חדשות קולנוע וסרטים

שייקספיר לבש אדום

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
ביום שלישי שעבר נפתח פסטיבל הקולנוע הברזילאי בסינמטק תל אביב בנוכחותה של הבמאית לילה היפוליטו, שסרטה "הנשים העליזות" מציג בפסטיבל. לילה עלתה לבמה והקהל התחשמל: דיווה בשמלה אדומה שיחררה לתווך שבינה לבינינו רצף של מילים פורטוגזיות. יש מי שנשאב לכריזמה ויש מי שנשאב למחשוף, אך גם המתרגם הצמוד לבמאית התבלבל ותימצת 10 משפטים בכמה מילים: "בקיצור, היא אמרה שתהנו". הקהל פרץ בצחוק שלווה בתשואות רמות.

"הנשים העליזות" , סרטה הראשון באורך מלא של לילה (הדיווה) היפוליטו, הוא עיבוד פרי עטה לקומדיה השייקספירית "נשות וינדזור העליזות".

ז'וז'או פאוסטו הוא חייל במיל' המגיע לעיירה קטנה במטרה להתעשר על חשבון תושביה האמידים. הוא מפתה צמד נשים עשירות כדי לגזול את כספן, אך אינו יודע שהן חברות טובות. כאשר השתיים מגלות את המזימה, הן רוקמות נקמה המשתפת את מרבית תושבי המקום. היפוליטו הפכה את המחזה השיקספירי המאופק לקומדיה סקסית, צבעונית וקצבית. שייקספיר לבטח מתהפך בקברו בקצב הסמבה, אבל ידה של היפוליטו על העליונה, כיוון שבזכותה אפילו אנשים כמונו מסוגלים לבלוע את שייקספיר למשך 108 דקות תמימות.

כמה ימים חלפו מאז ערב הפתיחה ורוחה של לילה היפוליטו עדיין ריחפה מעליי. הבמאית חננה אותי בראיון ואני נשבתי בקסמיה ובחוכמתה.

איך הגעת לקולנוע?
"התחלתי כצלמת אופנה לפני כ-17 שנה", מספרת היפוליטו. "כאשר אתה מצלם אופנה אתה עובד עם אנשים ויש סיפור שמתרחש על הסט. התחלתי להרגיש שאני רוצה לספר יותר". היפוליטו מאוד אוהבת ספרות וכותבת סיפורים קצרים, בהם היא משתמשת ליצירותיה. "הנוהג לספר סיפור הוא מסורת משפחתית ארוכת שנים. סבתי כתבה לתיאטרון ובילדותנו היה לנו תיאטרון בובות עמו היינו מופיעים לפני אנשים".מדוע בחרת בשייקספיר ובקומדיה "נשות וינדזור העליזות"?
מאחורי היפוליטו ישנו סרט קצר ומצליח שביימה וזכה בפרסים רבים. כאשר ניגשה לכתיבת סרטה הראשון באורך מלא התלבטה. "תמיד זכרתי את "נשות וינדזור העליזות", אותו קראתי בחופשה כאשר הייתי בת 15. אני זוכרת את עצמי קוראת במחזה ובוכה מצחוק. אני אוהבת קומדיות ואני חושבת שהדרך הטובה ביותר לרפא את נפש האדם היא לצחוק". היפוליטו לקחה על עצמה משימה לא פשוטה לתרגם מחזה שייקספירי לשפה הקולנועית. היא שקעה לתוך תחקיר מעמיק על ה"רויאל שייקספיר קומפני", על החברה השייקספירית והתפתחות מעמד הביניים ועל החברה הבריזלאית בתקופת הזמן החופפת . "כשאתה בתוך זה, אתה לא מרגיש את גודל המשימה שלקחת על עצמך. רק כאשר התחלתי לצלם את הסרט ודיברתי עם השחקנים הברזילאים המפורסמים, עצרתי לרגע ושאלתי את עצמי: מה את עושה? את משוגעת!"

באילו מכשולים נתקלת במהלך האדפטציה?
"מדובר במחזה שאורכו קרוב ל-4 שעות. בתיאטרון מאוד נחמד כאשר הדמויות חוזרות על אותו משפט שוב ושוב לאורך ההצגה, אך בקולנוע זה משעמם וצריכים לקדם את העלילה בקצב אחר. היה קשה לבחור אילו שורות נפלאות שאינן הכרחיות צריך לקצץ".

היכן צולם הסרט?
הסרט צולם בעיירה הציורית טירדנטס. הבחירה של היפוליטו נעשתה לאחר מחשבה מעמיקה: "המחזה השייקספירי מתרחש בעיירה אליה מגיעים אנשי אצולה לנפוש. טירדנטס היא עיר בה נהגו אנשי אצולה לעבור כדי לגבות מיסים מהאיכרים או לנוח בדרכם לפגישה עסקית. עיר זו לא השתנתה כמעט ב-300 השנים האחרונות, והמיוחד בה מלבד הבתים הקטנים והציוריים הוא שתשתיות החשמל והטלפון חבויות מתחת לאדמה ולכן קל יותר לצלם שם".

כיצד עבד ההומור השייקספירי על הקהל הברזילאי?
"מדובר בהומור פשוט, שאינו מתבסס על היכרות עם פוליטיקה ותרבות. זה הומור מחיי היום יום, על קינאה, על אחווה נשית. המצבים הקומיים שכיחים: שתי נשים נשואות הקרובות אחת לשניה, בעל קנאי, הורים הרוצים למצוא שידוך הולם לבתם". כאשר צפיתי ב"נשים העליזות" פערתי את פי לרווחה בסצנה בה נראתה אנה לימה, נערה צעירה ומחוזרת, קורעת את בגדיו של אהובה ומתנה עמו אהבים.
זו אהבה שייקספירית או היפוליטנית? אני שואלת את היפוליטו ושתינו פורצות בצחוק משוחרר.
"שאלתי את עצמי מדוע נערה זו תסכן הכל לטובת גבר שאינה מכירה כמעט? כשאתה עושה סרט, אתה רוצה שהקהל יאמין לדמויות. במחזה האהבה מאוד מאופקת, אך באופרה ישנה התרחשות משוחררת יותר, מתחבקים ומתנשקים ומכאן ההשראה".

"הנשים העליזות" רוקמות מזימות והגברים החלשים נופלים בפח. האם את פמיניסטית?
"בהחלט. אני מאוד פמיניסטית. אינני נושאת את שם משפחתו של אבי, אלא של אמי", חושפת היפוליטו צד נוסף באישיותה, "אך אינני פמיניסטית הפועלת נגד גברים. בסרטי הקודם, הגבר נענש בכך שאינו יכול לצפות במשחק כדורגל. כיום אני חושבת שלא הגבר ולא האישה צריכים להיענש. עליהם להגיע לעמק השווה".

היפוליטו גדלה בריו דה ז'נירו, עיר אלימה שנעשו עליה סרטים כמו "עיר האלוהים" ו"קאראנדירו".

"משום היותי אישה אני מגלה עניין רב בסוגיה הנשית ובמציאת דרך טובה יותר לנשים להתמודד עם העולם. לעולם לא אוכל לעשות סרטים על האלימות בברזיל, כיוון שזה עולם גברי שאינו קשור אליי", היא מוסיפה.

זהו ביקורה השני של לילה היפוליטו בישראל. לפני שנה היא התארחה כאן לראשונה במסגרת "פסטיבל קולנוע נשי" המתקיים בעיר רחובות והיא מספרת שהתאהבה בנופים ובחום האנושי.

מהיכרותך הקצרה עם המנטליות שלנו, כיצד תראה הגירסה הישראלית ל"נשים העליזות"?
"גם הנשים תהינה קנאיות", קורצת לי היפוליטו ומיד מתקנת: "בעצם, גם הנשים הברזילאיות כאלה".

הסרט "הנשים העליזות" יוקרן מחר, ה- 10 באוגוסט בסינמטק חיפה וב- 21 באוגוסט בסינמטק ירושלים.

לחצו על התמונה הקטנה, הלקוחה מהסרט, כדי לראות תמונה נוספת.
תגובותהוסף תגובה
1אחלה של כתבה.. אני בהחלט מסכימה עם זה שלקחת מחזה מעולה כמו "הנשים העליזות מוינדזור" ולעשות ממנו סרט זה תיק רציני... והיפוליטו בהחלט עשתה חייל.. אדווה (24) | 02/11/2007 19:39:15
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט