חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 10 שנים ל"איירון מן"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
השבוע לפני 10 שנים יצא לאקרנים הסרט ששינה את עולם גיבורי העל ואת עולם הקולנוע בכלל. הכתב מתן יניב מספר את הסיפור מאחורי הסרט שפתח את היקום הקולנועי של מארוול, ההתנגדויות שהיו לו באולפנים השונים, התסריט שעבר עשרות ידיים והגיוס של רוברט דאוני ג'וניור נגד רצונו של המפיק קווין פייג'י
מאי 2008. זוהי תקופה שטרם יצאו "הנוקמים" ו"שומרי הגלקסיה", תקופה אפלה עבור סרטי גיבורי העל. מתוך האכזבה של הקהל הרחב מסרטים כמו "ספיידרמן 3" ו"סופרמן חוזר" הוליווד מאסה בסיפורים על הילד המשעמם שמקבל כוחות על ונהפך לגיבור מגניב הנלחם ברשע הרוצה להשתלט על העולם. בתקופה זו קם לו מפיק בשם קווין פייג'י ובמוחו רעיון: ליצור מספר סרטי מארוול שבסוף ישולבו לסרט אחד.

בזמן הזה חברת מארוול מכרה את הזכויות לרוב דמויותיה הפופולריות לחברות כמו סוני, יוניברסל ופוקס. אך הדמות שפייג'י רצה יותר מכל הייתה דמותו של ספיידרמן. הוא נפגש עם נשיא חברת סוני והציע לו לבנות ביחד עם מארוול את הדבר הזה שנקרא יקום קולנועי. אך זה צחק באמצע הפגישה ואמר כי אף אחד לא יצפה ב-4 סרטים רק כדי לראות אותם מתחברים בסוף לסרט אחד (למרבה האירוניה, חברת 'סוני' ניסתה לבנות יקום קולנועי מתחרה הסובב סביב ספיידרמן).

פייג'י לא ויתר והחליט ליצור סרט הסובב דמות שחמישה אולפנים שונים ויתרו על הזכויות שלה. במשך 17 שנה, כותבים כמו ג'וש ווידון, ניק קסבטס וקוונטין טרנטינו ניסו לכתוב סרט על איש הברזל, אך אף אחד מהם לא אושר ע"י אולפן. טוני סטארק השיג לעצמו מוניטין של דמות מורעלת, דבר שגם גרם להחזרת הזכויות לחברת מארוול וגם הרחיק ממנה את כל התסריטאים בעיר. פייג'י סיפר כי נפגש עם 30 תסריטאים שביקשו לעבוד על דמות אחרת. למזלו של איש הברזל, פייג'י היה מעריץ מושבע של הקומיקס והוא בחר בדמות הזו בתור הדמות שתפתח את היקום הקולנועי שלו.

[*]

אחרי שנים של חיפושים ופגישות, פייג'י מצא מימון ליקום הקולנועי באולפני פראמאונט שנתנו לו עסקה בסך 400 מיליון דולר על שני הסרטים הראשונים בסדרת מארוול והפצה של 7 סרטים, בתנאי שהשניים הראשונים יצליחו. פייג'י סיפר כי הלחץ היה עצום והוא גייס 50 מיליון דולר בלבד רק כדי למצוא את התסריט המושלם, לא רק עבור סרט טוב אלא עבור סדרה שלמה.

אתר The Wrap"" העריך בהגזמה כי נכתבו 15 דראפטים שונים בעבור הסרט. דראפט אחד התרחש בשנות ה-70 וקישור את סיפור המקור של איירון מן למלחמת וייטנאם. דמות הנבל של הסרט עברה בין המהנדרין (שהופיע בסרט השלישי) לבין האוורד סטארק (אביו של טוני ז"ל), עד שבסוף נחתה על שותפו עובדיה סטיין. הוויכוחים בחדר הכתיבה היו בלתי פוסקים, אף תסריטאי לא ידע כיצד ליצור סדרת סרטים מתמשכת. בעוד שהתסריטאי מארק פרגוס ("הילדים של מחר") דחף ליצירת מותחן ריאליסטי בדומה לסרטי "באטמן", התסריטאי מאט הולואיי ("המעניש") דחף ליצור סרט קיץ מלא באקשן וג'ון פאברו, במאי הסרט, התלונן כי הסרט רציני מדי ואין בו מספיק הומור. דמותו האייקונית של הסוכן פיל קולסון וארגון ש.י.ל.ד לא הייתה כלולה בתסריט עד לדראפט האחרון. זה היה הרעיון של פייג'י שדרש חוט מקשר בין הסרטים של היקום הקולנועי. פאברו סיפר כי בעקבות הזמן שעבר בניסיון ליצור את הסיפור הטוב ביותר, הוא נאלץ לצאת לצילומים עם תסריט לא גמור שנכתב תוך כדי הצילומים.

[*]

(הבוס הגדול של מארוול – קווין פייג'י)

פאברו אף נלחם בפייג'י ישירות כאשר המפיק הודיע לו כי הוא מחתים את טום קרוז לתפקיד הראשי, אך פאברו התעקש כי קרוז או כל שחקן עם שם גדול יהפכו את הסרט לעוד סרט אקשן קיצי. פאברו האמין כי יש צורך בשחקן חדש, שלא רק מתאים לשחק את טוני אלא גם מדבר, שותה, מתחכם ומתנהג כמו הדמות. כך פאברו נזכר ברוברט דאוני ג'וניור, שחקן ידוע לשמצה בעיקר בזכות מעצרו על שימוש בסמים.

בעוד פייג'י נרתע לחלוטין מהרעיון, פאברו האמין כי תהליך הגמילה שעבר דאוני באותו זמן הוא המפתח של השחקן להבנת הדמות. באותו הזמן חברי הקאסט כולו כבר לוהקו ואולפני פראמאונט לחצו על פייג'י ללהק שחקן גדול שיסחוב את הסרט. פאברו סיפר כי עד ששכנע את פייג'י הוא לא הצליח לישון בלילה. דאוני ג'וניור היה מתקשר לחברו טרנס האוורד (שלוהק לתפקידו של ג'יימס "רודי" רודס, חברו של טוני) שינסה לשכנע את המפיק לתת לו הזדמנות.

עם תסריט שאיננו גמור וארבעה תסריטאים, שגם אחרי שנה של כתיבה לא הצליחו להבין את הדמות של טוני סטארק, החבר'ה יצאו לצילומים. ג'ף ברידג'ס סיפר כי ההפקה הגיעה כל כך לא מוכנה שהוא התבקש לאלתר שורות ולהתייחס לסרט כאל "סרט סטודנטים עם תקציב של 200 מיליון דולר". הכול השתנה ברגע שדאוני הגיע לסט. במקום להיצמד לדיאלוגים לא גמורים ולדמות שאף תסריטאי לא הצליח להתמודד איתה, השחקן אלתר את החזון שלו עבור הדמות הזו.

פאברו סיפר כי דאוני הציל את טוני סטארק. השחקן היה מאלתר דיאלוגים שלמים, פעולות ששינו את מהלכי הסצנה וזאת תוך קבלת חופש יצירתי מהבמאי והמפיק. דוגמא אחת הינה בסצנת מסיבת העיתונאים שבה טוני חוזר מהשבי. התסריט המקורי כלל את טוני עומד ומספר לעולם כי החברה שלו הפסיקה לייצר כלי נשק. דאוני הציע כי טוני יהיה כל כך פצוע ותשוש שהוא לא יוכל לעמוד ולנאום. הדבר הוביל לסצנה המפורסמת שבה טוני יושב לו על הרצפה בנחת ומבקש מכל העיתונאים המכובדים לעשות כמותו. השחקן אפילו היה יושב עם הבמאי בלילות ומשכתב את התסריט בזמן ששאר הצוות הלך לישון. שחקנית המשנה גוונית' פאלטרו וג'ף ברידג'ס סיפרו כי דאוני היה גורר את כולם להשתחרר מהטקסט ולבצע אלתורים.

הסרט זכה להצלחה ביקורתית וכלכלית עצומה. הקהל הופתע לגלות מחדש את דמות גיבור העל כפי שהציג אותו דאוני. דמות אמריקאית מודרנית מאוד המנסה לתקן את העולם אך גם את עצמה. דמות אקטיבית, חכמולוגית ודבקה במטרתה. אם סרטי קומיקס עד כה התמקדו בספיידרמן ובאטמן, טוני סטארק הפך לדמות אייקונית בעצמו. הקהל כלל לא הזדקק לאיש הברזל אלא יותר לאיש מאחוריה.

אולפני פראמאונט כל כך התלהבו מעבודתו של פייג'י וחברת מארוול שהם הסכימו לאשר תקציב חדש עבור 3 סרטים חדשים וזאת בתנאי שאחד הסרטים יהיה סרט המשך ל"איירון מן". פייג'י מיהר להציג בפני דאוני חוזה עבור ארבעה סרטים הכוללים את שני סרטי "איירון מן" הבאים ושני סרטי "הנוקמים", חוזה שעתיד לגדול בארבעה סרטים נוספים בהמשך.

[*]

("I am Iron man" - "איירון מן" פותח את היקום הקולנועי של מארוול)

10 שנים עבור מאז ו"איירון מן" היה לסרט שפתח דלתות עבור כל יוצריו. דאוני נהנה מאוד מקאמבק רציני שהפך אותו מדמות של שחקן משנה בסרטי אינדי לאחד הכוכבים הגדולים ביותר בהוליווד. זאת בנוסף ל-50 מיליון דולר אותם הוא מקבל בכל הזדמנות שבה הוא חוזר לחליפת הברזל. ג'ון פאברו נהפך לאחד הבמאים המבוקשים ביותר שעובדים כיום ואף זכה בפרס האוסקר על אפקטים מיוחדים ב"ספר הג'ונגל'.

קווין פייג'י עובד כיום עם חברת דיסני לאחר שזו קנתה את אולפני מארוול. פייג'י איננו כפוף היום לשום אולפן והוא מקבל חופש מוחלט מחברת דיסני כדי לייצר את סדרת הסרטים הגדולה ביותר בעולם. בנוסף הוא גם השיג בחזרה את זכויותיו של ספיידרמן. "איירון מן" בישר את סוף התקופה האפלה של גיבורי העל והתחיל את תור הזהב של סרטי קומיקס. דמות גיבור העל החדש שהציגה מארוול נהפכה לרלוונטית ופופולרית עד היום ושינתה את עולם הקולנוע.
מתן יניב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
אין מאמרים מחודש מאי
 
חיפוש בארכיון 2018
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Home 20231ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction3מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט