חדשות קולנוע וסרטים

הסרט הישראלי "מילים נרדפות" זכה בפסטיבל ברלין

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
סרטו של נדב לפיד הפך לסרט הישראלי הראשון שזוכה בפרס הגדול של דב הזהב בפסטיבל הקולנוע היוקרתי. אתמול זכה הסרט גם בפרס גוף המבקרים הבינ"ל פיפרסקי
גאווה לקולנוע הישראלי: סרטו של הבמאי נדב לפיד "מילים נרדפות" זכה הערב (שבת) בפרס דב הזהב בפסטיבל הקולנוע ה-69 של ברלין והפך לסרט הישראלי הראשון שזוכה בפרס היוקרתי. זהו סרטו השלישי של לפיד, לאחר שגם שני סרטיו הקודמים "השוטר" ו"הגננת" זכו לשבחי הביקורות. בראש חבר השופטים עמדה השנה השחקנית הצרפתייה ז'ולייט בינוש. הסרט צפוי לצאת לאקרנים במהלך החודש הבא ע"י סרטי יונייטד קינג.

לפיד הקדיש את הזכייה לאמו ערה לפיד שערכה את הסרט והלכה לעולמה השנה: "ערכתי את הסרט עם אימא שלי כשהיא חולה במחלה סופנית וזה הפך למירוץ בין העריכה של הסרט למוות - והמוות ניצח. היא מתה לפני שהיא הספיקה לגמור את עריכת הסרט".

הפעם האחרונה בה זכה סרט ישראלי בפרס בתחרות הרשמית בברלין הייתה בשנת 2007, אז זכה הסרט "בופור" של יוסף סידר בפרס הבימוי. זוהי גם זכייה שנייה של סרט ישראלי באחד מפסטיבלי הקולנוע הגדולים בעולם לאחר זכייתו של שמוליק מעוז בפסטיבל הקולנוע של ונציה על הסרט "לבנון".

[*]

(הבמאי נדב לפיד עם פרס דב הזהב. צילום: רויטרס)

אתמול הוענק לסרט פרס יוקרתי נוסף, פרס מטעם איגוד השופטים "פיפרסקי". בנימוקי השופטים נכתב כי "מילים נרדפות" הוא "סרט מקורי מאוד שמנער את גבולות הנרטיב הקולנועי המוכר. דרך הדמויות המורכבות, הסרט משלב בין תרבויות לזהויות שונות. זוהי עבודה חזקה עם חוש הומור חד ומסר פוליטי עדין".

עלילת הסרט עוקבת אחר יואב (טום מרסיה), צעיר ישראלי שמגיע לפריז לדירה נטושה, ללא כל ציוד פרט לבגדיו וכמעט קופא למוות. זוג שכנים צעיר בשם אמיל וקרוליין מציל אותו ממוות ומאמץ אותו לדירתם. יואב מסרב לדבר בעברית, הוא מספר כי הוא שונא את המדינה בה גדל וטראומה שעבר בשירותו הצבאי מרחפת מעל התנהגותו התמוהה לאורך כל הסרט. נטיותיו הפואטיות מרשימות את אמיל התומך בו כספית ויואב בתמורה מספר לו את סיפוריו. גם קרוליין נשאבת למשולש הזה ומתחילה בקשר עם יואב, המנסה למצוא את עצמו במדינה בה אין לו דבר.

[*]

השנה לראשונה הייתה נציגות לאתר "סרט" בפסטיבל כשאני, עורך האתר אלעד שלו, הייתי בברלין ואף צפיתי בסרט בהקרנת הבכורה של "מילים נרדפות". הביקורת שלי הייתה פחות חיובית: בימים הקרובים אתם תשמעו ככל הנראה מקהלה של ביקורות חיוביות על הסרט. זאת מאחר ולפיד הוא אכן אוטר ייחודי, שיוצר סרטים בעלי מבע קולנועי מובהק משלו ושהינם בעלי יומרה אמנותית ומבטאים את קולם של היוצרים והחולמים שנבלעים בחברה הקפיטליסטית החומרנית. אולם מה שהוא עשה בהצלחה מרובה ב"גננת", עבר כאן מבחינתי כאוסף של טריקים יומרניים ומתישים, מסוג הסרטים שהם סרטי ארט-האוס לפסטיבלי קולנוע בלבד, אך שאינם יוצרים כל קשר רגשי עם הדמויות ולפיכך מאבדים את הקהל הרחב. אני עדיין אחכה לסרטו הבא של לפיד, בתקווה שהוא יהיה פחות מנייריסטי ומנוכר מהנוכחי. הפרס המשני בפסטיבל, דב הכסף, הוענק לסרטו של הבמאי הצרפתי פרנסואה אוזון "בחסד אלוהים", המבוסס על פרשיה של טיוח הטרדות מיניות של ילדים ע"י כומר בכנסייה הקתולית בצרפת. בפרס השחקן הטוב ביותר זכה וונג ג'ינצ'ון הסיני על הסרט "So Long, My Son" ובפרס השחקנית זכתה יונג מיי על הופעתה בסרט זה. בפרס הבימוי זכתה אנגלה שאנלק מאוסטריה על הסרט "I was at Home, But" ובפרס התסריט זכה הסרט האיטלקי "פיראנות".
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ מילים נרדפות (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט