כוח עליון ביקורת סרט

Force Majeure Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "כוח עליון":
"דיון סאטירי ועכשווי על גבריות במאה ה-21"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Force Majeure
משחק וינסנט ווטרגרן, יוהנס קונקה במאי/ת רובן אוסטלנד  
קומדיה
ביקורת סרט לכוח עליון מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"עוקצני ואינטיליגנטי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע64.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די29.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות5.9%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
סרטו של רובן אוסטלונד זכה בצדק רב בפרס חבר השופטים בתחרות "מבט מסוים" בפסטיבל קאן 2014. הוא גם היה מועמד לגלובוס הזהב ביחד עם "גט" והפסיד לסרט הרוסי "לוויתן". זהו אחד הסרטים הבודדים שמצליחים לגעת בנושא שסרטים רבים עוסקים בו כמו גבריות בעידן המודרני ולהגיד משהו מעניין. אם בוחנים את הסרטים שמציגים, אפילו עכשיו בבתי הקולנוע, מרביתם עוסקים בגברים ובדילמות שלהם, אבל מרביתם לא מחדשים דבר. הם גם לא מצליחים להתקרב באמת ולגעת בעצב החשוף והפגוע של גבריות נסדקת. זה בדיוק ההישג של הבמאי/תסריטאי, רובן אוסטלונד, שמצליח לפגוע בדיוק במטרה ולספק לצופים סאטירה שנונה ומכאיבה.במרכזו של הסרט נמצאת המשפחה השוודית המושלמת. הם יוצאים לחופשת סקי בהרי האלפים הצרפתיים. במהלך ארוחת הצהריים במסעדה המשקיפה על ההרים, מפולת שלגים מתקרבת במהירות למרפסת בה הם יושבים. אב המשפחה נמלט על נפשו ואילו האם נשארת במקום עם שני הילדים הקטנים. כאשר המפולת מסתיימת ומסתבר שהיא הייתה רחוקה מלפגוע ביושבים האב חוזר אל בני משפחתו, אבל מאותו רגע הכל יראה אחרת בעיני אשתו, הילדים וגם בעיניו.

האינסטינקט הראשוני של האב גורם לקריסת האמון בגבריות שלו ועתיד למוטט את המשפחה, כאשר בכל שאר ימי החופשה האב ימצא את עצמו במבחן תמידי בנוגע למקומו במערכת היחסים בינו ובין רעייתו וילדיו.
בדרך כלל בסרטים שמתארים התמודדות של תא משפחת עם אסון, דוגמת "הבלתי אפשרי" משנת 2012, אנו צופים בגיבורים המתמודדים עם האסון בצורה הירואית ומעוררת הערצה. כאן נקודת הפתיחה היא יוצאת דופן לחלוטין. האסון לא באמת קורה והגיבור של הסרט, תומאס, בבריחתו מהמקום חושף כיצד בני אדם באמת מתנהלים בעת משבר. האבא, הבעל, הגבר שנתפס ע"י הרעייה והילדים כסוג של מגן על, מתגלה לפתע כאדם פשוט שיש לו יותר חסרונות מיתרונות.ג'והנס באך קונקה, המגלם את תומאס, מושלם כהתגלמות אב המשפחה הבורגני, האיש שמוביל את העדר אבל מגלה בעת מצוקה שהוא לא בדיוק המנהיג שהוא דמיין לעצמו. הוא לא הבעל והאב שיעמוד בקו האש ויקריב עצמו למען רעייתו וילדיו. הוא מנסה להדחיק ולהכחיש את מה שקרה, אבל הוא יודע את האמת והיא אוכלת אותו מבפנים מאחר ולפי הנורמות החברתיות הוא לכאורה בגד באנשים שהיו צריכים להיות לו יקרים מכל דבר אחר. ליסה לובן קונגסלי מגלמת את הרעייה האוהבת שלפתע מגלה שברגעי אסון בלתי צפויים, הגבר שהיא חיה איתו אינו מסוגל להגן עליה ועל ילדיה.
ההומור הסאטירי הבוחן באירוניה מרושעת את התא המשפחתי המערבי נובע לא רק מאסון הטבע אלא גם מהבחירה הנבונה להציב את העלילה דווקא באתר נופש כל כך בורגני לאנשים בעלי יכולות כלכליות. אין כמעט סרטים שעוסקים בסכנות האורבות לנופשים באתר סקי מסחרי מסוג זה ולבטח הם לא כוללים מפולות שלגים. אוסטלונד מציג את עולמם של אותם אנשים המבקרים באתרי נופש מסוג זה ואת השאננות האנושית כלפי כוחות הטבע. האם הדרך היחידה היא לחזור לשיגרה ולהתנהג כאילו דבר לא קרה או שצריך לדון בזה ולהתעסק בזה עד זוב דם?אוסטלונד יוצר כאן קומדיה סאטירית עם רבדים דרמטיים פסיכולוגיים לא פשוטים אפילו "ברגמניים", הממוטטים לנגד עינינו את מה שאנחנו מגדירים כזהות גברית. הוא בוחר לצלם את הדמויות במרחק ולא מתקרב אליהם. הקור הסקנדינבי שורה על הסרט הזה ולא מאפשר לצופים באמת לגעת בנפשם של הגיבורים, מה שהופך את היצירה הקולנועית הזאת לשכלתנית יותר ועלול להרחיק צופים המחפשים אחרי סיפוק רגשי ולא אינטלקטואלי. הוא לא מצליח לאזן בין שני הגורמים הכל כך חשובים והתוצאה מנוכרת במידה.עוד בעיה היא שהסרט ממצא את הפוטנציאל שלו במהירות וברגע שהצופה מבין את הרעיון ואת הדילמות שהגיבורים מתמודדים איתם, הניסיון לפתח אותם ולתת להם מימדים קצת יותר רחבים פוגעים בסרט שהיה יכול להיות קצר לפחות בחצי שעה. הצופים בוהים שוב בעוד שתיקות רועמות, התפרצויות זעם ודיונים החוזרים על עצמם על מהות הגבריות. "כוח עליון" היא יצירה עם רעיון חזק ויוצא דופן המזכירה לרגעים את אינגמר ברגמן בשיאו. יש בסרט רגעים בלתי נשכחים אבל הוא גם ארוך מדי וחוזר על עצמו.
כוח עליון - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5002/09/2022 09:31:43
7/10אייקון ציון
ממצה את עצמו די מהר וההמשך זה גארבז'' טיים.התחושה שקיבלתי היא שמנסים בכח להכניס "בשר" כדי ליצור סרט באורך מלא.משפחה שוודית שנופשת באתר סקי בצרפת. בעודם יושבים במרפסת מסעדה ,מפולת שלגים מתקרבת מאיימת לפגוע בהם. האב מנסה למלט את עצמו תוך שהוא מפקיר את אישתו ושני ילדיו. המקרה יוצר חוסר אמון בינו לבינה ,מערער את ביטחונו ומעלה שאלות שונות שחלקן פילוסופיות וכאלו שקשורות לגבריות ולתפקיד הגבר במשפחה.הנופים האלפיניים היפים תורמים את שלהם אבל הסך הכל סביר ולא יותר מזה.
שם: יוסריאן_1גיל: 029/11/2015 17:14:47
8/10אייקון ציון
יופי של רעיון! יופי של משחק! יופי של סרט! (ונצל"ש - הוכנר הוא המבקר המועדף עלי).
שם: ענבלגיל: 4324/04/2015 19:14:40
7/10אייקון ציון
סרט מעט איטי אך מעלה נושא מעניין לדיון שאין עליו תשובה ברורה
קישורים
חץ כוח עליון (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי קומדיה
הכפיל The Fall Guy חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט