במסגרת הדוקו דרמה "רון משוטט בארץ הקודש" הגעתי אמש, שבת ה- 26 במאי, לאשדוד לפתיחת פסטיבל הקולנוע השלישי המתרחש בארץ.
כבר מהכניסה לעיר מבצבצים שלטי החוצות של הפסטיבל ומכוונים את המבקר לעבר אתר הפסטיבל. לב הפסטיבל הוא בקומפלקס יפהפה ונוצץ הכולל בין היתר את בית העיריה, בית יד לבנים, מרכז לאומנויות מונארט ועוד כמה בנינים מרשימים.
הפסטיבל התחיל בקוקטייל רב משתתפים וניתן היה להבחין בו בנציגות רבה לאנשי קולנוע מחבר העמים ואכן חלק גדול מהפסטיבל מכוון השנה לקהילה הרוסית הגדולה המתגוררת באשדוד ומספר יוצרים ממדינות חבל העמים לשעבר מתארח בפסטיבל וחלק ניכר מהסרטים הם ממדינות אלה.
אחד מאורחי הפסטיבל הינו חיים אילפמן שמוכר לרוב הקהל הישראלי כחצי הצמד "פוליאנה פרנק"(יחד עם שרון בן עזר), אבל את עיקר זמנו הוא מקדיש להלחנת סרטים. החלפתי איתו מספר מילים.
על איזה פרויקטים אתה עובד היום?
סיימתי להלחין את הסרט הישראלי "נודלס" ואני מסיים לעבוד על סרט ישראלי חדש בשם "וסרמיל" חוץ מזה הלחנתי לאחרונה מוסיקה לסרט אימה ניו זילנדי בשם "the fairy man " .
מה מעשיך בפסטיבל אשדוד?
אני אחד מהמשתתפים ביום העיון שנערך ביום שלישי, "המוסיקה הולכת לקולנוע", ואדבר על חשיבות המוסיקה בסרטים דוקומנטריים. עם עליית קרנם וכוחם של סרטים דוקומנטריים - כמו הסרט של אל גור או סרטיו של מייקל מור - החלו גם היוצרים להכיר בחשיבות המוסיקה בסרטים אלו והיום לא מסתפקים במוסיקת רקע פשוטה אלא נדרשת עבודת הלחנה.
מה עם פוליאנה פרנק?
אני ושרון בקשר מצוין ומדי פעם כשאני בארץ ,אנחנו מופיעים (כיום מתגורר חיים בלונדוון).
בטקס הפתיחה הפתיע ראש העיר אשדוד, מר צילקר והודיע כי מתוכננת הקמת סינמטק בעיר וכן הקמת מגמות קולנוע בתיכונים בעיר.
כמו כן חולקו אותות הוקרה לשחקנית יעל אבקסיס, אשדודית במקור שזכתה לתשואות סוערות מהקהל כשהכריזה כי לכל תפקיד שלה היא לוקחת את הילדה האשדודית הקטנה שהיתה פעם (בכלל כל הטכס היה לוקל פטריוטי להחריד וכל אזכור למילה אשדוד גרר מחיאות כפיים סוערות).
גם בית הספר לקולנוע "סם שפיגל" קיבל אות הוקרה ורנן שור מנהלו הצהיר כי "תל אביב אינה ישראל, אשדוד היא ישראל" (בשלב זה החלטתי להצניע את היותי מתל אביב), המלחין הגרוזיני יוסף ברנדרשוילי גם הוא היה במקבלי ההוקרה ("הידעתם כי באשדוד יש את הקהילה הגרוזינית הגדולה בישראל ואולי בעולם ?" שאלה המנחה המזעזעת צופית גרנט את הקהל) ואחרון חביב - אבי נשר שסיפר כי היה בעברו נגן ג'ז בינוני וכי באשדוד קיבל את ההשראה לסרטו "סוף העולם שמאלה".
אבי נשר חביב כהרגלו שמח לנהל עימי שיחה קלה לאחר סיום הטקס
בסרטך החדש "סודות" משחקת פאני ארדן הצרפתייה, גם בסרטך הקודם "סוף העולם" השתתפו שחקנים לא ישראלים - האם זה מכוון?
גדלתי בבית רב תרבותי ואני מבלה את זמני בין מדינות שונות, נראה לי הכי טבעי ללהק שחקנית צרפתיה בתפקיד של אשה צרפתיה. אחרת הליהוק יהיה מאולץ ולא טבעי.
ביימת בזמנו את הסרט "שכיר חרב" עם ג'ון ריטר ("שלושה בדירה אחת") ואוליבר גרונר("נמסיס" ועוד כל מיני סרטים סוג ד'),אתה מודע לכך שהוא נחשב לאחד הבי מוביז היותר טובים שנעשו בשנים האחרונות?
בהקרנת הבכורה של הסרט ניגש אליי אוליבר סטון. התברר שהוא וגרונר הם חברים טובים. סטון אמר לי"אבי, בי מובי או לא בי מובי, זה אחלה סרט. אל תהיה סנוב - אתה צריך להתגאות בסרט".
ואכן הסרט די הצליח והוכיח לי שאפשר לעשות בי מובי, להינות וגם לקבל מחמאות בסוף.
ספר קצת על המוסיקה בסרט "הסודות"?
מדובר במוסיקה נשית בעיקרה שאין לה כמעט תיעוד כי כידוע "קול באישה ערווה". דניאל סלומון שילב בין מוסיקה נשית עכשווית לעתיקה והתוצאה מאד מעניינת.
פסטיבל לקולנוע ומוסיקה באשדוד -סרטים טובים, רוח נעימה מהים - והכי חשוב קולנוע מעניין ועדכני. מומלץ בחום.