מי היה רוצה לראות את ספיידרמן כחזיר המזכיר את סרטי האנימציה של באגס באני? או בדמות בלש מסרטי פילם נואר משנות ה-30 בדיבוב של ניקולס קייג'? או כרובוט עם נערה יפנית קופצנית כאילו יצאה סרטי אנימה? "ספיידרמן: ממד העכביש", סרט האנימציה החדש מאולפני סוני, מצליח להפתיע ולהציג לקהל הצופים מה יקרה אם דמויות שונות, משונות ויוצאות דופן של ספיידרמן, משלל עולמות בממדים שונים ברחבי הזמן, ייאלצו להתאחד כדי להילחם ברשע ולהציל לא רק עולם אחד אלא כמה וכמה עולמות. התסריטאי פיל לורד, הבמאי והתסריטאי של "גשם של פלאפל", "סרט לגו", "רחוב ג'אמפ 21" וסרט ההמשך "רחוב ג'אמפ 22", הצליח לכתוב תסריט עמוס בהפתעות עלילתיות והומור בלתי פוסק, חלקו אף מודע לעצמו ולסרטי ספיידרמן השונים שנוצרו בעבר.שלושה במאים התגייסו ליצירת סרט האנימציה מרהיב העין הזה: פיטר רמזי, שביים בעבר את "שומרי האגדות" ו"מפלצות נגד חייזרים" ביחד עם בוב פרשטי התסריטאי של "הנסיך הקטן" ורודני רוטמן שהקרדיט הגדול שלו ב-IMDB הוא כבמאי של הסרט הבא בסדרת סרטי "רחוב ג'אמפ" שנמצא בשלבי טרום הפקה מוקדמים. השלושה האלה פיקחו על צוות של מאות עובדים שיצרו את אחד מסרטי האנימציה השאפתניים והמרשימים שראיתי על גבי המסך הגדול מזה זמן רב. מבחינת הישגים אמנותיים ותעוזה אסתטית מדובר בסרט האנימציה המרשים ביותר שראיתי מבחינה ויזואלית.
פרסומת
טובי מגווייר (2002-2007) גילם את ספיידי בשלושת סרטיו של סם ריימי. האתחול בכיכובו של אנדרו גרפילד (2012, 2014) לא סיפק את הסחורה וטום הולנד הבריטי הצעיר החל לגלם את ספיידרמן ב-2017 וכבר הספיק להשתתף בסרט סולו ושני סרטי "הנוקמים", וסרט סולו נוסף וסרט "נוקמים" חדש בהשתתפותו ייצאו לאוויר העולם במהלך 2019. אם אתם סבורים שיש כבר יותר מדי גרסאות של ספיידרמן ואיך כבר אפשר לחדש לקהל הצופים השבע, אולפני סוני והיוצרים המוכשרים שנשכרו לעבודה מצליחים להפתיע בענק כי ספיידרמן כזה עוד לא ראיתם. סרט האנימציה "ספיידרמן: ממד העכביש" מציג לנו לא פחות משבע גרסאות חדשות של אותה דמות בתוך סרט אחד. כל אחת מהן היא יותר מטורפת, פרועה, מקורית ויוצאת דופן.לעומת המון סרטים אחרים שמנסים בכוח להעמיס על הצופים ויוצרים תחושת מועקה בנוסח "תפסת מרובה לא תפסת", באורח פלא בסרט הזה המעמסה היא ברכה. רק תנו עוד מכל הדבר הטוב הזה שנקרא "ממד העכביש". אין ספק שמדובר באחת הפסגות היצירתיות בעולם הקולנועי של גיבור העל הניו-יורקי. הסרט הזה מצליח לשזור את היקומים השונים ונציגיהם גיבורי העל העכבישים בתוך עלילה קוהרנטית ברורה וסוחפת, בלי הסברים מיותרים. הוא מספק לצופים חוויה קולנועית מרגשת להפליא. מבחינתי זהו סרט הספיידרמן הטוב ביותר מאז 2004, אותו סרט קלאסי שבו ספיידי נלחם במורה הרוחני שלו דוק הוק.
בסרט האנימציה החדש אנחנו נחשפים לדמותו החדשה של ספיידרמן, ילד ממוצא אתני חצי שחור, חצי לטינו, חובב אמנות גרפיטי, הנקרא מיילס מוראלס בדיבובו שלו שמיק מור, הזכור מהסרט העצמאי הנפלא, "Dope" והסדרה של נטפליקס "The Get Down". לילה אחד הוא ננשך על ידי עכביש רדיואקטיבי שהופך אותו לבעל כוחות-על. במהלך אחד מסיוריו הוא נקלע לקרב אלים בין ספיידרמן (כריס פיין) המנסה למנוע את הפעלת מכונת זמן שתאחד ממדים ועולמות. מי שעומד מאחורי המכונה הוא קינג פין (לייב שרייבר), המוכר יותר כאויבו המושבע של "דרדוויל" גם מהסדרה וגם מהסרט. קינג פין הוא אולי רשע אימתני אבל יש לו סיבה מאוד אנושית לקיום המכונה: הוא רוצה להחזיר בזמן את אהובתו ובנו שמתו בתאונת דרכים.עכשיו מיילס חייב לעשות בחירות גורליות, כאלו שיקשו עליו את ההתאקלמות בבית הספר החדש והיוקרתי שבו אף אחד לא ממש מחבב אותו. בחירה להיות גיבור-על בלי שיהיה לו את כל הידע והכישורים. אבל בחירה שגם עלולה לסבך אותו מצד אחד עם אביו השוטר (בריאן טיירי הנרי מהסדרה "אטלנטה" והסרט "אלמנות") שלא ממש מחבב את ספיידרמן ודודו האהוב העבריין (מהרשלה עלי, זוכה האוסקר על תפקידו ב"אור ירח" ובקרוב "הספר הירוק") שגם לא ממש מחבב גיבורי על. מיילס מוצא את עצמו במרכז קרב לא רק על כדור הארץ אלא גם על משפחתו. אם כל זה לא מספיק, עוד שישה גיבורי-על מממדים שונים עתידים לצוץ בעולמו המבולגן גם ככה."ספיידרמן: ממד העכביש" נראה כמו הישג בלתי אפשרי, אבל איכשהו יוצריו המוכשרים מצליחים להפיח חיים חדשים ומרגשים באחת מדמויות הקומיקס המפורסמות בעולם. הסרט הוא הכול חוץ מטריוויאלי, הן חזותית והן נרטיבית. מדובר בחוויה שהיא טריפ ויזואלי פוסט-מודרני המצליח לשלב כל כך הרבה סגנונות אנימציה בפריים אחד ועדיין לא להעיק על העין. היצירה הייחודית הזאת גדושה בהומור ופעולה, אבל גם נאמנה לשורשים ממנה היא צמחה. התוצאה בסופו של דבר גם מעוררת רגש, ומעריצים שרופים של ספיידרמן, ואולי לא רק שרופים, עלולים להתרגש מהמחווה שיש בו לסטן לי, היוצר האגדי של ספיידרמן שהלך לעולמו בנובמבר האחרון. למעריצים שרופים במיוחד, התכוננו בסוף הקרדיטים למחווה מטורפת למדי לסרטי האנימציה הראשונים שהציגו את ספיידרמן. עם כל הכבוד לאולפני דיסני את פיקסאר - מדובר בסרט האנימציה הטוב ביותר של שנת 2018.