משפט השבעה משיקגו ביקורת סרט

The Trial of the Chicago 7 Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "משפט השבעה משיקגו":
"תסריט מצוין והופעות סוחפות בסרט שרלוונטי מתמיד לימינו"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Trial of the Chicago 7
משחק סשה ברון כהן, אדי רדמיין, יאיא עבדול-מאטין השני, ג'רמי סטרונג, ג'וזף גורדון לוויט, פרנק לנגלה במאי/ת ארון סורקין  
דרמה
ביקורת סרט למשפט השבעה משיקגו מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"סורקין במיטבו"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע20.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די60.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות20.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
מנהיג מושחת, שתחת הנהגתו הכושלת נהרגו לשווא אלפי אנשים שניתן היה למנוע את מותם, קבוצות מפגינים שונות מרחבי המדינה שיוצאות כנגד ההנהגה הכושלת, עימותים אלימים בין המשטרה למפגינים וניסיון להסיט את האש מהכישלון הניהולי אל עבר המפגינים. לא, אני לא מדבר על ישראל 2020 אלא על הסרט "משפט השבעה משיקגו" שכתב וביים ארון סורקין המתרחש בארה"ב בשנת 1968. הסרט עוסק במשפטם של שמונה ראשי ארגוני מחאה שהואשמו במשפט פוליטי על ידי הממשלה באשמת הסתה להתפרעויות וקשירת קשר בהפגנה שהתקיימה בשיקגו כנגד מלחמת וייטנאם.העלילה נדמית אולי רלוונטית מתמיד בישראל של ימינו, אך כמובן שתזמון יציאת הסרט אינו מקרי ועלה בנטפליקס במכוון לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב, כמעין כתב האשמה כנגד ממשל טראמפ שיוצא בתקיפות כנגד מפגינים משמאל ומבצע פוליטיזציה למוסדות הדמוקרטיים עליהם מושתתת אמריקה. הסרט עבר גלגולים רבים מאז כתב סורקין את התסריט בשנת 2007. הוא היה מיועד במקור להיות מבוים על ידי לא אחר מסטיבן ספילברג, אך נדחה במשך שנים - עד שסורקין עצמו החליט לקחת את כס הבמאי. משבר הקורונה גרם לסרט לדלג על בתי הקולנוע ולהימכר ישירות לנטפליקס בעסקת ענק בשווי 56 מיליון דולר.
ארון סורקין ("הבית הלבן", "הרשת החברתית", "מאניבול") נחשב מזה מעל שני עשורים לאחד התסריטאים המשובחים בהוליווד. השפה העשירה שלו המלווה בדיאלוגים מרובים וארוכים, עשירים בשפה במשלב לשוני גבוה, הפכה אותו ליוצר שניתן לזהות את סרטיו מרמת התסריט בלבד. גם "משפט השבעה משיקגו" מציג פינג פונג שנון של דיאלוגים עוקצניים, אך מלאים באמונה במערכת הדמוקרטית האמריקאית שיכולה להתגבר גם על נשיא מושחת ועל מערכת משפט שמטרתה לרצותו.למי שלא בקיא בנבכי ההיסטוריה הפוליטית האמריקאית, ייקח זמן מה להיכנס לסרט, אך מרגע שהקונטקסט ההיסטורי בהיר ומובן, התסריט הנפלא מושך את הצופה לתוך העלילה שמרוכזת כמעט כולה במשפט של ראשי המחאה עם מספר פלאשבקים לעימות האלים בין המפגינים לשוטרים, שהסתיים ללא כתבי אישום מצד המשטר הדמוקרטי של לינדון ג'ונסון כאשר ועדה שהוקמה קבעה כי המשטרה היא שהחלה במהומות. אולם עם עלייתו של ריצ'רד ניקסון ורצונו לנטרל את מנהיגי המחאה ולפעול כנגד החלטות המשטר הקודם, הוא החליט לקיים משפט ראווה בו יועמדו לדין ראשי ארגונים שונים שהיו מעורבים בהפגנות בדרך זו או אחרת – ממנהיג הסטודנטים המתון תום היידן (אדי רדמיין), דרך מנהיג מחאת ההיפים אבי הופמן (סשה ברון כהן בתפקיד דרמטי) ועד מנהיג הפנתרים השחורים בובי סיל (יא יא עבדול מאטין).
הגדולה בתסריט היא שהוא מציב שני מאבקים במרכזו. הראשון והמובן מביניהם הוא בין ראשי המחאה לממסד המגולם בדמות שופט (פרנק לנגלה המצוין) שמרן ומוטה, שלא נותן אפשרות לקיום משפט הוגן, פוסל עדויות חשובות, מתייחס בחוסר כבוד לנאשמים וברגע השיא אף מורה לכפות ולסתום את פיו של מנהיג הפנתרים השחורים. אך המאבק השני ואף היותר מעניין מתרחש בין המפגינים עצמם. העימות הוא בין מי שמתנגדים למלחמה אך לא לממסד ומאמינים במערכת הצדק האמריקאית בדמותו של טום היידן (שהפך בעתיד לחבר סנאט) לבין מנהיג ההיפים שבז לכל סוג של סמכות, מואשם פעם אחר פעם בביזיון בית המשפט ואינו מאמין באפשרות לצדק במערכת הקיימת ללא מהפכה של ממש.סורקין הוא המקביל של שמאל ציוני ליברלי בישראל. סרטיו וסדרותיו אינם מסתירים לרגע את הטייתו לכיוון הדמוקרטי, אך הוא פטריוט גדול ומאמין אמיתי בשיטה האמריקאית ובניצחון האמת והטוב בסופו של יום. לכן, על אף שהסרט מתרחש באחת התקופות הגרועות בדמוקרטיה האמריקאית ומציג מערכת משפטית ופוליטית רקובה מהיסוד, סורקין מזדהה עם דמותו של היידן ומביא בסרט רוח של אופטימיות ואמונה בערכים הדמוקרטיים החזקים שעתידים לגבור על כל הכשלים.יש בכך מידה של נאיביות וגם לא מעט דידקטיות, אך התסריט הקולח והכתוב להפליא, הקצב המהיר והופעות המשחק המצוינות בראשות סשה ברון כהן ("בוראט") בתפקידו הטוב ביותר, אדי רדמיין ("הנערה הדנית") בתפקיד שמוריד ממנו את המניירות המיותרות שליוו אותו בסרטיו הקודמים ומארק ריילנס ("גשר המרגלים") הטוב הכתמיד כעורך דינם של הנאשמים, הופכים את "משפט השבעה משיקגו" לאחד הסרטים המוצלחים שעלו השנה בפלטפורמות השונות ולחובת צפייה של ממש לכל מי שחרד לעתיד הדמוקרטיה, כאן ובעולם. רק חבל שכיסא הבמאי נותר בידיו של סורקין, ולא אלו של ספילברג, שיכל להעלות את הסרט קומה נוספת עם החלטות בימוי שהיו חורגות מהשבלוניות חסרת התנופה שסורקין מספק.
משפט השבעה משיקגו - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איציק גורגיל: 4720/10/2020 21:38:15
8/10אייקון ציון
סוחף מרתק וגם חשוב. העריכה הלא כרונולוגית גורמת לעניין גם למי שמכיר את פרטי הסיפור. שיחזור תקופתי מרשים ושחקנים מעולים בעיקר סשה ברון כהן בתפקיד די רציני.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט