חדשות טלוויזיה / סדרות

"הדבר הגדול המיוחד": ביקורת סדרה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
20 שנה אחרי סדרת הקאלט "הפוך", כוכבת הסדרה אורנה פיטוסי ועינת ויצמן חוזרות לשתף פעולה בסדרה של "כאן" על שתי חברות שחוות את משבר גיל הארבעים ומנסות לצלוח אותו. מיכל ליבר רונן על סדרה עם ליהוק מוצלח והומור בריא שווה לראות למרות תסריט מבולבל ומלא בפערים
"כאן", תאגיד השידור שאוטוטו חוגג שלוש שנים לעלייתו לציבור הביא שינוי מעניין בתכני הערוץ הראשון המסורתי. לפני שעלה היה חשש גדול לגבי תכניו שכן לקח את מקום רשות השידור הנוסטלגית. אך הוא הוכיח כי תכניו אינם נופלים מתכני הערוצים המתחרים ומשידורי הכבלים והטלוויזיה בלוויין. הסדרות "איפה אתה חי?", "פמת"א", "קופה ראשית", "אבא משתדל" ו"מתיר עגונות" הן רק חלק מהסדרות הפופולריות שעלו לשידור בשנים האחרונות והמגמה ממשיכה.

סדרת הדרמה-קומית הקצרה יחסית (שמונה פרקים בלבד) "הדבר הגדול המיוחד" שעלתה במרץ האחרון בבימויו של שמואל חיימוביץ' ("הפוך") היא בהחלט משב רוח מרענן מנקודת מבט נשית על החיים בגיל ארבעים. חיימוביץ' ליהק את שתי כוכבות העבר מסדרת הקאלט "הפוך", עינת ויצמן ואורנה פיטוסי לסדרה זו. הכימיה בין השתיים שהייתה כה אמינה בעבר מוכיחה את עצמה שוב, שני עשורים אחרי. הפעם ההסתכלות היא מתוך נקודת מבט הנשית בגיל ארבעים הבשל. השתיים מגלמות סוג של תלמה ולואיז ישראליות, שחוות את משבר גיל הארבעים ומנסות לצלוח אותו.

הסדרה מתמקדת בסיפורן של שתי חברות בשנות הארבעים לחייהן: יהודית (ויצמן) בעלת הגלריה הרווקה ודניאלה (פיטוסי) אשת המשפחה שעובדת כנהגת מונית. בפרק הפתיחה אנו מגלים כי ליהודית כי יש לה גידול סרטני בצוואר הרחם ועליה לעבור ניתוח. היא משתפת את חברתה, דניאלה בסודה ובפחדיה מהמצב ותוך כדי מחשבותיה על חייה מתגלה פרט חשוב מעברה של יהודית. לפני 14 שנים היא ילדה בת ומסרה אותה לאימוץ.

[*]

למרות המצב החדש בו היא נמצאת, יהודית אינה ששה לחפש את ילדתה ולבדוק מה עלה בגורלה. דווקא דניאלה שנפגשת באורח מקרי בחוקר פרטי (ולדימיר פרידמן) במוניתה מוצאת את הילדה, ומגלה שבאופן אירוני ניתן לה השם יהודית. דניאלה מביאה את חברתה, יהודית לבית היתומים בו יהודית הקטנה (טליה שמר) נמצאת והן לוקחות אותה משם. המפגש המחודש בין האם ובתה לא פשוט לשתיהן אך הן לומדות אחת את השנייה ומסתגלות למצב החדש. כאשר מרחפת מעליהן עננת הסרטן של יהודית שהוא מסובך ממה שחשבו הרופאים.

גם חייה של דניאלה לא פשוטים. והם רוויי תהפוכות וסודות. בתה גונבת כסף בבתי קפה ובעלה, אלכס (הבמאי גור בנטביץ') הוא מובטל שמבלה את ימיו בעישון סיגריות וישיבה על הספה. ספינתו טבעה בים ומכיוון שלא עשו ביטוח, הם שקועים בחובות עד מעל הראש. לכן עול הפרנסה נופל על דניאלה. לאחר שלא הייתה חלק משוק העבודה שנים, היא מתחילה לעבוד כנהגת מונית בעיקר בשעות הלילה.

אדישותו של בעלה והמצב הכלכלי הקשה שבבית גורמים לה להיות אומללה ולצאת לרעות בשדות זרים. תחילה מפגש לילי עם אחד הנוסעים במונית ולאחר מכן רומן עם חברו הטוב של בעלה, מגן (זוהר שטראוס). דניאלה נכנסת לתוך מבוך של שקרים וסודות שאינה מצליחה לצאת מתוכו. המסע להחזרת בתה של יהודית גורם לה להבין את טעויותיה והיא מחליטה לפתוח דף חדש, אך את הנעשה אין להשיב ועל טעויות משלמים. הרעיון העלילתי הגולמי מעניין, אך לא מחפה על הבעיות שהסדרה מכילה. ראשית, התסריט עליו עמל חיימוביץ' בנוי בצורה מבולגנת ואיטית. לדוגמה: רק באחד הפרקים המאוחרים מסופר בקצרה על צורת ההכרות בין דניאלה ויהודית. בנוסף ישנו דגש על פרטים פחות אקוטיים שתופסים את מקומם של פרטים חשובים על הדמויות. כמו למשל שירים וריקודים שמתנגנים במוחה של יהודית בזמן שהייתה מורדמת.

מדובר בסדרה בת שמונה פרקים שכל פרק הוא בן 35 דקות בממוצע. מכיוון שכמות הפרקים קטנה ודלה במידע, צריך להתמקד בעיקר ולא בתפל. אלא אם כוונתו של חיימוביץ' היא לתת מידע נוסף בעונה הבאה (אם תהיה). שנית, ישנו מחסור במידע על הדמויות הראשיות - יהודית, דניאלה ויהודית הקטנה. למשל, לא ברור מה גרם להידרדרות ביחסים בין דניאלה ואלכס, מדוע יהודית הגדולה רווקה ולא מעוניינת בילדים ומה עבר על יהודית הקטנה לאחר שנמסרה לאימוץ.



כמו כן על דמויות המשנה גם אין כמעט מידע וחלקן מוצגות בצורה מאוד דלה. למשל, דמותו של אלכס מוצגת בצורה שטחית, כאדם עצלן וחסר מוטיבציה. ניתן היה לפתח את הדמות ולהראות את הטלטלה שעבר בעקבות אובדן ספינתו. גם דמותה של אלישבע, אמה של יהודית (גליה ישי ז"ל) שמוסיפה קומיות לעלילה, לא מספיק פותחה וחבל. יתר על כן, הצצה לזיכרונות של דניאלה, יהודית הגדולה ויהודית הקטנה בצורת הבזקים ששזורים בקו העלילתי הייתה מוסיף ומעבה את הדמויות. מבט לעבר, לזמנים אחרים היה מוסיף קצביות ועניין נוסף לסיפור העלילתי. באופן שראוי רק במידה ותהיה עונה נוספת, הפרק האחרון בסדרה לא סגר את סיפור העלילה. להיפך, הוא הכיל לא מעט קצוות לא ברורים ולא סגורים וסימני שאלה שראוי היה אם היו נענים.

נקודת האור העיקרית היא הבחירה הנכונה בשחקנים שעשו עבודה מצוינת ותרמו לסקרנות ועניין בפרקי הסדרה. טליה שמר כיהודית הקטנה במשחק מלא הבטחה, עינת וייצמן שמזמן לא נראתה על המסכים בתפקיד סוריאליסטי שמותאם למידותיה הקטנות. גליה ישי בתפקיד קטן אך חשוב שלצערי היה האחרון שגילמה לפני מותה. ובלטה במיוחד אורנה פיטוסי בתפקיד עסיסי ומסקרן, כצלע הנשית המשפחתית שמאחדת את כולם סביבה. "הדבר הגדולה המיוחד" היא אולי לא סדרה גדולה או מיוחדת, אבל זו בהחלט סדרה מסקרנת עם קורטוב הומור ששווה לראות.

הסדרה זמינה לשידור ביוטיוב של כאן וב-VOD של כאן. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
מיכל ליבר רונן - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2020
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט