חדשות קולנוע וסרטים

סרטי האימה המפחידים של המילניום - חלק א'

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: בן חכים

לא הספקנו לומר פרדי קרוגר, והנשיקה המפורסמת של מיקי ויעקב, כשמאות האורות המנצנצים במגדלי עזריאלי המפלצתיים יצרו את המספר 2000 על חלונות המשרדים. למרות הנבואות והחששות, הפחדים והחרדות, הכל עדיין נשאר כאן. העולם עדיין במקומו, בתי הקולנוע, ספריות הוידאו, הוידאומטים ואפילו הסרטים.

אבל יש שינוי אחד, די משמעותי מאז נכנס האלף החדש, אחד מהז'אנרים הקולנועים צמח וקיבל תאוצה אדירה, יחסית לשנים הקודמות, ז'אנר האימה.

[*]

עם כניסתו של האלף החדש, עשיית הקולנוע הלכה והתפתחה לה מהר מאוד. המחשבים החלו להתרגל למספר החדש על הצג וסיפקו ליוצרי האימה הלהוטים אפקטים ויזואלים מרשימים - מה שהיה נראה בלתי אפשרי לספילברג ב – 75, נעשה היום בלחיצת כפתור פשוטה - מכרישים רצחניים ועד עב"מים מרתיעים, ממפלצות ושדים ועד לרוצחים ופסיכופטים – מסתמן שכבר ראינו הכל. אך בדבר אחד האלף החדש לא יכל לעזור ליוצרי הקולנוע הנלהבים – ביצירת פחד ממשי. פחד שמצליח לאכול את הצופה מבפנים.

עשרות, אם לא מאות ניסיונות של יוצרים להוטים שעטו על המסכים, ספוגים בבטחון עצמי מופרז ובטוחים כי התוצר שבידם הוא המוצלח ביותר, הגדול ביותר והמשמעותי ביותר – שהולך לעשות היסטוריה והיסטריה אמיתית.

רובם טעו.

[*]

בודדים הסרטים שבאמת הצליחו לגרום לשיערות ראשינו לסמור, לשינינו לחרוק ולעצבינו לרטוט בו בזמן.

חשוב לציין מראש, כי ברשימה הזו לא תראו סרטים כמו "החוש השישי", "האחרים", או "28 יום אחרי", שהם בין סרטי האימה המצויינים והאיכותיים ללא צל של ספק, אלא הסרטים הטובים יפנו את מקומם המכובד ברשימה, לסרטים מפחידים באמת.

סרטי אווירה שהצליחו להחדיר צמרמורת אמיתית - אז הנה זה מגיע היישר לקראת האלאווין שחל ביום שלישי (ה- 31 באוקטובר)– מצעד עשרת סרטי האימה המפחידים ביותר שנעשו מאז הנשיקה המפורסמת. (היום החלק הראשון ומחר החלק השני).

מקום 10 - "קדחת הבקתה"

[*]

סרטו של במאי האימה החביב ביותר על קווינטין טרנטינו, שכינה אותו "עתיד האימה". מדובר בבמאי אלי רות', האחראי בין השאר על סרט הקאלט - "קדחת הבקתה" (cabin fever) משנת 2002. רות', בשיא התלהבותו האופיינית, יצר סרט, שהצליח להחדיר בצופיו תחושה מחרידה ומבעיתה, שאיננה מושתתת על רוצחים עוטי מסיכות, או פסיכופטים רודפי קרביים, אלא דווקא על הדבר הכביכול הכי תמים - מחלה מדבקת.

גם כאן לא חסר הטראש והגרוטסקה, אך "קדחת הבקתה" היא אחת מההוכחות הניצחות שעם סיפור פשוט ומקורי ועם קצת עין וחזון קולנועי, אפשר ליצור אימה ראויה ומצמררת בהחלט. את רות' אגב, נפגוש שוב במעלה הרשימה.

מקום 9 - "הצלצול"

[*]

סרטו של במאי הפיראטים המהולל, גור ורבינסקי, "הצלצול". החידוש לסרט האימה היפני המדובר של היידאו ניקטה משנת 1998, גרם לבאז עצום ברחבי העולם, ולא בכדי. היתרון הגדול של "הצלצול" על לא מעט סרטי אימה אחרים הוא הקונספט – הוא הצליח לקחת מכשיר כה בנאלי כמו הוידאו, כזה שיש לכל אחד בבית (אולי כבר לא) ולעשות לו את מה שהיצ'קוק עשה לאמבטיה וווס קרייבן לטלפון הביתי - להפוך אותו לכלי רצח זמין ואולטימטיבי.

ורבינסקי הצליח להעניק לסרט אווירה ייחודית. לא רק בעזרת הפילטר הכחלחל הפרוש לכל אורכו של הסרט, אלא גם על ידי גישה שמרנית מאוד, השומרת על כללי המשחק הקלאסיים ולא מתפתה להקפצות זולות, או אפקטים רעים. אין ספק שיחסית לרוב השטויות המציפות את המסכים בשנים האחרונות, "הצלצול", טומן בתוכו ניצנים קלאסיים אותנטים.

מקום 8 - "הטינה"

[*]

במקום השמיני, צועד לו סרטו של טאקאשי שימיזו, בשיתוף עם המפיק סם ריימי, "הטינה", עוד חידוש אמריקאי לסרט אימה יפני, אך הפעם את הסרט ביים לא אחר מאשר הבמאי המקורי. "הטינה" מצטיין ביצירת מראות ותחושות מטרידות השונות בתכליתן מאלו שהעין האמריקאית התרגלה במהלך השנים. למרות מגרעותיו הרבות, תרצו או לא, "הטינה" מצליח להשריש בנו פחד אמיתי וטהור. ואם תשאלו אותי, הוא מחזיק לזכותו את אחת הסצינות המפחידות ביותר שראיתי מעודי על המסך הגדול.

כנראה גם שזו הסיבה ש"הטינה" הצליח להביא כמות נכבדה מאוד של אנשים לאולמות הקולנוע ההולכים ומתרוקנים בזמנים קשים אלו - וכמו כל סרט אימה מדובר, גם הוא זכה להמשכון, אבל זה כנראה ימצא את עצמו ברשימת סרטי האימה הגרועים של המילניום.

מקום 7 - "ים של פחד"

[*]

את המקום השביעי תופס סרטו העצמאי והמדובר של כריס קנטיס, "ים של פחד", המספר את סיפורם האמיתי של זוג צוללנים שנשכחו באופן טרגי למדי באוקיינוס הפתוח לאחר קורס צלילה שגרתי. זהו סרט דל תקציב, (130 אלף דולרים) שעורר עניין רב בפסטיבל סאנדנס, והפך להיות הסרט המדובר ביותר של אותו הקיץ ברחבי ארה"ב.

כריס קנטיס מצליח בעזרת צמד שחקנים נהדר, קונספט גאוני ומצלמה אחת קטנה, ליצור אווירה ריאליסטית, מלחיצה ומטרידה שמסרבת להרפות לכם את הבטן עד לסוף המפתיע. עם כרישים אמיתיים על הסט, וצילומים באוקיינוס האמיתי ולא בדגם מיניאטורי, גם אתם לא הייתם שקטים. "ים של פחד" הוא יצירה אנושית וחזקה.


מקום 6 - "המסור"

[*]

במקום השישי, אחת ההפתעות הטובות של השנים האחרונות. סרטו הקטן ודל התקציב של ג'יימס ואן (מיליון ומאתיים אלף דולר בלבד) שזכה להצלחה כלל עולמית מסחררת וללא מעט תשבוחות והילולות של לא מעט מבקרים נחשבים - "המסור". זה הרבה מאוד זמן שלא ראינו ניסיון כה מוצלח ליצור מותחן פסיכולוגי אימתני ומצמרר שמצליח להדביק את כולנו לכיסאות עד לסוף המפתיע.

"המסור" מוביל ביתרון המקוריות וההפתעה והופך את הלוקיישן ההתחלתי שלו לזירת אירועים מפחידה, מצמררת ומשמעותית, המונעת ברובו הגדול של הסרט על ידי תסריט נכון ובימוי מצויין. כמובן שכמו לכל הצלחה, גם "המסור" קיבל המשכון – "המסור 2" שיצא ב – 2005. ואם זה לא מספיק, בסוף השבוע האחרון יצא החלק השלישי בסדרה, "מסור 3" לבתי הקולנוע בארצות הברית וכצפוי מצליח מאוד. רק ביום הראשון להקרנתו הכניס הסרט 14 מיליון דולרים.

עד כאן החלק הראשון של הרשימה. מחר (שני) החלק השני ובו החמישיה הפותחת של סרטי האימה המפחידים של המילניום. תרגישו חופשי לצרף את רגעי האימה שלכם.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט