חדשות קולנוע וסרטים

ראיון עם סוכן המוסד לשעבר שייעץ לסרט "מבצע פינאלה"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
לאחר שאבנר אברהם פרש מהמוסד בתום 28 שנות שירות, הוא הקים תערוכה המבוססת על החפצים המקוריים ממבצע לכידתו של הפושע הנאצי אדולך אייכמן בארגנטינה. כששמע שסרט הוליוודי מצולם על המבצע, הציע את שירותיו ונשכר כיועץ להפקה. "חשיבות הסרט היא בעצם קיומו - ככלי סיפורי ללמידה על זוועות השואה ברחבי העולם", הוא מסביר בראיון מיוחד לרון פוגל
אבנר אברהם, שפרש מהמוסד לאחר 28 שנות שרות, הינו כיום מפיק אירועים וסרטים, אוצר תערוכות ריגול ומומחה למבצעי מוסד כמו מבצע אייכמן, מבצע אנטבה, מבצע משה ועוד. לאחרונה התבקש אברהם לייעץ לסרט החדש של נטפליקס "מבצע פינאלה", העוסק במבצע ללכידת הפושע הנאצי בארגנטינה.

איך הגעת לייעץ לסרט?

"את השם 'מבצע פינאלה' מצאתי בארכיון המוסד בשנת 2011. עד אז נהוג היה לקרוא לפעולה 'מבצע אייכמן' או 'הבית ברחוב גריבלדי'. באותה שנה הקמתי במטה המוסד תערוכה קטנה שהתבססה על החפצים המקוריים מן המבצע. ביקור של ראש הממשלה נתניהו ואנשיו במטה המוסד הוביל לבקשה להציג את התערוכה לציבור. משם הדרך לארצות הברית הייתה קצרה. כל תערוכה שאצרתי במטה המוסד הפכה למחקר מעמיק הרבה בזכות מבקרים רבים שהגיעו וחלקו עימי את סיפורם, שנתמך על ידי ראיות ומסמכים. גיליתי שהסיפור בעצם לא נכתב במלואו מעולם. ואולי לא ניתן לכתוב סיפור כזה, או סיפור מוסד, במלואו.

באחד משיטוטיי הרבים באינטרנט מצאתי כי הוליווד צפויה לצלם את הסרט 'מבצע פינאלה'. היה לי ברור כי אני חייב להיות חלק מהפרויקט. הצלחתי להגיע למפיק, פרד ברגר ("לה לה לנד") דרך עיתונאית שכתבה מאמר על הסרט. נפגשנו בלונדון, ובהמשך פגשתי את במאי הסרט, כריס וייץ, בתערוכתי בשיקגו. היה חיבור מידי והיה ברור שאנו נעבוד יחד. התחלתי כיועץ מרחוק ולקראת צילומי הסרט הוזמנתי לשהות בארגנטינה על סט הסרט ולעבוד מקרוב עם הצוותים על מגוון רחב של נושאים – מן המחקר, דרך לוקיישנים וכלה בנושאים ספציפיים הנוגעים למוסד, לישראל, ליהדות, לעברית ועוד.

[*]

(אבנר אברהם. צילום: דני כתרי)

ספר על החוויה להשתתף בסרט הוליוודי גדול

"מדובר בהפקה גדולה מאוד. כל הצילומים נערכו בארגנטינה – רובם בבואנוס איירס ובפרבריה, וחלק בברילוצ'ה – אזור היערות הקסום. חשתי דמיון לעבודת המוסד בהעדר מחשבה על מגבלות ואמצעים. ההפקה שכרה שדה תעופה שלם, אולם תיאטרון שהפך בעבודת נמלים לבית המשפט. ההשקעה העצומה בפרטים הקטנים ומאות האנשים על הסט יצרו את האווירה המתאימה לשנים 1959-1962".

במה תרמת לסרט?

"מלבד המחקר המקדים לסרט (מאיתור ורכישת לירות ומטבעות פרוטה לסצנת הפוקר ועד תמונות של משפחה יהודית מפולין של לפני המלחמה) מצאתי כי ניתן להשפיע על הצילומים, לתת דגשים ולהעשיר את הסצנה גם בלי שינוי התסריט של הסרט, שנכתב הרבה לפני שפגשתי את המפיקים.

למשל – סצנה סתמית של הטבעת חותמת בדרכון, הפכה לסצנה אמיתית מן המבצע, כאשר הזייפן מסיר את תמונתו של הכפיל של אייכמן, שנשלח מישראל, ומדביק במקומה את תמונתו של בן קינגסלי, שמגלם בסרט את אייכמן. על שולחנו של הזייפן נוספו תפוחי אדמה – מוצר ששימש להכנת חותמות".

[*]

(אבנר אברהם עם בן קינגסלי על סרט "מבצע פינאלה")הסרט, בכיכובם של בן קינגסלי ("גנדי"), אוסקר אייזק והשחקנים הישראליים אוהד קנולר וליאור רז ("פאודה"), מתרחש ב-1960 ועוקב אחר פיטר מאלקין- איש המוסד האגדי ומי שהסתנן לארגנטינה במטרה לתפוס את הקצין הנאצי אדולף אייכמן אשר תכנן את מערך הטרנספרים באמצעותם העבירו מיליוני יהודים חפים מפשע אל מותם במחנות ההשמדה. לאחר שלא זכה להצלחה קופתית גדולה עם צאתו לאקרנים בארה"ב, שחררה אותו נטפליקס בשירות הסטרימינג שלה בשאר העולם (כולל בישראל) בתחילת אוקטובר.

איך היה המפגש עם כוכבי הסרט?

"המפגש היה מרתק. חלקם באו לניו יורק לתערוכתי, ללמוד על הדמויות. את האחרים פגשתי בארגנטינה. רבים ביקשו לדעת פרטים על הדמויות, תכונות, סיפורים מאחורי הקלעים. לרובם היה מרגש להיות חלק מסרט הנוגע למבצע גדול וידוע, שאת צילומיו בחרו המפיקים לקיים במקומות שאינם רחוקים מן האתרים בהם התרחש הסיפור".

מהי חשיבות הסרט בעיניך?

"חשיבות הסרט היא מעצם קיומו – זהו אינו סרט שואה. זהו סרט הוליוודי גדול ומורכב. הצופים החשובים בעיני הם דווקא הלא יהודים והלא ישראלים. אלו שהולכים לקולנוע, רוכשים כרטיס, ובוחרים לראות סרט ריגול על מבצע ידוע עם כוכבים גדולים. אבל, לא ניתן לצפות בסרט מבלי להיחשף לזוועות השואה, וללמוד על הפרק האיום והנורא. בכך מהווה הסרט אחד מן הכלים החשובים להמשך סיפור השואה ברחבי העולם, אפילו במדינות ערביות.

ניצולי השואה החיים ביננו הולכים ומתמעטים, ואלו שעדיין חיים, אין בכוחם לעמוד מול הקהל ולדבר, או לנדוד בעולם. בעיני המחקר התמשך שאני מבצע על מבצע פינאלה ב-8 השנים האחרונות, התערוכה הגדולה הנודדות בארה"ב והסרט, יחד עם הרצאות בארץ ובעולם – מהווים כלי חדשני ואחר לספר את סיפור השואה".



איך הגבת לביקורות בארץ שחלקן לא שיבחו את הסרט?

"כאשר כותבים שהסרט אינו מחדש דבר, זה פשוט לא נכון. קצרה היריעה מלפרט את החידושים והתוספות בסרט. בן קינגסלי שהוא שחקן גדול, בחר להציג את אייכמן כאדם רגיל ולא כמפלצת. אדם רגיל שעשה מעשים מפלצתיים. במקומות רבים נעשו מעשים אכזריים כלפי הקהילה היהודית. השכנים עימם גדלו הפכו בן לילה לאויב אכזר שרצח ובזז. עלינו לזכור שהרוע החל אצל אנשים רגילים שחיו חיים רגילים, והקימו משפחות. הביקורות בארץ טוענות שאייכמן מוצג טוב מאי פעם, ובכך מפספסות את הרעיון המרכזי".

מה הפרויקטים הבאים שאתה עובד עליהם?

"כיום אני מייעץ למוזיאונים שונים בעולם לתחומי ריגול, עובד עם מוזיאון השואה בבואנוס איירס, כתבתי הצעות לתסריטים, אני שוקד על כתיבת ספר על מבצע פינאלה וגם עובד על שני סרטים חדשים הקשורים לעולם הצללים, שלעת עתה איני יכול להרחיב עליהם".
רון פוגל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית בן קינגסלי
 
חיפוש בארכיון 2012
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט