זהות אבודה ביקורת סרט

The Bourne Ultimatum Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "זהות אבודה":
"פשוט מעולה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Bourne Ultimatum
משחק מאט דיימון, ג'ואן אלן, פדי קונסידין, אדגר רמירז, ג'וליה סטיילס, דיויד סטראטאירן במאי/ת פול גרינגראס  
מתח/פעולה
ביקורת סרט לזהות אבודה מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"פשוט מעולה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע35.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די42.9%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות21.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
התקווה חוזרת אל בתי הקולנוע. יש עתיד להוליווד וזאת אחרי קיץ איום במיוחד שבו "הרובוטריקים" הצליחו לרמוס כול תקווה לעתיד טוב לז'אנר סרטי הפעולה. סרטי ההמשך מזמן לא היו כול כך מביכים כמו השיאים ש"ספיידרמן 3", "שודדי הקאריביים 3", "שרק 3" ו"שעת שיא 3" הצליחו להגיע אליהם. כנראה שלקהל ההמונים העיוור לא אכפת מתסריטים איומים והוא מעדיף פעלולים על פני עלילה ודמויות, מה שיכול להסביר את העובדה שסרטים רעים הצליחו להוריד עבור האולפנים והמפיצים גשם של מצלצלים."זהות אבודה", הסרט השלישי בעלילותיו של הסוכן ג'ייסון בורן שאיבד את זכרונו, מוכיח שאפשר לעשות סרטי פעולה שקודם כול מסתמכים על תסריט מעולה. עכשיו אפשר לנשום נשימה עמוקה, סוף כול סוף אפשר לראות על המסך הגדול לא רק סרט פעולה עוצר נשימה, עמוס מרדפים, סצנות קרב אלימות וגיבור אנושי מעורר הערצה. יש כאן עלילה, דמויות, תיאוריות בנושא מדעי המדינה והרוח, ובאופן מפתיע העובדה שבסרט הושקע קצת שכל לא הופכת אותו לפחות מבדר, בדיוק ההפך.
באופן קצת פרדוקסלי, הסרט האלים ביותר הקיץ הוא גם סרט פציפיסטי במהותו. לעומת "הרובוטריקים" הפשיסטי החי בשלום עם הרעיון של שלטון כוחני של ישות עליונה על פני שאר המין האנושי, הסיפור של ג'ייסון בורן הפוך לחלוטין. אדם שהוא מכונת לחימה מאבד את זכרונו ומחליט לשנות את דרך חייו אבל העבר מסרב להרפות. אדם שמסרב עוד להרוג, מסרב לשפוך דם של אחרים.

נראה שיש שלושה אחראים עיקריים להצלחה של סדרת הסרטים: הראשון - התסריטאי טוני גילרוי שכתב גם את שני התסריטים הקודמים בסדרה. ברזומה שלו ניתן למצוא גם את "מלכודת לפרקליט" ו"דולורוס קלייבורן" המורכבים לצד "ארמגדון" הקלוקל.הדמות שגילרוי יצר המבוססת על רבי המכר של רוברט לודלום, מורכבת ומשתנה מסרט לסרט. היא בעלת נפח ורק שחקן דרמטי יכול לגלם אותה על שלל גווניה. אם בסרט הראשון זו היתה מכונת לחימה משומנת היטב, ובסרט השני דמות צמאת נקם הסובלת מרגשי חרטה, בסרט השלישי זוהי דמות שמאסה בדרך החיים שלה ורוצה שינוי. ג'ייסון בורן רוצה שקט לא רק מכדורים מעופפים, ידיים מרביצות ומכוניות מתנגשות. הוא רוצה שקט נפשי. הוא רוצה להשלים עם תוצאות מעשיו ולהמשיך לחיות את חייו בשקט. ולכן האדם השני שאחראי להצלחה של סדרת הסרטים הזו הוא מאט דיימון, שהוא קודם כול שחקן דרמטי מעולה ורק אח"כ שחקן סרטי פעולה. בעצם הוא לא שחקן סרטי פעולה וחוץ מסדרת הסרטים הזו הוא לא משתתף בסרטי פעולה נוספים.
אחרונים שאחראים להצלחה של סדרת הסרטים הזו הם הבמאים. הבמאי של הסרט הראשון דאג ליימן יצר סרט פעולה משופשף ומרשים. הבמאי פול גרינגראס שביים את שני הסרטים הבאים בסדרה הצליח להפוך אותה לא רק לסדרת סרטי פעולה בוגרת ואיכותית המזכירה יותר מכול את סרטי המשטרה הגדולים של שנות השבעים, אלא קודם כול ביסס אותה כדרמה ריאליסטית מורכבת על זהות גברית במשבר. זהותו של הגבר הלבן שמאס במלחמות, מאס בנקמה ומחפש לעצמו קצת שקט. זוהי ההבנה של גרינגראס שהמתח לא נמצא בסצנות הפעולה אלא דווקא בין הרצון של בורן למה שנכפה עליו. אדם שאינו רוצה ללחום חייב ללחום כדי להציל את חייו ולחשוף את האמת.שימו לב לקריירה הקצרה והמרשימה מאוד של גרינגראס שהשנה היה מועמד לאוסקר על בימוי הסרט המעולה, "טיסה 93". גרינגראס המתמחה בקולנוע היפר-ריאליסטי שינה את פניי הריאליזם הביקורתי בסרטו זוכה פסטיבל ברלין וסאנדנס, "בלאדי סאנדיי". מה שהוביל לעבודתו הראשונה בארה"ב בסרט "זהות במלכודת" שזכה להצלחה כלכלית עצומה. השנה כאמור התעשייה האמריקאית הכירה בכישרונו עם מועמדות לאוסקר. ובשבועות האחרונים "זהות אבודה" לא רק קיבל ביקורות מעולות הוא גם זוכה להצלחה כלכלית מרשימה. גרינגראס נמצא היום בעמדה שכול מה שהוא רוצה לעשות הוא גם יכול לעשות ויש סיכויים שהוא גם יעשה זאת על הצד הטוב ביותר.בתי הקולנוע נראים הקיץ הרבה יותר אטרקטיביים, כאשר בקניונים ובמרכזי הסרטים תוכלו סוף כול סוף לצפות בסרט פעולה כסחני טוב שיש לו גם מסר עמוק. אין כמו המבט שג'ייסון בורן מפנה לאחד השכירים שנשלחו להרוג אותו, מבט שהוא מפנה גם אל תושבי המדינות שמנהיגים ששים אלי קרב, ואז תוך כדי מבט נוקב הוא שואל את השאלה שהופכת את הסרט לכול כך אקטואלי וחשוב מכול מסחרה הוליוודית שראיתם הקיץ - "אתם באמת רוצים להרוג?" לג'ייסון בורן יש תשובה ורעיון לדרך פעולה אקטיביסטית אך אפקטיבית כיצד למנוע מהמנהיגים את המלחמה הבאה. זהו ללא ספק סרט הפעולה הכי טוב והכי חכם שתראו בשנת 2007.
זהות אבודה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: Mגיל: 5611/08/2016 08:46:24
9/10אייקון ציון
הטוב שבסרטי הסדרה כולל את שני האחרונים. מכאן היא רק יורדת. מותח, מהיר, מעניין, דמויות משכנעות ומשחק טוב, סרט מתח פעולה מעולה.
שם: .MOR Rגיל: 1327/07/2016 01:14:23
8/10אייקון ציון
סרט טוב מאוד !!! השחקנים מעולים, הצילום נהדר, הפס-קול נפלא, סצנות האקשן מהפנטות וסוחפות במיוחד ורוב הדיאלוגים די מעניינים אבל התסריט והעלילה משעממים ולא מעניינים לעיתים רחוקות וקצרות. בקיצור, תראו. רק בואו עם הרבה מאוד סבלנות !!!
שם: יואל כהנאגיל: 3421/09/2014 20:48:31
8/10אייקון ציון
סרט טוב ומקצועי למדי. משחק מעולה של מאט דיימון
קישורים
חץ זהות אבודה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט