חדשות קולנוע וסרטים

ראיון ראשון עם במאי אי התירס, ג'ורג' אובשווילי

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
"אי התירס" הוא ממש לא הסרט הממוצע שפוקד את בת הקולנוע שלנו. זה סרט פסטיבלים ארט-האוסי, בעל קצב איטי ומדוד, כמעט ללא דיאלוגים שמספק לצופה חוויה שהיא יותר ויזואלית ופילוסופית מאשר מבדרת ועלילתית. למרות תנאי הפתיחה המאתגרים האלו הצליח הסרט עד כה להפוך לחביב הקהל בפסטיבלים בהם הוקרן בארץ ובעולם. הוא נכנס לתשיעייה הראשונה במועמדים לאוסקר הזר, זכה במקום הראשון בפסטיבל קרלובי וארי הנחשב בצ'כיה, הקרנותיו בפסטיבל חיפה היו מלאות עד אפס מקום ובפסטיבל הסרטים בערבה הוא זכה בתואר חביב הקהל.

לקראת צאת הסרט ערכנו ראיון מיוחד עם הבמאי ג'ורג' אובאשווילי לו זה סרטו השני באורך מלא, לאחר סרטו הראשון והמצליח "הגדה האחרת" שזכה ב-50 פרסים בפסטיבלים ברחבי העולם. "אי התירס" מתרחש באי זעיר שיוצר הסחף בנהר האנגורי שממוקם בגבול בין גאורגיה לאבחזיה, שמצב מלחמה שרר ביניהן והמתח בין חבלי הארץ עודנו באוויר. האדמה באי נחשבת לפורייה במיוחד, ומי שישתול שם תירס צפוי לזכות ליבול גדול פי כמה מהמקובל. איש קשיש ונכדתו הצעירה מגיעים לאי כזה, מקימים בקתה, שותלים את התירס וממתינים לעת הקציר. מערכת היחסים בין הקשיש לנכדתו מתוארת כמעט ללא כל דיאלוגים ומתערערת כשיום אחד מגיע חייל גיאורגי פצוע לאי ומתאהב בצעירה.

מדוע החלטת לא להכליל כמעט דיאלוג בסרט? מה חשיבות השתיקה בסרטיך?

"קולנוע היא אמנות ויזואלית ואני משתמש בדיאלוגים רק במקרים קיצוניים כאשר אין כל מוצא אחר. אני חושב שאם אנשים לא יבינו אחד את השני ללא מילים, הם לא יצליחו להבין זה את זה עם הסיוע של המילים. זו לא רק הגישה המקצועית שלי ביחס למילים. גם בחיי היום יום אני שונא להיפגש עם קבוצה גדולה של אנשים ולדבר הרבה. תמיד כשאני מדבר יש לי את תחושה שאני משעמם אחרים. אנשים צריכים לדבר פחות ולעשות יותר ובסרטים שלי אני גורם לאנשים לחשוב על כך".

במקום דיאלוגים יש בסרט שימוש מאסיבי בפסקול שמולחן על ידי הישראלי יוסיף ברדנשווילי. איך הגעת אליו ומה הייתה שיטת העבודה עימו?

"זהו הסרט השני בו אני משתף פעולה עם ברדנשווילי. אהבתי את העבודות שלו והזמנתי אותו לעבוד עימי בפיצ'ר הראשון שלי מלפני מספר שנים. ב"אי התירס" העבודה של המלחין הייתה בעלת אחריות גבוהה מאחר והסרט הוא כמעט ללא דיאלוגים והמוסיקה משחקת תפקיד חשוב במיוחד בסרט. כך שהרבה היה תלוי ביוסיף והוא התמודד עם זה בצורה טובה. הוא חיפש אחר הסאונד, הדינמיקה והצבע של המוסיקה בתמונות כדי ליצור להם לחנים רלוונטיים ומתאימים.

[*]

למרות היותו סרט אירופאי אמנותי, זהו אינו סרט דל תקציב וההשקעה בו ניכרת בצילומים המרהיבים של הצלם אלמר רגאלי ובאפקטים המיוחדים המרשימים, ששיאם בסצנת סופה אימתנית ומסעירה. אובאשווילי הצליח לגייס תקציב גדול ממדינות רבות ביניהן גרמניה, צרפת, צ'כיה, קזחסטן והונגריה, כשעיקר התקציב הופנה למאמצים לבנות באופן מלאכותי את האי. זו הייתה הפקה מורכבת ומסובכת במיוחד, מפני שלא ניתן היה לצלם את הסרט על הנהר עצמו, שהוא אזור מריבה מסוכן ולכן נאלץ הצוות ליצור יש מאין אי מלאכותי. קושי נוסף בצילומים היה הצורך צריך להבין איך מגדלים ומצלמים תירס, מאחר ועלילת הסרט עוקבת אחר הליך גידול התירס מזריעתו ועד צמיחתו. לבסוף היה על אובאשווילי לצלם את הסרט מהסוף להתחלה, כשבכל לילה היו אנשי ההפקה צריכים לנטוע מחדש שדה תירס לפי הגובה הנדרש על פי עלילת הסרט.

מה הייתה המטרה העיקרית שלך במיקום עלילת הסרט באי תירס?

"אפשר להגיד שאי התירס הוא מיני-מודל של היקום, שמדגים את הבעיות הבסיסיות של העולם: פער גילאים, הפסיכולוגיה של המח האנושי, מלחמה (מאחר והסרט מתרחש באזור קונפליקט), אהבה, החיים במעגל סגור והתשוקה לפרוץ את המעגל הזה, המאבק לקיום וכמובן המאבק של האדם נגד הטבע שהוא קו מרכזי בעלילה".

איך הצלחתם ליצור ולצלם את האי?

"ליצור את האי היה החלק הקשה ביותר בהפקה. החלטנו לבנות אי מלאכותי במאגר טקיבולי והתברר שזה היה אתגר לא פשוט בכלל. מספר מומחים מחו"ל שהבאנו לא הצליחו להתמודד עם האתגר, אבל בסוף מצאנו בחור גיאורגי מקומי, שהצליח לבנות אי מושלם עבור הצילומים תוך חמישה שבועות. הוא התחיל בלכסות את המים בחול מהגדה וכך החל לבנות את האי בתור המאגר. בסוף התהליך הוא עיצב את האי כך שייראה בצורת שקד. שלב אחרי שלב קיבלנו אי יפהפה באמצע מאגר המים. סצינות הסופה היו אף הן לא טבעיות וצולמו בעזרת אנשי אפקטים מיוחדים".

סגנון הסרט הזכיר לי את סריטו של הבמאי הקוריאני קים קי-דוק, במיוחד הסרט "אביב, קיץ סתיו חורף ואביב" שמתקיים במיקום דומה ועוסק באותם הנושאים. האם הוא השפיע על סרטיך ואיזה במאים נוספים השפיעו עליך?

"יש מספר במאים שהשפיעו על הגישה שלי לקולנוע וקים קי-דוק הוא בהחלט ביניהם. גם טרקובסקי, ברגמן, שינדו וקורסוואה השפיעו עליי מאוד ובסרטים שלי ניכר המגע של במאים אלה וסגנונם".

מה הפרויקט הבא שתעבוד עליו אחרי סיום הסרט?

"התחלתי כבר לעבוד עליו. זה יהיה סוג של המשך של הנושאים שהעסיקו אותי בעבודות הקודמות שלי – "הגדה האחרת" ו"אי התירס", ואני מחשיב אותו כסרט השלישי בטרילוגיה. שנות ה-90 בגיאורגיה, התקופה הקשה ביותר בהיסטוריה המודרנית של המדינה, יהיו הנושא המרכזי בסרט פעם נוספת".

צפו בטריילר לאי התירס:

אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ אי התירס (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט