לבד בברלין ביקורת סרט

Alone in Berlin Movie Review

תמונת כתבמור קומפני על "לבד בברלין":
"אם קראתם את הספר צפויה לכם אכזבה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Alone in Berlin
משחק אמה תומפסון, ברנדן גליסון, דניאל ברוהל במאי/ת וינסנט פרז  
דרמה
ביקורת סרט ללבד בברלין מאת מור קומפני | מבקרת קולנוע
ציון המבקר
"בלתי מספיק"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע75.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די24.2%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
מי חשב שזה רעיון טוב לעבד רומן גרמני לסרט דובר אנגלית במבטא גרמני? התשובה היא – השחקן והבמאי השוויצרי וינסנט פרז. הבמאי למעשה רצה לביים את הסרט, שמבוסס על ספרו המצליח של הנס פאלאדה שפורסם ב1947, בשפת המקור, אך נתקל בקשיי מימון. כאשר תורגם הספר לאנגלית והפך להצלחה בינלאומית גדולה היה לו קל להשיג את המימון, אך הוא נאלץ להתפשר על השפה. התוצאה היא עיבוד סתמי של אחד מספרי המתח הטובים שנכתבו אי פעם, ושחקנים דוברי אנגלית שמאמצים מבטא גרמני שמעניק לסרט מלכתחילה ממד מעט מגוחך, וחבל (ואם כבר הוחלט על אנגלית אז למה המבטא הגרמני הכפוי?)את הספר כתב המחבר בתוך 24 ימים בלבד בעודו מאושפז בבית חולים לחולי נפש. הוא מת בטרם יציאתו. הספר הצליח מאוד בגרמניה אך תורגם לאנגלית רק ב-2009 וכאמור, הפך להצלחה בינלאומית מסחררת שהובילה גם לעיבודים לתיאטרון ולקולנוע. העלילה, המתרחשת בשנת 1940, מבוססת על סיפורם האמיתי של זוג גרמני ממעמד הפועלים שהחליט למחות בצורה יוצאת דופן במשטר הנאצי. הזוג נהג לפזר גלויות מחאה אנונימיות נגד היטלר בכל רחבי העיר, מה שהוביל לקמפיין מחאה גדול, עד ללכידתם של בני הזוג בידי השלטון הנאצי.
בפסטיבל ברלין האחרון לא קטף הסרט פרסים ואף עורר ביקורות צוננות. ניתן להבין זאת אם קוראים את הספר בטרם מגיעים לצפות בעיבוד הקולנועי – נראה שהעיבוד פשוט נעדר כל עומק ורובד רגשי–פסיכולוגי שקיימים בספר בשפע. עבודת המצלמה מעניינת, הלוקיישנים מרהיבים ופלטת הצבעים החומים-אפורים מקבלת מדי פעם תפנית של אדום בוהק, כפי שנהוג בדרך כלל בסרטים מסוג זה. גם המלחין זוכה האוסקר והשחקנים הראשיים, אמה תומפסון וברנדן גליסון עושים את עבודתם נאמנה. אז למה זה בכל זאת לא עובד?ראשית, כמה מהדמויות המשניות מעלילת הספר הורחבו שלא לצורך באופן שלא ממש מצליח לשרת את הנרטיב הקולנועי. שנית, הגיבור אוטו, המגולם בידי גליסון, מאופיין באופן אחר לחלוטין מהאופן שהוא מתואר בספר (אדם "ציפורי"). גליסון הוא שחקן מצוין אבל בכל זאת קיים כאן הממד הספרותי שעומד בדרך: דמיינתי אותו אחרת. מבנה התסריט רעוע ומעט מגוחך ביחס לעלילת הספר המותחת ויתר הקאסט לא מצליח לשאת בחן את המבטא הגרמני המזויף על כנפי השפה האנגלית.
אפשר גם לומר שיש כאן נוסחה מסוימת ואולי בשל יתר ההקפדה עליה, התוצאה משעממת. הבימוי והעריכה כל כך בנאליים והמתח הניכר מעלילת הספר לא מצליח להיות מתורגם למסך. אין תחכום – רק מתכון שנזרק בקפידה לסיר, ללא טיפה של אהבה או הכוונה.ייתכן שבמאי מנוסה היה הופך את "לבד בברלין" לסרט טוב. ייתכן גם שיש סיפורים שנקראים טוב יותר מאשר הצגתם הוויזואלית. אבל מעל לכל נדמה שהנוסחה המדויקת ביותר לא תעבוד בקולנוע ללא קסם, ללא רגש ובאופן שהוא טכני בלבד.
לבד בברלין - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4724/05/2019 10:10:01
8/10אייקון ציון
מרשים ומרגש. הסרט איטי ומספר סיפור קטן עם יריעה קצרה ביחס למלחמת העולם השנייה, אבל הסבלנות משתלמת. זוג גרמני שאיבד את בנם היחיד במלחמה, מחליטים לצאת נגד המשטר הנאצי. הגבר מנהל עבודה בכיר, מתחיל לכתוב על גבי גלויות את דעתו לגבי הסכנות והעיוות המוסרי של הנאצים.תוך סיועה של אישתו ,הם מפזרים את מאות הגלויות במקומות ציבוריים ברחבי ברלין, כדי ליצור דעת קהל כנגד המלחמה ועוולותיה.שניהם מסכנים את חייהם,כאשר קצין גרמני מתמנה לחקור את התופעה ולאתר את האיש שעומד מאחוריה. הסוף מאוד מרגש.
שם: חגי הופרגיל: 4023/02/2017 23:48:02
8/10אייקון ציון
סיפור קטן, אבל נוגע. עוד אחד מאינספור סיפורים מתקופת השואה, נראה שלעולם לא יהיה אפשר "לכסות" את כל מה שקרה שם. סיפור של אומץ לב, תוך נכונות להקרבת קורבן אישי. הספר רב המכר שעליו מבוסס הסרט הוא עב כרס, לא קראתי אותו, אבל אין סיכוי שהסרט הצליח להעביר כל מה שיש בו. ובכל אופן מובא עיקר הסיפור. התחלת הסרט קצת לא ברורה ולא קוהרנטית, אבל בהמשך עם התהדקות הסיפור (במקביל להתהדקות המצוד אחר הגיבור ואשתו) הדבר מסתדר. יש גם כמה רגעי מתח בעת חלוקת הגלויות, על אף שכביכול מדובר בדבר מינורי. מהספר אנשים התלהבו מאוד, אני מהסרט התלהבתי פחות. הוא יפה סך-הכול ומביא סיפור ראוי, אך אין הוא נוסק לגבהים. מה שכן, יש לו מסר ברור וחשוב, של התנגדות למשטרי רשע וכפייה באשר הם, וגם על חשיבותה של תקשורת חופשית, וזכות הביטוי בכלל.
שם: לינהגיל: 7004/11/2016 20:40:07
8/10אייקון ציון
קראתי את הספר לפני מספר שנים והוא ריתק אותי. הייתי מרוכזת במידת נאמנותו לספר. לדעתי הדמויות בבניין לא מתוארות באותו עומק כמו בספר. כמו כן, הסרט נגמר ברגע תפיסתם של בני הזוג ששיגעו את המשטרה ואילו בספר מוקדש לא מעט לשהותם וסבלם בכלא. לסיום: הסרט מרתק אף הוא וממליצה עליו.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט