לחיות בקטן ביקורת סרט

Downsizing Movie Review

תמונת כתברפאל (דניאל) תמנה על "לחיות בקטן":
"חזון אוטופי-דיסטופי שנון וראוי לצפייה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Downsizing
משחק מאט דיימון, קריסטן וויג, לורה דרן, כריסטוף ולץ, ניל פטריק האריס במאי/ת אלכסנדר פיין  
קומדיה
ביקורת סרט ללחיות בקטן מאת רפאל (דניאל) תמנה | מבקר וכתב קולנוע
ציון המבקר
"מצחיק ונוקב"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
4.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע54.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די34.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות11.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"לחיות בקטן" הוא סרטו החדש של הבמאי זוכה האוסקרים אלכסנדר פיין. פיין והתסריטאי ג'ים טיילור - שכתבו במשותף את כל סרטיו של פיין להוציא אחד – מציגים בפתיחת הסרט את הצלחתם הנרגשת של שני מדענים נורווגיים, חדורי שליחות, למזער אורגניזמים. בכנס מדעי גדול אנו פוגשים כעבור זמן קהילה אידילית של בני אדם שגובהם הוא מעט יותר מעשרה סנטימטר, ואת כמות הפסולת המזערית שיצרה במשך שנה שלמה. הם מציגים גם את חזונם ההומניטרי והאקולוגי להסדרת הבעיות הגדולות ביותר בחייהם של בני אדם: המזעור הוא דרך להתמודד עם פיצוץ האוכלוסין ועם עומס הצריכה של האנושות, המאיימים גם על עצם קיומה בשל השלכותיהם האקולוגיות.מכאן ממשיך הסרט לפתח את נושא היעדר המרחב, פיזי ופנימי, ואת סוגיית צריכת היתר במובנה הרחב ביותר, על שורשיה הנפשיים העמוקים. פול (מאט דיימון) הוא זעיר בורגני מאומהה המנומנמת שבארה"ב, עולם שונה מאוד מהעולם הסקנדינבי, הסוציאלי והמתקדם. פול הוא אדם טוב, וכאמריקאים רבים הוא נוטה לחביבות יתר ונושא נטל מכביד של אחריות ושל אשמה, בלבול ודאגה, לנוכח הלחץ החברתי לקיים צורת חיים אידיאלית ומלוטשת, כאמצעי לתחושת רווחה. הוא מבקש, מתוך רצון לרצות את אשתו, שכמוהו סובלת מחוויה של חוסר קשר מספיק לעצמה ולסובביה, להגדיל ככל האפשר את האי המבודד שלהם מבחינה כלכלית.
אלה גם הסיבות שבגינן המרפא בעיסוק, נעים ההליכות והמדוכדך, מחליט יחד עם רעייתו לעבור כיווץ, המאפשר חיים זולים הרבה יותר, ולכן שופעים הרבה יותר. כך הוא מגיע ל"ארץ-הפנאי" המיניאטורית. כאן מתחיל חלקו השני של הסרט, הממחיש יותר ויותר את הממד האפל והמופרז שבחלום האמריקאי; אך הוא מתואר בדרך הסלחנית תמיד והאוהבת, ולפרקים המצחיקה מאוד, האופיינית כל כך לפיין.דווקא בגן העדן, מתחיל פול להיגמל מאשליותיו הבורגניות ולהכיר את הטבע האמיתי של עולמו, וגם שני קצוות אחרים של קיום: האחד הוא עולמה של בליינות רווחת, פרועה וטוטאלית בדקדנטיות שלה, השני הוא עולמם של ההמונים מוכי הגורל, והשער לעולם זה היא דמותה של ניוק לאן, פליטה וייאטנמית נכה (הונג צ'או), שהצליחה, לאחר מזעור בכפייה, לברוח מארצה. ניוק היא אדם מורכב שגם מפעמת בו אמונה פשוטה, אמיתית ויוקדת, הרחוקה מאוד מעייפות החומר והציניות המתוחכמות והמתגוננות של הקדמה.
בשכונת עוני עצומה וקודרת הנחבאת בפאתי "ארץ-הפנאי", ששרטוטה הקולנועי מרשים ביותר, פול מגלה את השמש המסנוורת של מציאות העוני וחיי רוב האנשים בעולם הזה, וגם את אהבת האדם הטבעית שהיא מכילה לעתים קרובות. בחלקו האחרון של הסרט, פול יוצא למסע שבו הוא פוגש בעולם אוטופי, שמנסה למצוא רוח וכלים לעמידה מול קטסטרופה עולמית. דווקא שם פוגש פול באופן החזיתי ביותר את רצונו המייסר לחיות חיים מושלמים, ואת השאלה האם ניתן לאהוב בני אדם אהבה שלמה ומספקת באופן ספונטני ומבלי להיאחז מתוך חרדה ביפה ובנכון.התסריט והבימוי לוקים החל מאמצע הסרט בחוסר ובעמימות, ולקראת סופו מתרופפים ומאבדים עומק דרמטי פוטנציאלי. ועם זאת הסרט והתמות שהוא מציג הם בעלי רוחב ועומק משמעותיים. גם אם הספקטקל עתיר התקציב אינו מושלם הוא ראוי לצפייה. בחלקו הוא מהווה מעין ריקוד קולנועי מכושף ומזהיר, אוטופי-דיסטופי, של הציוויליזציה האנושית, והוא שופע בהמצאות סאטיריות, מוזרות ושנונות.
לחיות בקטן - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ירון ג. רעותגיל: 6403/01/2019 10:14:46
1/10אייקון ציון
רעיון נפלא שפוספס ! מוגדר כקומדיה אבל לא מצחיק בכלל. יכול היה להיות סרט מתח כאשר מאט דיימון נלכד בעולם הקטנים. חבל. קיטש עם מוסיקה קיטשית שמלווה את כל הסרט.
שם: איילתגיל: 6125/07/2018 20:18:54
8/10אייקון ציון
סרט עם רעיון מדליק ומצחיק המוצא פתרון שמתחשב בנזק שהאדם עושה לכדור הארץ לאורך שנים.הסרט ארוך ומתחיל לשעמם ומפספס את העניין.כצפוי התכונות וההתנהגות של האדם לא משתנות והוא חייב להתלבט עם אותן דילמות ולקחת אחריות בכל המצבים.
שם: .MOR Rגיל: 1527/06/2018 02:25:18
5/10אייקון ציון
סרט מאכזב וחסר אחידות. רוב השחקנים מצויינים, הצילום מעולה, הפס-קול די מוסיף לאווירה, העריכה נהדרת והאפקטים לא רעים בכלל לאורך רוב הסרט אבל חלק לא קטן מהדיאלוגים חסרי מעוף ובינוניים מאוד והתסריט והעלילה נמרחים מידי (היה אפשר לקצר ב-20 דקות לפחות), ממומשים חלקית, חסרי אחידות, משעממים לפרקים, לעיתים קלישאתיים וחסרי עניין והתפתחות (הקונספט מקורי ויצירתי במיוחד, בזבוז של רעיון על תסריט ועלילה לא טובים). בקיצור, אכזבה. עדיף לוותר.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי קומדיה
הכפיל The Fall Guy חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט