חדשות קולנוע וסרטים

אישה עם עין אחת וראש של בובה - "טיידלנד"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: אלון רוזנבלום

'מה? לשחק את האישה המשוגעת הזאת עם עין אחת ועוד אצל טרי גיליאם? מה השתגעתי? ברור שאני אעשה את זה!"

זו הייתה התגובה הראשונה של השחקנית ג'נט מקטיר אחרי שטרי גיליאם הציע לה את אחד התפקידים הראשיים בסרטו "טיידלנד".

[*]

כל מי שחובב קולנוע שהוא לא מיינסטרים, קולנוע שמנסה לעשות דברים בצורה שונה, לעיתים בוטה ולעיתים חביבה, מכיר את שמו של טרי גיליאם, האיש שעומד מאחורי סרטים כמו "פישר קינג", "בראזיל", ולאחרונה "האחים גרים למבוגרים בלבד". השבוע עולה בבתי הקולנוע בארץ סרטו "טיידלנד" המבוסס על רומן של מיטש קולין. (גיליאם בתמונה למעלה עם אחת מ"כוכבות" הסרט).

טרי גיליאם מתאר את הסרט כ'עליסה בארץ הפלאות' פוגש את 'פסיכו'. ג'ליזה-רוז היא ילדה קטנה המצויה במצב מאוד לא רגיל – שני הוריה מכורים לסמים. כשאמה מתה, היא פוצחת במסע מוזר עם אביה נוח, מוזיקאי רוקנרול שזמנו עבר.

[*]

מי שמכיר את עבודתו של גיליאם יודע כי הוא לא אדם שמסוגל לעשות סרטים ריאליסטים או כאלו שמחוברים רק למציאות. כמו בכל סרטיו (ואולי אפילו יותר במקרה הנוכחי) גם "טיידלנד" הוא סרט שנע בין המציאות והעולם הפנימי והדימיוני שיוצרת לה הילדה.

גיליאם מצא את הספר 'טיידלנד' במשרד שלו ב-2001 בערימת הספרים שטרם קרא. כבר מהעמוד הראשון הוא נמשך לסיפור ולתוכן, אותו הוא מצא מצחיק, נוגע ללב ומטריד בעת ובעונה אחת. "מצאתי ארבע או חמש דמויות מדהימות המהוות את לב הסיפור, שהמצב שלהן הופך מוזר מרגע לרגע. יותר מכל אהבתי שמדובר בעולמם של ילדים וזה עולם שתמיד רציתי לגלות בסרט."

[*]

לאחר שנתקל בקשיים לא מעטים במציאת מימון לסרט, כי הרי לא מדובר בסרט 'מסחרי' לכל דבר, חיפש תומס שותפים להפקה. הוא מצא את גבריאלה מרטינלי, אתה עבד בעבר על סרטו של דייויד קרוננברג, 'ארוחה עירומה'. מרטינלי קראה את התסריט וסיפרה, "אני חושבת שזה אחד התסריטים הפרובוקטיביים ביותר שקראתי אי פעם. חשבתי שהוא כמעט מושלם במבנה ובסיפור שלו." היא הכירה בכך שהסרט אינו מסחרי, אך האמינה שהוא בהחלט יכול לרגש. "אנשים רוצים לחוות את האמת בסרטים ובסרט הזה קיימת אמת גדולה, כשמסתכלים על חייה של הילדה הקטנה, על עולמה הפנימי והחיצוני. זה משהו שאנשים יתחברו אליו."

ואכן, התוצאה, שבוודאי מבקרי וצופי קולנוע רבים ישוו ל"המבוך של פאן", היא ייחודית ולא מתקשרת עם הקהל שאוהב את הקולנוע האמריקני הממוסחר והסטנדרטי.

[*]

הבעיות הגדולות של גיליאם החלו כשהוא חיפש ילדה לתפקיד הראשי, ילדה שאמורה להחזיק את הסרט על הכתפיים בגלל שהיא מופיעה בו בכל סצינה .

החיפוש אחר ג'ליזה-רוז החל בכל הערים המרכזיות, עם פרסום חוצות שאפשר לכל ילדה לבוא ולהיבחן. היה עליהם לבחור אחת מתוך כ-400 ילדות.

[*]

"כבר חשבתי להתחיל לחפש בעיתונים סיפורים על משפחות שנהרגו בתאונות נוראיות ורק ילדה אחת שרדה, או לחפש בבתי היתומים של קנדה. הילדה הזו חייבת להיות עם נשמה מיוחדת והיו זמנים שכבר חשבתי שלא נצליח למצוא אותה. המצלמות היו מוכנות, המימון גם, אבל לא מצאנו את ג'ליזה-רוז."

ואז נפלה לידיהם קלטת מוונקובר. גיליאם נזכר, "היתה שם ילדה קטנה, שהיה בה משהו מאוד מיוחד, אהבתי את המראה שלה, את האנרגיות שלה. הבאנו אותה לטורונטו וערכנו מבחן בד קצר, והיא הייתה נפלאה. זו הייתה ג'ודל פרלנד."

[*]

גיליאם השלים את תהליך הליהוק שכלל את ג'ף בריג'יס, "רציתי שג'ף יגלם את אביה של ג'ליזה-רוז כי הוא טיפוס שכולם מחבבים ויכולים להרגיש כלפיו את אותה האהבה שג'ליזה-רוז חשה כלפיו, למרות העובדה שהוא לא חף מפגמים. הוא כוכב רוקנרול לשעבר ומסומם, אבל עם ג'ף, ברגע שהוא עולה על המסך הקהל מרגיש חיבה כלפיו – זה תמיד כך."

את השחקנית ג'נט מקטיר, שהייתה מועמדת לאוסקר על משחקה בסרט Tumbleweeds הוא ליהק לתפקיד דל, האישה המסתורית בעלת העין האחת ופחד בלתי נשלט מדבורים.

[*]

השחקן ברנדן פלצ'ר לוהק לתפקיד דיקנס התמהוני. זו הייתה הפעם הראשונה בה גיליאם ליהק שחקן מבלי לפגוש אותו קודם. "הייתה לנו רשימה ארוכה של שחקנים קנדים שיועדו לפגוש את טרי אבל אז מצאנו את הקלטת הזאת מוונקובר. טרי צפה בה ואמר, 'זה הוא', ובחר בו על המקום. זה לא מקובל ללהק מישהו שעוד לא פגשת." אומרת מרטינלי.


כדי להשלים את הליהוק הייחודי הזה, ליהק גיליאם את ג'ניפר טילי, אחת משחקניות הקולנוע האמריקאי העצמי המוכרות (ואחת שהרבה פחות מוכרת לקהל הרחב). "אני מעריצה את זה שטרי עובד מחוץ למערכת של הוליווד כי אני מבטיחה לך שאם זה היה סרט של אולפן אז יש איזה מיליון שחקניות של שוברי קופות לפניי בתור לתפקיד הזה. אבל טרי חשב שאני מתאימה לתפקיד ולדעתי זו הדרך הנכונה ללהק דמויות לסרט. טרי עובד עם כל מי שהוא אוהב והוא עושה את התסריטים שהוא אוהב." היא אומרת.

[*]

"טיידלנד", סרט מצחיק, מפחיד, מרתיע ומושך, שבהחלט לא מיועד לקהל שאוהב קולנוע סטנדרטי אלא לאנשים שמחפשים בקולנוע משהו אחר, משהו בעל אימרה, משהו שיכול לגרום להם מצד אחד לצחוק, מצד שני לנוע בחוסר נוחות על הכסא ומצד שלישי להוציא אותם מבית הקולנוע עם מחשבות.

אתר "סרט" יוצא במבצע עם מפיצי "טיידלנד" ומחלק כרטיסים שיוגרלו לעונים נכונה על שאלה אחת פשוטה. לחצו על המבצע, כנסו, ענו ואולי תזכו בזוג כרטיסים (בצד השמאלי של העמוד).

וכדי לקבל מושג על אופי הסרט, הנה הבקרוב שלו (לחיצה על מרכז התמונה תטען אותו):
תגובותהוסף תגובה
1אני אמורה להרגיש לא בסדר עם זה שלא הבנתי כלום מהסרט? איזו אימרה בדיוק הוא מעביר? אני הרגשתי רק אי נעימות לכל אורכו, והסוף היה כל כך צפוי. אם מישהו באמת הבין מה הייתה האימרה, כמו שכתוב בכתבה, אני אשמח לשמוע. Just Me (18) | 20/04/2007 19:13:17
רלוונטי
חץ טיידלנד (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט