חדשות קולנוע וסרטים

"נקמה": ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לאחר שהוקרן בפסטיבלי ז'אנר ברחבי העולם, מגיע מותחן האקשן הצרפתי "נקמה" ל-yes. עלילת הסרט עוקבת אחר ג'ן שמגיעה עם המאהב הנשוי שלה לבית נופש יוקרתי ומבודד. אך כאשר שני שותפיו מגיעים גם הם למקום להצטרף אליו למסע ציד, הבילוי הרומנטי הופך לקרב הישרדות לחיים ולמוות • הביקורת של נמרוד שובל
בעידן ה-MeToo#, שבא בין היתר להוקיע אלימות מינית, נדמה שאין נקמה יותר לגיטימית ומוצדקת מזו שנעשית על ידי קורבן אונס. בסרטה החדש, הבמאית והכותבת קוראלי פארז'ה לוקחת את הנקמה הזו לקצה, אבל מה שיכול היה להיראות כמשל של העצמה נשית, מתערער על ידי אינספור צילומים מחפיצים מנקודת המבט הגברית.

כאשר ג'ן (מתילדה לוץ) מגיעה במסוק אל וילה מדברית מבודדת, היא נראית כלוליטה ריקנית שהגיעה להשתעשע עם עגילי פלסטיק וסוכריה בפיה. היא יודעת שריצ'רד (קווין יאנסנס) בוגד באשתו, אך השותפות שלהם מציעה את התענוגות של קוקאין ושני גופים יפים בתנועה. סוף השבוע האינטימי שלהם תופס תפנית כששותפיו לציד (וינסנט קולומב וגיום בושדה) מקדימים את הגעתם מבלי להודיע על כך מראש, כדי לבלות את הערב בשתייה וריקודים.

סצנות הפתיחה, שבהן ג'ן מוצגת כאובייקט מין חסר קול, הן שוביניסטיות בצורה עמוקה. הצורך להציג את הגיבורה בתחילת הדרך כצעצוע מבדר הוא מעציב והדקות הללו עלולות להבריח צופים שבוודאי חושבים כי הם נקלעו לסרט אינפנטילי שמיועד לבני נוער. רק מאוחר יותר הדמות של האישה בסיפור עוברת תהליך, שחלקו על טבעי. המתח נבנה והאישה מוכיחה שיש לה צדדים נוספים באישיות כמו כוח, תבונה ותושייה.

[*] למחרת בבוקר, אחד הגברים מתקדם לעבר ג'ן ומפלרטט עימה בהנחה שההתנהגות שלה בלילה הקודם הייתה הזמנה מינית. כאשר היא מסרבת לו, הוא תוקף אותה מינית, באופן גרפי שמציג אונס באופן אמין וקשה לצפייה. ריצ'רד כועס כאשר הוא מגלה כי ג'ן נאנסה, אך כשהיא מאיימת לספר לאשתו על הכל, הוא זועם עליה לחלוטין ומתהפך. יחלוף זמן מה עד שיגיע תורה של ג'ן לנקום בו ובחבריו הציידים: כשהיא פצועה ולא חמושה, היא מתחילה את הנקמה שלה מעמדת נחיתות עמוקה. כל מה שיש לה הוא שכלה, הנחישות שלה ומרכיב ההפתעה.

פארז'ה הופכת את הסיפור למשחק חתול ועכבר מותח, מדמם ומרתק, המוגש בליווי צילומי מעקב מתוחכמים. הסיטואציה צפויה ובסיסית – היא רוצה נקמה והם רוצים להרוג אותה – אבל זה לא מונע מהשחקנים, ומלוץ בעיקר, לגלם את תפקידיהם ללא פשרות. למרות הכיוון הברור, יש בעלילה כמה תפניות מצמררות ומפתיעות. מה שמעניין בסרט זה לא מה יקרה, אלא כיצד הדברים עומדים לקרות. פארז'ה צובעת את הקירות הלבנים והסטריליים של בית הנופש בדם שמזכיר גיהינום וערוץ הקניות שמושמע ברקע מבליט את ההפרדה בין הסטריליות והשפיות שכביכול מכרו לנו בתחילת הסרט לבין המוצר האמיתי והבוער בו אנו צופים.

האלימות שמוצגת מוקצנת, מה שמוציא חלק מן העוקץ, אך הציפייה לקראתה מעניקה לה עוצמה. הבמאית לא חוסכת מהצופים צילומים מחרידים, הן של הפצעים שג'ן סובלת מהם והן של הפצעים שהיא גורמת לאחרים. הסרט מדגיש את הטרנספורמציה שעוברת הגיבורה ובעקבותיה את הרצון שלה בנקמה. סצנת השימוש של ג'ן בסם, המצולמת באופן מיוחד ושונה וכוללת חזיונות אימה, מהווה את הדלת והמעבר שלה מדמות פגיעה ושבורה למכונת הרג נקמנית. ג'ן צורבת את הפציעה הנוראית שלה עם פחית בירה ו"זוכה" בלוגו של עוף החול – סמל של לידה מחדש – שנותר על בטנה.



הסרט גדוש בצילומי תקריב אמנותיים מעוררי חלחלה, כמו פצעים פתוחים וזוחלים דוחים. הללו מלווים בפסקול מרשים ומיוחד המדגיש את הזוועה. הסאונד משתלב עם הקצב המשתנה של העלילה ותורם לבניית המתח במקומות הנכונים. תפקידי הצייד והניצוד מתחלפים בין גיבורי הסרט שוב ושוב. הסרט לא מתאים לבעלי קיבה רגישה או למי שמצפה לעלילה מורכבת ודיאלוגים מתוחכמים. בכל זאת, מי שמחפש סרט שמצולם היטב בו הדמות הנשית דווקא מתגלה כחזקה ובלתי מתפשרת, יוכל ליהנות מסרט מתח ופעולה השווה צפייה.

הסרט "נקמה" משודר החל מ-14.2 - בספריית "24/7 סרטים חינם" ב-yesVOD ובערוץ yes3 - ביום שלישי 19.2 בשעה 22:00
נמרוד שובל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט