חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 10 שנים ל"רעם טרופי"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
היום לפני עשור יצאה לאקרנים אחת מהקומדיות המטורפות, מוקצנות ומצחיקות של שנות ה-2000. הכתבת הלמינה גרופר חזרה לסרטו של בן סטילר, שעורר בזמנו ביקורת בשל היחס לבעלי פיגור שכלי והעובדה שרוברט דאוני ג'וניור מגלם בו גבר שחור, ובדקה מדוע הוא הפך להצלחה כה גדולה ומה קרה עם כוכביו מאז ועד היום
בשנת 1996 יצא "כייבל גאי", הסרט עליו נאמר כי יהרוס את קריירת המשחק של ג'ים קארי ואת קריירת הבימוי הצעירה של בן סטילר. קארי חזר בשנה שלאחר מכן עם "שקרן שקרן" ועם "המופע של טרומן" בזו שאחריה. סטילר לקח הפסקה מבימוי וחזר רק כעבור חמש שנים עם "זולנדר", שלא התקבל באהדה בזמנו אך נחשב כיום לקאלט. אבל היה זה "רעם טרופי" משנת 2008 שלבסוף הציל את כבודו של הבמאי והפך לאחד משוברי הקופות הגדולים והמצליחים של השנה, גם אם שנוי במחלוקת. המסקנה: אל תמהרו להספיד קריירה של אנשים, אתם עלולים לאכול את הכובע.

סטילר קיבל את הרעיון לסרט על הסט של "אימפריית השמש" משנת 1987. הוא הבחין שבאותה התקופה רבים מחבריו השחקנים קיבלו תפקידים בסרטי מלחמה על וייטנאם והפכו כל כך שקועים בתפקיד ובהכנות אליו, עד שטענו כי מדובר בחוויה משנת חיים כאילו היו חיילים באמת. במקור הרעיון היה לצלם סרט על חבורת שחקנים שנוסעת לצלם סרט מלחמה וכשהם חוזרים הם מגלים שנשכחו וסובלים מפוסט טראומה. סטילר ויתר לבסוף על הקונספט כי לא היה מצחיק דיו וחשב על משהו אחר - חבורת שחקנים נפוחים שמנסים לצלם סרט מלחמה בג'ונגל.

טאג ספידמן (בן סטילר) הוא כוכב אקשן בעל קריירה מדשדשת המנסה לחזור לצמרת בצילום סרט המלחמה היקר בכל הזמנים על פי ספרו של גיבור המלחמה פור ליף טייבק. אליו חוברים קירק לזרוס (רוברט דאוני ג'וניור), שחקן עטור פרסים שמתעקש להישאר בדמות כל הזמן, ג'ף פורטנוי (ג'ק בלאק) שמתמחה בבדיחות פלוצים וסמים קשים, הראפר אלפה צ'ינו (ברנדון טי. ג'קסון) שעסוק בלקדם את המוצרים שלו וקווין סנדסקי (ג'יי ברושל), שחקן טירון והיחיד מבין החמישה שטרח לקרוא את הספר והתסריט. הבמאי מתקשה להשתלט על החבורה וכשהצילומים נמצאים בסכנת סגירה הוא מחליט לארוז את השחקנים הראשיים שלו ולצאת לג'ונגל כדי לצלם על אמת. לאחר שהוא דורך בטעות על מוקש ומתפוצץ לחתיכות נותרים הכוכבים לבדם לשרוד את סכנות הג'ונגל השורץ סוחרי סמים ועל הדרך אולי לצלם גם כמה סצנות.

[*]

"רעם טרופי" הוא לא רק סרט אלא מציאות בדיונית שלמה. כחלק ממסע הפרסום נוצרו אתרי אינטרנט לדמויות וגם לתפקידים קודמים שלהן כאילו היו אנשים אמיתיים. אפילו מרפאת "Make Pretty Skin Clinic" שכביכול יצרה את הטיפול שהפך את עורו של קירק לזרוס לשחור לצורך התפקיד זכתה לאתר. יש גם סרט מוקומנטרי בשם ""Rain of Madness בו הבמאי הבדיוני יאן יורגן בגילומו של ג'סטין ת'רו, אחד משותפי הכתיבה של סטילר, מתעד את הנעשה מאחורי הקלעים על הסט ומנסה להתחקות אחר גורלו של הבמאי הנעלם דמיאן קוקבורן. הוא, כאמור, התפוצץ לרסיסים אז מן הראוי שמישהו לפחות ישאל מה קרה לו. אפילו לפני ההתחלה הרשמית של הסרט מקבלים מנה הגונה של המציאות ההזויה עם טריילר אחר טריילר של כמה מהסרטים המטומטמים ביותר שנראו בכיכובם של דמויות. פרסומת למשקה Booty Sweat (זיעת תחת בתרגום חופשי), סרט פלוצים (חלק 2), ההרפתקה האחרונה מבית החורך (חלק 6) ודרמה מרגשת על זוג נזירים הומוסקסואלים במאה ה-12 באירלנד, חולפים כולם על המסך עוד לפני הסצנה הראשונה.

"רעם טרופי" יצא בקיץ 2008 וזכה לאהבת הקהל והמבקרים באולמות הקולנוע ואוסף של מפגינים זועמים מחוץ להם. שני מוקדי האש העיקריים היו תפקידו של רוברט דאוני ג'וניור כאדם לבן שמשחק איש שחור והיחס לבעלי מום שכלי. בעוד לכל אדם יש הזכות להיפגע או להיעלב חשוב להדגיש כי זו לא הייתה הכוונה כלל. סרטו של סטילר נועד בראש ובראשונה לצחוק על התעשייה ההוליוודית, השחקנים, הבמאים, המנהלים וכל מי שביניהם.



למרבה הצער הוליווד ידעה מסורת רבת שנים של שחקנים לבנים העוטים איפור שחור בנוהג שנקרא בלאקפייס. הופעות אלו נועדו ללעוג לקריקטורות של אנשים שחורים ומן הסתם הייתה בהן לא מעט גזענות, אבל זה לא המקרה שלפנינו. קירק לזרוס הוא שחקן מסור, אפילו מדי. כדי לגלם את הסמל אוזיריס הוא עובר טיפול שמשנה את עורו לשחור, מאמץ מבטא סטריאוטיפי ומסרב לצאת מהדמות גם כשהצילומים נגמרים. הוא בחור שמשחק בחור שמחופש לבחור אחר. בקיצור, הוא מבולבל, עובדה שאלפה צ'ינו, השחקן השחור האמיתי היחיד בצוות, טורח להזכיר לו כל הזמן.

לזרוס אינו דמות שנועדה ללעוג לאנשים שחורים, אלא לשחקנים שלוקחים את העבודה שלהם ברצינות רבה מדי. אותו הדבר נכון גם לגבי בעלי מום שכלי - לא מנסים לצחוק עליהם אלא על הדרך בה שחקנים מנסים לדוג תהילה ופרסים בתעשייה. יש אפילו שיטה, כפי שמסביר לזרוס לספידמן "Never go full retard" דסטין הופמן ("איש הגשם") וטום הנקס ("פורסט גאמפ") כבר למדו אותה, שון פן הכישלון "קוראים לי סם"") זקוק לעוד כמה שיעורים.

בדומה ל"זולנדר" לפניו גם הפעם הסט מלא עד להתפקע בכוכבים אפילו בתפקידים משניים. ניק נולטה בתפקיד פור ליף טייבק קטוע הגפיים (לכאורה), סטיב קוגן כבמאי האומלל קוקבורן, דני מקברייד כאחראי הפעלולים הפירומני קודי, מתיו מקונוהי כסוכנו הנאמן של ספידמן ריק פק ועוד. אבל מעבר לכל ספק מי שגונב את ההצגה במשבצת הופעת האורח הוא שחקן שאף אחד לא ציפה לו, טום קרוז. אבל לא סתם החתיך המסוקס מ"משימה בלתי אפשרית" אלא טום קרוז בכובע קרחת, חליפת שומן, ידיים גדולות ומספיק שיער גוף כדי לסרוג צעיף. כן, זהו לס גרוסמן מנהל האולפן חם המזג שכל מילה שנייה שיוצאת לו מהפה צריכה צנזורה.

קרוז היה אמור להופיע בתפקיד הסוכן פק, אבל הציע במקום את דמות מנהל האולפן אותה הוא פיתח יחד עם סטילר. החלק שלו בסרט נשמר בסוד מהתקשורת ורבים לא הבינו שזה הוא ממש עד לרגע בו הופיע השם שלו בכתוביות הסיום. הדמות הייתה כל כך מוצלחת עד שכבר כמה שנים מסתובבת שמועה שאנו צפויים לקבל סרט המתמקד בלס גרוסן. נכון לעכשיו הפרויקט נמצא עדיין בשלבי פיתוח.

עבור ג'יי ברושל וברנדון טי. ג'קסון "רעם טרופי" היה ונותר אחד מנקודות השיא בקריירת המשחק שלהם. שניהם המשיכו לתפקידים אחרים, ברושל תרם את קולו לדמות היקאפ בסדרת סרטי "הדרקון הראשון שלי" וג'קסון גילם את גרובר אנדרווד בסדרת סרטי "פרסי ג'קסון". אבל הכוכבים הבולטים ביותר בסרט היו ונותרו רוברט דאוני ג'וניור, ג'ק בלאק ובן סטילר.

כשהתפקיד הוצע לדאוני לראשונה הוא אמר שזה הרעיון הטיפשי ביותר ששמע אי פעם. תגובתו של סטילר הייתה "אני יודע, נכון שזה נהדר?". השחקן ניגש בחשש מסוים לתפקיד בעיקר בגלל הבלאקפייס השנוי במחלוקת, אך לבסוף השתכנע שמדובר בסאטירה וניגש למלאכה. לדבריו של דאוני דמותו של קירק לזרוס מבוססת על שלושה שחקנים - ראסל קרואו, דניאל דיי לואיס וקולין פארל. התגובות היו נלהבות והוא זכה לתשבחות רבות על ההופעה. יחד עם "איירון מן", שיצא ארבעה חודשים לפני כן, ניתן לומר ש-2008 הייתה שנה טובה מאוד לרוברט דאוני ג'וניור.

[*]

ג'ק בלאק נוחת על הצופים בגדול ובמספר דמויות בטריילר לסרט פלוצים בסגנון "נורביט" של אדי מרפי. הדמות שלו, ג'ף פורטנוי, לעומת זאת רוצה להיות יותר ממכונת גז אנושית והוא מעדיף להטביע את יגונו בערימות של קוקאין. הכל טוב ויפה עד שנגמר לו המלאי והוא נכנס לקריז, שבשיאו הוא מתרוצץ בתחתונים בחיפוש אחר סם במחנה של סוחרי סמים אסיאתיים. בלאק מספק כמה מרגעי הטירוף הבולטים בסרט ובעוד הקריירה שלו המשיכה לפרוח גם אחרי, תפקיד הנרקומן בג'ונגל הוא עדיין אחד הזכורים ביותר שלו.

סוגר את השלשה הוא האיש שהתחיל את הכול - בן סטילר. מהרגע בו הוא מפשל על הסט של סרט הקאמבק הגדול שלו, דרך ליקוק ראשו הכרות של קוקבורן והחטיפה ע"י סוחרי סמים ועד לשנייה בו הוא מתפרק לחלוטין לאשליה של תרנגול, טאג ספידמן הוא האדם הכי פחות מחובר למציאות בג'ונגל. קשה להאמין שסטילר אי פעם שקל לוותר על התפקיד וללהק במקומו את קיאנו ריבס. אבל בסופו של דבר ספידמן נשאר בידיו של השחקן הנכון.

"רעם טרופי" הוא פשוט סרט מצחיק. בין אם מבינים את כל הניואנסים והפרודיות שבו ובין אם לא. על זה צריך לתת את הקרדיט לכותבים, לצוות השחקנים וכמובן לבמאי בעל חוש ההומור שאחרי 13 שבועות מייגעים של צילומים בשטח חילק לכל הצוות חולצות עם הכיתוב "שרדתי את מחנה המוות הקומי של בן סטילר".
הלמינה גרופר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית ג'ק בלאק
 
חיפוש בארכיון 2015
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט