה מציע לגיבורנו אקדח זהה לזה של הדמות האייקונית מסדרת הסרטים המופרכת, האלימה והמהנה.קיד - כך כולם קוראים לגיבור הסרט וכמו במערבונים איננו יודעים לאורך כל 120 הדקות מה שמו האמיתי - חי חיים שקטים וצנועים בכפר עני עם אמו, עד שכוחות המשטרה מגיעים למקום ומכריזים על פינוי האזור מהתושבים. צ'יף ראנה הוא אולי מפקד המשטרה, אבל את ההוראות הוא מקבל מאיש דת פונדמנטליסט תאב בצע וכוח המוביל אידיאולגיה ימנית שמרנית קיצונית (כמו בן גביר וחבריו רק רזה הרבה יותר ועושה יוגה בין הוראה מזעזעת אחת לשנייה). אחרי שראנה נכשל בניסיון תקיפה מינית של האם כאשר היא מחזירה לו מלחמה, הוא שורף אותה בחיים לנגד עיני בנה הצעיר והרגיש. זה גדל והופך ללוחם בזירת היאבקות מדממת כאשר הוא מתחבא מאחורי מסכת איש הקוף. דמותו האגדית של האנומן (איש הקוף), מסמלת עבור ההודים כוח ועוצמה נגד אלו שניצלו את כוחם והתעללו בחלשים ובעניים.
קיד, שאמו סיפרה לו על מעללי הגבורה של איש הקוף, מאמץ את האמונה באל המיתולוגי ולנגד עיניו יש רק משימה אחת – לנקום, והוא מתכנן זאת בקפידה. כל בעלי השררה שהיו מעורבים באופן ישיר או עקיף ברצח של האם ובפגיעה בכפר הולדתו הפסטורלי עתידים לשלם בדם: איש הדת הרקוב שמנצל את המסורת והאמונה כדי לקדם שחיתות ואלימות וכמובן משרתיו, מפקד המשטרה ופקודיו, הפוליטיקאים וגם מי שעומדת בראש המאפיה המקומית וסוחרת בנשים לטובת גברים בעלי כוח מהעשירון העליון. לעומת סרטי הנקמה האמריקאים שבהם הגיבור נוקם את רצח אשתו, ילדיו או הכלב שלו (אם כבר מזכירים את ג'ון וויק), כאן הגיבור הוא בעל אידיאולוגיה חברתית ופוליטית. הוא נוקם בבעלי הכוח שפוגעים באנשים השקופים וכאשר תצפו בסרט תגלו שבחברה ההודית לא חסרות שכבות חברתיות שקופות."איש הקוף" באופן לא מפתיע הוא גם סרט בעל מסר סוציאלי ומעלה על נס את קהילת ההיג'רה. מדובר בנשים טרנסיות שחיות יחד בקהילות סגורות, לפעמים בבתי תפילה ומקדשים שנזנחו. הן חיות בשיתוף ועוזרות ומגנות אחת על השנייה. הן עובדות באירועי שמחה כמו חתונות, אחרות נאלצות לעבוד בזנות רחוב ומרביתן נאלצות להתמודד עם אלימות מילולית, פיזית ומינית מדי יום. כאשר קיד נקלע למשבר בעקבות ניסיון נקמה, הן אלו שיצילו אותו. כך נוצרת בין הקהילה הכי ענייה, הכי שקופה והכי מושפלת בהודו ברית קלאסית בין שני אנדרדוגים שהמערכת הימנית הדתית הפונדמנטליסטית רוצה להיפטר מהם. הן אלו שיחזירו אותו אל השורשים בעזרת האמונה שלהן באלה Ardhanarishvara, דמות אנדרוגנית המשלבת בתוכה את האלים שיווה ופרוואטי. תהליך ההחלמה שקיד יעבור הוא לא רק פיזי אלא גם רוחני. כדי להגיע לשלמות קיד יהיה חייב לאמץ את כל החלקים הנפרדים בתוך נפשו ולחברם יחדיו. רק באופן זה הוא יוכל להפוך לסוג של אל נקמה בלתי ניתן למעצורים והסיקוונס הסופי הוא פאקינג חתיכת נקמה."איש הקוף" הוא אולי סרט הפעולה הכי פוליטי והכי לא נכון פוליטית. הוא בהחלט לא יכול לייצג את תרבות ה-woke המזויפת של הוליווד כי הוא לא סרט הוליוודי בשום צורה שהיא. אין בו טיפה אחת של התחנפות לקהל היעד הישיר בעולם המערבי. מדובר בהפקה אמריקאית/הודית/קנדית/סינגפורית שצולמה באינדונזיה על ידי הצלם הישראלי שרון מאיר ("ויפלאש", "לילה שקט"), אבל מתרחשת בהודו. באופן אבסורדי דווקא הסרט "איש הקוף" הוא אחת היצירות הקולנועיות הרלוונטיות ביותר למציאות הישראלית על גבי המסך הגדול בארץ כרגע. אפילו יותר מהסרטים הישראלים המציגים כרגע באולמות ומרגישים כמו שיעורים בשמאלנות, ימניות או פטריוטיזם בשקל. "איש הקוף" הוא סרט ז'אנר ולכן המסר שלו מגיע בעקיפין ולא כשיעור אזרחות. מדובר בסרט נקמה נטול רחמים נגד חלאות אדם השולטים בהמונים ופשוט לא סופרים אותם.
איש הקוף - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: nirגיל: 4628/04/2024 00:36:10
9/10אייקון ציון
סרט מעולה, צילומים וסצנות אקשן שמשאירות אותך לרגעים עם צמרמורת ותזוזות לא רצוניות ... שטרנטונו פוגש את ג''ון וויק ההודי , יש כמה רגעים שהזכירו לי את קיל ביל וכו... שעתיים שעברו לי מהר... לא לילדים תחת ל16, אלים מאד
שם: shulinגיל: 6013/04/2024 19:51:07
9/10אייקון ציון
סרט פעולה סוחף ואלים, מומךץ ביותר לחובבי הזאנר
שם: עומרגיל: 4107/04/2024 18:38:02
4/10אייקון ציון
מעבר לאלימות מהשנייה הראשונה, עוד לפני שמתחילה עלילה, יש בסרט סצנות קרב מדממות כשברקע מוזיקה הודית מקפיצה וזה פחות רציני בעיניי. איכות הצילום אתגרה את העיניים שלי ולא הייתה נעימה, כאילו המצלמה הייתה על השחקנים. לא ברור חי הביקורות המהללות לפניי, היינו 8 באולם, 4 יצאו באמצע..
קישורים
חץ איש הקוף (עמוד סרט)
דב פאטל
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט