ספליט ביקורת סרט

Split Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "ספליט":
"ג'יימס מק'אבוי נפלא במותחן אימה אפקטיבי"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Split
משחק ג'יימס מקאבוי, היילי לו ריצ'רדסון, אניה טיילור-ג'וי במאי/ת מ. נייט שאמלאן  
מתח/פעולה
ביקורת סרט לספליט מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מותח ואפקטיבי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע61.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די32.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות5.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
ההפתעה הקולנועית הראשונה לשנת 2017 היא שהבמאי מ. נייט שאמלאן הצליח להוציא תחת ידיו סרט קולנוע ראוי שכיף לצפות בו. מאז 2006 שאמלאן יצר שורה של כישלונות ביקורתיים וכלכליים מביכים שהתחילו עם "נערה במים" ונמשכו עד הסרט האיום "העולם אחרי" בכיכובם של וויל סמית' ובנו. בדרך נאלצנו לסבול את "איירבנדר: כשף האוויר האחרון", "ביום שזה יקרה" וההפקה פרי מוחו הקודח - "שטן". ניסיון שיקום מוצלח למחצה התקיים בשנת 2015 עם "הביקור" שהיה אפקטיבי, אבל נטול כל היגיון בריא. נראה שעל אף חוסר ההיגיון של המותחן החדש "ספליט", שעלותו מסתכמת ב 9 מיליון דולר, הוא אולי סרטו הטוב ביותר מאז "בלתי שביר" משנת 2000.העלילה מתארת את מעלליו של קווין, חולה סכיזופרניה המכיל בתוך גופו 23 זהויות שונות, כאשר אחת מהן חוטפת 3 נערות וכולאת אותן במרתף חשוך. בין לבין אותו קווין נמלט אל דירתה של הפסיכיאטרית הקשישה והחביבה שלו, המנסה לעזור לו אך חושדת שאחת הזהויות הפחות סימפטיות השתלטה עליו.
ג'יימס מק'אבוי (סרטי "אקס-מן", "כפרה" ועוד), המגלם את קווין, עושה עבודה מרשימה במיוחד בתפקיד הראשי ומצליח ליצור דמויות שונות ואמינות בתוך אותו הגוף. יש לציין שגם בטי באקלי הוותיקה המגלמת את הפסיכיאטרית וגם שלוש הנערות הצעירות היילי לו ריצ'רדסון, אניה טיילור-ג'וי וג'סיקה סולה מבצעות את עבודתן נאמנה.ההפתעה מגיעה מכיוונו של הבמאי, שידוע שהוא לא מהיוצרים המאופקים והחסכניים בהוליווד. באופן מפתיע הסרט הזה נשען על תסריט מהודק ומדויק המכיל מספר מצומצם של שחקנים ולוקיישנים בודדים, מרביתם סגורים, המאפשרים ליצור תחושת קלסטרופוביה. ההתרחשות הולכת ומתפתחת בתוך ההיגיון הפנימי של עולם הסרט ולרגע אין תחושה שהמוצר הקולנועי שאנחנו צופים בו חורק. בנוסף לכך, על אף שהסרט מוגבל רק מגיל 13 ומעלה יש בו מספיק רגעים מטרידים ולא פשוטים שיכולים לעורר אי נחת אצל הקהל הרחב. זה עדיין לא הסרט "לא לנשום" שהשאיר אותי לאורך כל הסרט על קצה הכסא במתח בלתי נגמר, אבל עדיין מדובר במוצר ראוי ואפקטיבי.
כתוביות הפתיחה מזכירות את סרטיו של היצ'קוק, והעלילה הטראשית לחלוטין מזכירה באופן חשוד את סרטי האימה מלאי ההורמונים של בריאן דה-פלמה ("לבוש לרצח", "תעתועי גוף"), שגם הוא יצר מותחן מפוקפק על פיצול אישיות בשם "שבע פנים לקין", אבל שאמלאן הוא אולי במאי סרטי האימה הכי לא ארוטי שיש. לכן גם כאשר קווין דורש מהבנות להתפשט, הן עדיין לבושות ומכוסות לחלוטין בצורה נטולת מיניות - בדיוק ההפך מהיצ'קוק ודה-פלמה. לפנינו ניצב איש קולנוע שיצר המין לא קיים אצלו, אלא הוא ילדון מרובע לחלוטין שמעניין אותו יותר החוטף מפוצל האישיות והמניעים הנסתרים שלו. זאת אולי הסיבה לכך שעם כל הכבוד לשאמלאן הוא לעולם לא יגיע לרמתם של היצ'קוק ודה-פלמה, כי הוא לא נועז, בועט ויוצא דופן כמוהם.בסופו של דבר מדובר בסרט של שאמלאן ולכן אי אפשר להימלט מהצורך שלו להתמודד עם כוחות על טבעיים. הסרט מכיל טון חברתי אפל ומעלה נושאים כמו ניצול מיני של ילדים ואלימות פיזית של הורים כלפי ילדים, לא בדיוק נושאים שהוליווד מתעסקת בהם במוצרים מסוג זה המיועדים לבני נוער. התוצאה, לטוב ולרע, אפקטיבית ובסופו של דבר מפתיעה לטובה, כי מהטריילר של הסרט ומההיסטוריה של הבמאי אי אפשר היה לצפות שמשהו טוב יצמח מ"ספליט". אפילו הסוף מצליח להפתיע. בכל מקרה אותי הוא שימח והזכיר לי נשכחות.
ספליט - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4617/02/2018 10:05:03
7/10אייקון ציון
סרט לא שיגרתי שגורם לך לחשוב הרבה תוך כדי הצפייה בו. שלוש נערות נחטפות ע"י אדם פסיכופט ששוכנות בו 23 זהויות שונות. תוך כדי כליאתן הן מנסות לברוח. אחת הנערות שמזהה שהחוטף סובל מפיצול אישיות מנסה לתקשר עם אחת הזהויות שלו על מנת להיחלץ. תוך כדי, משולבים גם סינקים מתקופת ילדותה ,מה שמרמז על איזהו קשר לסיפורו של החוטף. לרמזים נוספים לגבי הסיפור האמיתי אנו נחשפים באמצעות פגישותיו של החוטף עם הפסיכיאטרית המטפלת שלו. גם בסוף אנחנו נשארים עם שאלות לא פתורות. משחק מעולה של ג''יימס מקאבוי אבל גם יתר השחקנים נותנים ביצוע מצויין.
שם: .MOR Rגיל: 1430/12/2017 18:52:13
7/10אייקון ציון
סרט מותח ומעניין. השחקנים נפלאים (בעיקר ג''יימס מקאבוי), הצילום מעולה, הפס-קול מוסיף הרבה לאווירה המותחת של הסרט, העריכה נהדרת והדיאלוגים הדוקים וסוחפים אבל התסריט והעלילה בסך הכל די צפויים, חסרי מקוריות ויצירתיות וממומשים חלקית. בקיצור, אפשר לראות בכיף.
שם: ערןגיל: 4805/08/2017 15:56:03
7/10אייקון ציון
אדם הסובל מפיצול אישיות חוטף שלוש נערות צעירות הנחלצות ממנו ברגע האחרון. מתחיל בשיא ולאט לאט מתעייף.... מקאבוי מצויין
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט