סרטו החדש של הבמאי כריסטופר נולן, איש הקולנוע הייחודי שעומד מאחורי יצירת המופת "האביר האפל" והסרטים "באטמן מתחיל", "היוקרה" ו"ממנטו", הוא כנראה האירוע הקולנועי המדובר ביותר של הקיץ. כמו בסרטיו המוקדמים, גם כאן הוא עוסק ברבדים שונים של זמנים, זיכרון ופסיכולוגיה. כמו סרטו הצנוע משנת 1998, Following, או הסרט שהפך אותו לאחד הבמאים המבטיחים בהוליווד, "ממנטו" (2000), "התחלה" עוסק ברעיונות שמלווים את נולן לאורך כול הקריירה הקולנועית שלו.השאלה הגדולה היא האם נולן מצליח לחדש או להעמיק את התמות החוזרות ונשנות בסרטיו למעלה מעשור או שהוא פשוט חוזר עם עלילות שונות, תקציבים הרבה יותר גדולים (בסרט "התחלה" הושקעו 200 מיליון דולר) וכמובן אסופת כוכבי קולנוע מרשימה מאי פעם? הפעם משתפים איתו פעולה לאונרדו דיקפריו , ג'וזף גורדון לוויט , מריון קוטליאר , אלן פייג' , טום ברנג'ר , לוקאס האס וטום הארדי. חלקם חוזרים לעבוד עם נולן בפעם השנייה או השלישית כגון: מייקל קיין, קן וואטאנבי וקיליאן מרפי, מה שמוכיח שכנראה נולן הוא במאי שנעים לעבוד איתו.
פרסומת
כאמור, מדובר בסרט השאפתני ביותר של נולן וכנראה גם השאפתני ביותר של השנה. נולן מצליח להרשים בלי פעלולי התלת מימד שג'יימס קמרון ו"אוואטר" החזירו לאופנה. נולן יוצר ומוחק עולמות בתוך מוחם של גיבורי סרטו. בעזרת צוות מעצבים מבריק במיוחד נולן יוצר עולמות שנראים פשוטים אך בעזרת נגיעות פשוטות וריאליסטיות הם הופכים לסוריאליסטיים ומטרידים. נולן לא יוצר עולמות פנטסטיים הוא יוצר מציאות עכשווית, מערבית מסויטת. הוא יוצר סיוטים מבריקים ומטרידים באמת.השאלה היא האם העלילה על עולם שבו אנשים יכולים לחדור לתוך חלומותיהם של אנשים אחרים ולגנוב מהם רעיונות או לשתול בהם רעיונות – מצליחה ליצוק עומק אמיתי לתוך התסריט המתקיים בתוך חלומותיהם של הגיבורים. מלבד ההברקה של הסיוטים הסוריאליסטיים הכול כך מציאותיים לא נראה שיש לנולן הרבה מה להגיד על התמות שהוא חוזר עליהן באובססיביות. ההבדל היחיד הוא שהסרט גדול יותר, ארוך יותר ומרשים יותר. אך הוא לא עמוק או אפקטיבי יותר. על אף ש"התחלה" מתרחש במספר עולמות פיקטיביים ויש בו פעלולים עוצרי נשימה נראה שמרוב מהומה הוא איכשהו הולך לאיבוד הבלגן רב הממדים.
דווקא סרטו הקודם "האביר האפל" שהתרחש במימד אחד עם דמויות מוכרות ועלילה לכאורה לא מפתיעה, הוא דווקא הסרט המורכב והחשוב ביותר שנולן יצר. "האביר האפל" מכיל מימד רגשי ופסיכולוגי בעל נפח גדול יותר משני הילדים הבלונדינים המעצבנים של דיקפריו והסיפור הרומנטי הדביק שאמור להפוך את "התחלה" לסרט מרגש יותר. למרות המשחק הראוי של כוכב הסרט וזוגתו קוטליאר, "התחלה" לא מצליח לעורר התרגשות. נולן הוא יוצר שפונה אל השכל של הצופים ולא אל הרגש וזה גם מה שמפיל את "התחלה"."התחלה" הוא בידור קולנועי שאפתני ומרשים, עם שפע פעלולים עוצרי נשימה אך נולן לא מצליח לרגש או להטריד כמו בסרטו הקודם ומכאן נובעת האכזבה מהסרט. בסופו של דבר הצופה נשאר אדיש למתרחש על המסך ורק יכול להתרשם מכוונות כאילו מורכבות של היוצר היומרני ומההברקות הויזואליות שהסרט מספק. זו לא יצירת מופת, וגם לא סרט השנה אבל כן סרט הפעולה הבוגר והטוב ביותר שתראו הקיץ.
וואו וואו וואו.
סרט נדיר אין מילים.
היגיון פשוט-תן לתסריטאי הכי טוב בעולם 10 שנים לכתוב תסריט רוב הסיכויים שייצא התסריט הכי טוב ועמוק בעולם.בימוי נדיר שחקנים וואו בעיקר דיקפריו(תמיד דיקפריו).ואחרי מחשבה רבה מקום שני בטופ 10 שלי והיה אפילו ראשון אם סקורסזה לא היה מביים את השתולים....
פשוט רוצו לראות.
שם:תומר רפאליגיל:1614/01/2020 15:38:24
9/10
מסובך, מעניין,קשה להבנה, אבל טוב, סרט טוב ממש וחכם שמותח לכל אורכו, וואו
שם:הארוויגיל:1731/12/2019 22:41:12
10/10
אחד משלושת הסרטים הכי טובים שראיתי בחיים. ללא ספק סרט מקורי, מעורר מחשבה, מותח, פשוט סרט מצוין. שלמות קולנועית.