חדשות קולנוע וסרטים

40 שנה ל"מלחמת הכוכבים": איך הכל התחיל?

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
השבוע לפני 40 שנה הגיע לעולם אחד הסרטים המצליחים אי פעם, שפרץ את הדרך לבלוקבאסטר כפי שאנו מכירים היום. כתב האתר מתן שאווטר יניב, מעריץ גדול של הסדרה, חזר לימים בהם איש לא האמין בחזון של הבמאי הצעיר ג'ורג' לוקאס ובדק איך החזון הפך להצלחה גדולה מכל דמיון
יש רגעים בחיים שאתה זוכר לפרטי פרטים במשך כל ימי חייך. את המקום אתה תזכור, את הזמן אתה תזכור, אפילו את הריח אתה תזכור. אך הרגע עצמו, הינו מינורי לחלוטין. זוהי איננה השן הראשונה וזוהי איננה הנשיקה הראשונה, זוהי צפייה בסרט. אך אין מה לעשות, ככה זה כאשר "מלחמת הכוכבים" זה מעט יותר מעוד סרט.

במשך כל חיי הצעירים שמעתי אודות הסרט הזה. שמעתי את אימא שלי מספרת על הרובוט המסתובב R2D2, קיבלתי מדוד שלי בובה של צ'ובאקה ושמעתי את סבתא שלי מספרת על כמה ששנאה את הסרט. אך אין דבר בעולם שיכין אותך לדבר האמיתי, למסע שבמשך שעתיים אוסף אותך מכדור הארץ אל עבר גלקסיה רחוקה רחוקה ומחזיר אותך לכותרות סיום שמשאירות אותך עם התמכרות הדורשת עוד.

[*]

("הייתי מעדיפה לנשק ווקי" – הנסיכה ליאה וצ'ואי ברומן שלא סופר)

"מלחמת הכוכבים" הוא אולי אחד הסרטים רחבי היריעה והפרטים שנוצרו בקולנוע. הרעיון צץ במוחו של ג'ורג' לוקאס באמצע שנות השבעים אחרי שעשה את הסרט המצליח "אמריקן גרפיטי". לוקאס נהפך לדמות חצי שנואה-חצי אהובה עד כדי סגידה אך ידועה ברחבי כל העולם כמעט כמו סרטו.

בשלהי שנות השבעים, צמח לו גל סרטים אפלים. התקווה והאהבה האמריקאית אבדה בשלהי מלחמת וייטנאם וגל פשע שפקד את ארצות הברית. יוצרים כגון רומן פולנסקי ופרנסיס פורד קופולה שלטו בקולנוע עם יצירות טעונות כמו רובה וכעוסות כנגד הצבא והממשל. כאחד שגדל באמריקה של התקופה, לוקאס הבין כמה קל לכעוס, כמה קל להתפתות לחיי פשע ושנאה אשר הופכים אותך לרובוט חסר רגשות. אך הוא בחר צד אחר – צד של אופטימיות ואמונה, הצד המואר של הכוח. "גדלתי על סרטי המסע של שנות ה-20", אמר לוקאס בריאיון לסרט הדוקומנטרי 'אימפריה של חלומות'. "אחרי אמריקן גרפיטי, החלטתי שאני יוצא ליצור את סרט המסע האולטימטיבי, גדול יותר מכל הסרטים שגדלתי עליהם, גדול יותר מכל סרטי המסע שאי פעם נוצרו".

[*]

אך מסעו של לוקאס ביצירת הסרט לא תמיד עבר בשלום ובאופטימיות. בעודו נהנה מההצלחה של "אמריקן גרפיטי", סרט נוסף של לוקאס היה אפשרי למכירה, אבל הסרט "מלחמת הכוכבים" ממש לא. עם חזון ייחודי שקשה להבנה וכתיבה שלימים תהפוך לאייקונית, אך נחשבה לילדותית בזמן ההוא - האולפנים ראו ב"מלחמת הכוכבים" כלא יותר מסרט ילדים מופרך. אולפני "וורנר ברוס" אף הציעו להפוך את הסרט לסרט מצויר. לוקאס סיפר על עשרות פגישות ועשרות ניסיונות להביא את חזונו לחיים - עד שסגרו את הסרט בפגישה גורלית אחת עם אלן לד ג'וניור, מנהל אולפני "פוקס" בזמנו.

[*]

("כמה פעמים צריך להגיד לך, האן יורה ראשון!"- ג'ורג' לוקאס על הסט) גם "פוקס" התקשו להבין מה לוקאס מנסה לעשות כאן, אך חוכמתם הייתה להאמין בלוקאס עצמו כבמאי וכותב. ההצלחה של "אמריקן גרפיטי" גם ברשתות הווידאו גם עשתה את שלה, "פוקס" הבינו שלוקאס הינו מותג הקרב ובא, אבל לא הבינו את הפוטנציאל של "מלחמת הכוכבים". מפני שחזה את העתיד לבוא, לוקאס הציע ל"פוקס" הצעה: הוא יקבל שכר מועט ביותר על עבודתו בסרט, אך הזכויות למותג "מלחמת הכוכבים" יישארו אצלו בכיס. לד ג'וניור צחק לו בפרצוף וחתם על ההצעה, מעניין כמה הוא אכל את עצמו מאז.

תהליך היצירה של "מלחמת הכוכבים" הייתה קשה כפי ששאר האולפנים חזו. לוקאס הקפיד על חזונו בעזרת שרטוטים וציורי סטורי-בורד קשוחים המראים במדויק כל עמוד ובניין בכוכב המוות וכל בורג בחליפתו של דארת' ויידר. אך עם כל ההכנות, דבר לא הכין את לוקאס לסט עצמו. על הסט, חברי הצוות הטכני וחצי מהקאסט שנאו את הבמאי והאמינו כי מדובר בסרט ילדים מושקע יתר על המידה. אני יודע מה אתם חושבים, כמה כבר מסובך להבין את "מלחמת הכוכבים"? אך נסו להסביר לקהל שידע להעריך את המשפט "עזוב את זה ג'ק, זו צ'יינהטאון", את המשפט "צ'ואי, אנחנו נכנסים להילוך האור".

[*]

(השרטוט הראשון של דארת' ויידר)

היקום של "מלחמת הכוכבים" נהפך עם הזמן לסוג של דת. הסרט שהטביע סופית בקולנוע את משמעות האסקפיזם, בריחה סופית מהמציאות. בקולנוע של שנות השמונים וסוף שנות השבעים ניכרת במיוחד ההשפעה של הצד המואר של לוקאס. קריירות נפרצו, כל דמות ודמות נהפכה לאייקון וכל שורה נהפכה לציטוט המוכר בכל רחבי הגלקסיה.

העולם עצמו לא השתנה בעקבות הסרט, מלחמות קרו והרחובות לא התנקו מפשע. אך לפחות בקרב המעריצים אני מקווה שחלה השפעתו של הצד המואר, התקווה והאמונה שבעזרתה ניתן לנצח. ישנם אנשים שחושבים שלוקאס לא שינה את העולם, אך הם טועים. לוקאס שינה אותנו, האנשים, ואנחנו שינינו את העולם.

מתן יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש מאי
 
חיפוש בארכיון 2017
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט