חדשות טלוויזיה / סדרות

"ימי הפיק": ביקורת סרט דוקו

ימי הפיק: ביקורת סרט דוקו
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא היה אחד הכוכבים הגדולים שהיו במוזיקה הישראלית, אבל גם עוף מוזר, כזה שלא תמיד השתלב שידע עליות ומורדות בקריירה ואדם לא פשוט בכלל. הדוקו המדובר "ימי הפיק" שעלה ב-yes מנסה לפענח את החידה ששמה הוא צביקה פיק כשהוא מציג את הצדדים האפלים של האיש הכי צבעוני שהיה כאן
"אני עסוק", עונה צביקה פיק, פוסט שבץ מוחי, כשהוא נשאל "מה אתה עושה היום?" בראיון שנערך עמו לסרט הדוקו המדובר "ימי הפיק". בסרט, מנסים היוצרים לפענח את הדמות הכמעט מיתולוגית של פיק. הילד הפולני עם ההשכלה המוזיקלית שהפך לאחד הכוכבים הגדולים והמושמצים ביותר במדינת ישראל, התרסק כמו מטאור ועלה שוב לגדולה בשלהי הניינטיז – תמיד היה עסוק. גם כשאף אחד לא רצה לשמוע את המוזיקה שלו, גם כשבוטלו לו הופעות בצוותא, צביקה פיק היה עסוק. "ימי הפיק" הוא עירוב של שמחה ועצב, הצלחה וכישלון (המון ממנו), ביקורתיות וחמלה והמרכיבים האלו הופכים אותו לסרט דוקו מצוין.

"ימי הפיק" מארח שורה מכובדת של מרואיינים מתעשיית המוזיקה הישראלית, אלו שליוו את פיק בימי ההצלחה הפנומנלית ואלו שהיו לצדו בנקודות השפל הנמוכות ביותר. בין המרואיינים הבולטים התייצב יואב קוטנר, אז שדרן רדיו צעיר ומהראשונים שהצביעו על המוזיקה של פיק כנחותה ובהזדמנות אחרת אף שבר את התקליט של פיק בשידור. קוטנר לא מנסה להתנצל. להיפך, הוא לא מסתיר את התחושות שלו לגבי היצירות של פיק. לא בכדי חברים רבים של פיק כמו גל אוחובסקי ויזהר כהן התנגדו לשידור הסרט בתואנה שאינו עושה חסד עם הזמר. הם טעו. הסרט משכיל להציג את פיק כדמות טראגית, אך יחד עם זאת מעורר חמלה ולעתים גם השראה.



(מתוך הסרט "ימי הפיק". צילום: גבריאל בהרליה)

אחת התמונות המטרידות שעולות מ"ימי הפיק" מתייחסת למוסר השילומים הלקוי של צביקה פיק. המלחין אלדד שרים, שעבד בצמוד אליו במספר הפקות, מספר כי הוא ופיק עבדו יחד על פרויקט משותף במשך כמה חודשים. כשזה סיים את עבודתו, פיק מצדו לקח את הזמן כדי לשלם לשרים. "אני פשוט לא אוהב לשלם" אמר בנונשלנטיות. בנקודה הזו בדיוק הסרט קנה אותי ולא מתוך שמחה לאיד על אופן הצגתו של פיק כמי שאינו מעריך עבודה קשה. להיפך, עצם העובדה שהסיפור הזה לא נגנז מהסרט מצביעה על הרצון של היוצרים להביא את הסיפור של פיק כפי שהוא, בלי התייפייפות ובלי ליקוקים (עיין ערך "אנחנו לא ניפרד לעולם", הדוקו על יהודה בארקן). בזה אחר זה, מעלים המרואיינים טענות חוזרות ונשנות על התנהלותו השנויה במחלוקת של פיק ובמיוחד כלפי היחס שלו לאשתו דאז, מירית שם-אור שאינו משתמע לשני פנים (רמז: מכות, קללות ובגידות). רוני בראון, מי שהיה בזמנו מנכ"ל חברת התקליטים CBS, מתאר את פיק כמי שניצל אנשים אחרים כדי לטפס במדרגות "אל הרקיע שלו". בקיצור, בסאב-טקסט של הסרט פיק היה חתיכת דושבאג – אבל דושבאג עם וואחד כישרון מוזיקלי. בנישה הזו, הסרט עושה לפיק את החסד הראוי ומציב אותו כאחד היוצרים החשובים בישראל של סוף שנות השבעים.



פיק, שהיה עוף מוזר בנוף הישראלי השמרני וחיקוי דהוי לדייוויד בואי, נסק למעלה בסוף שנות השבעים עם שורה ארוכה של להיטים. המפלה המרירה שלו הגיעה בסוף שנות השמונים ומאז הוא ניסה להגיע לאותם הגבהים אך ללא הצלחה. הסרט מקדיש חלק נכבד לשפל הזה בחייו של פיק, שמצטייר כמי שלא היה מוכן לוותר על הקריירה הדועכת, אפילו אם היה צריך להופיע מול שבעה אנשים בלבד. גם אחרי שקיבל ברכה מהרבי מליבובאוויטש והצליח לחזור לתודעה בשיתוף פעולה יוצא דופן עם להקת "נושאי המגבעת", פיק מתואר בפי רם אוריון, גיטריסט הלהקה, כחלטוריסט.

בשורה התחתונה, ולמרות שהסרט הזה יהיה קשה לצפייה למעריציו השרופים של פיק (מי רוצה לראות את הגיבור שלו בחולשתו?), "ימי הפיק" עושה חסד עם הזמר המנוח. הוא משרטט אותו כאדם פוגע אך פגוע, בעיקר מהממסד התרבותי-ישראלי, אדם מוכשר עם גישה בעייתית ובעיקר מעלה אותו על הנס כמי שהיה הקול התרבותי של "ישראל השנייה" לפי קוטנר, או "הפרחים" (מלשון פרחה) לפי קובי אוז. זה דוקו מצוין שמציג את הרבדים של האיש שלא רצה שיידעו עליו שום דבר (לעזאזל, אפילו את הגיל שלו הוא מעולם לא הסגיר). הוא מעניין לכל אורכו, מסקרן ובעיקר שופך אור על הצדדים האפלים ביותר על חייו של זמר שהוא ז'אנר בפני עצמו.

הסרט "ימי הפיק" משודר ב-yes docu וב-yes VOD. לביקורות סרטים נוספות >> לחצו כאן
לירן יושעי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

   
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט