שלח לחבר הוסף תגובה
בימים שבו האינטרנט וצילומי המובייל מציפים אותנו במידע, מה מקומם של כתבים וצלמי העיתונות הכתובה? המשבר שאליה נקלעה העיתונות הכתובה הוא נושא סרטו הדוקומנטרי של טל אביטן "מחוץ לפריים". מה חשבה המבקרת שלנו עליו?
הבמאי טל אביטן מתלווה בסרטו התיעודי "מחוץ לפריים" לשני צלמי עיתונות המסקרים את דרום הארץ. האחד, אלי הרשקוביץ, צלם עיתון "הארץ" מהוותיקים בתחום, גרוש פעמיים. השני, אדי ישראלי, צלם עיתון "מעריב", שמשפחתו חיה בדרום, והוא מנהל קריירה כצלם עיתונות מצד אחד וכאיש משפחה מעורב מצד שני. על רקע המצב הביטחוני הקשה בדרום, הסרט מציג את הימים האחרונים לפני סגירת "מעריב".
שתי הדמויות בסרט הן דמויות שצילום הוא כל חייהן. הרשקוביץ חי ונושם צילום. הוא מאוכזב מאוד מכך שעבודתו לא מקבלת את הכבוד המגיע לה. הוא נאבק בבית משפט על זכויות יוצרים של תמונה שצילם שנעשה בה שימוש שלא כדין. המאבק הזה נראה לנו כצופים כל כך אבוד, בעולם שבו כל אחד מרים סמארטפון ומצלם כאוות נפשו מה מעמדו של צלם מקצועי בכלל וצלם עיתונות בפרט? אחת השאלות שישראלי נשאל במהלך הסרט, היא למה אתה צריך את קוראי עיתון "מעריב", כאשר כל פייסבוק על אלפי משתמשיו הם הקהל שלך ויעריכו את עבודתך?
בתוך המציאות המשתנה אל מול עיניהם, הרשקוביץ וישראלי מייצגים את אנשי הקריירה שעבודתם מכלה אותם, ובמידה רבה באה על חשבון אהוביהם. ישראלי אומנם מצליח במידה מסוימת לתמרן בין תפקידו כאב לתפקידו כצלם עיתונות שעובד בשעות לא הגיוניות, בעוד הרשקוביץ מציג את אוזלת ידו אל מול שתי המחויבויות האלו כאשר הצילום אצלו הכריע את הכף. הדיאלוג שמתנהל בין הרשקוביץ לבין הבמאי טל אביטן במהלך הסרט מציג זאת בצורה הברורה, הוא מזהיר את אביטן שלא ילך בדרכו, ושיבין מה המחיר של צלם אמן, שמקדיש את חייו לקריירה שלו. הרשקוביץ שילם על כך בחיי המשפחה, בזמן האיכות עם ילדיו ובנישואיו.
[*]
כאשר בנו של הרשקוביץ מתחתן, המאבק בינו כאב לתפקידו כצלם בולט עוד יותר. הרשקוביץ בוחר פעם אחר פעם לעמוד מאחורי המצלמה במקום לצד משפחתו. תפקידו כמי שמתעד ומצלם מנצח שוב ושוב, פעם אחר פעם, כאשר בתו נאלצת פעמיים או שלוש ממש לקרוע אותו מהמצלמה כדי שיעמוד בשקט מתחת לחופה לצד הזוג. ברור לכל מי שמביט בו, שהוא מרגיש אי נוחות ורק מחכה שהמצלמה תחזור לידיו. זהו המאבק הפנימי שמנהלים צלמי עיתונות, העטים אחר האקשן והסיפורים המעניינים, כדי להביא את התמונות הכי טובות, הם נאלצים פעם אחר פעם להשאיר את אהוביהם מאחור ובמידה רבה להישאר מחוץ לפריים של חייהם.
שמו של הסרט מתאר את אנשי המקצוע העומדים מחוץ לפריים, אלו שמביאים את החדשות הקשות, הטריות אל כולנו, אבל לנצח עומדים שם מחוץ לאור הזרקורים, מאחורי המצלמה. הרשקוביץ המנצח במשפט, שייך במידה רבה לדור הוותיק של התחום, שלא מצליח לקרוא את השינויים ולהתפתח יחד איתם. לעומתו לישראלי ישנה מידה מסוימת של תקווה לשרוד בתחום הזה, לאחר שנסגר עיתון "מעריב" הוא מתחיל ללמד צילום, עבודה מסודרת שתעזור לשמור על יציבות הפרנסה ולתת לו זמן שישקיע במשפחתו. עבור מי שחי את האקשן והסיפורים החיים, מדובר בהקרבה גדולה מאוד.
"מחוץ לפריים" ייתן לכם פרספקטיבה טובה על חיי צלמי עיתונות. על הקושי והאהבה הגדולה למקצוע. עבור כל אמן באשר הוא, וכל מי שאי פעם נאלץ לבחור בין חלום הקריירה לחיי משפחה זהו סרט שבהחלט ייתן חומר למחשבה.
הסרט "מחוץ לפריים" מוקרן החל מה-21.10 בסינמטקים ברחבי הארץ ובסינמטק שדרות ב-9.11
שרון טהר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות