מורתי התמנונית ביקורת סרט

My Octopus Teacher Movie Review

תמונת כתבנמרוד שובל על "מורתי התמנונית":
"סרט מקסים שחובבי טבע יעריכו מאוד"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר My Octopus Teacher
משחק קרייג פוסטר, טום פוסטר במאי/ת פיפה ארליך, ג'יימס ריד  
תיעודי
ביקורת סרט למורתי התמנונית מאת נמרוד שובל | כתב ומבקר קולנוע
ציון המבקר
"מסקרן ומרגש"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.6/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע25.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די62.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות12.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
שנת 2020 מביאה איתה רצון עז ובלתי ממומש לצאת מהבית, לטייל ולהתחבר לטבע. בנטפליקס משודרת הסדרה "כוכב הלכת המופלא" ועוד כמה סדרות שמאפשרות להתבונן ולהתפעל מבעלי חיים שלא מזדמן לנו לראות בסביבתנו. הסרט "מורתי התמנונית" שעלה לאחרונה בנטפליקס לא מסתפק בזה – הוא מוסיף לסיפורים המרגשים שהוא מציג את החוויה האנושית, וכיצד היא מושפעת מאותן סיפורים. הצילומים מעלים את השאלה הביקורתית האם מה שאנו צופים בו היה מתקיים גם לולא האדם היה בסביבה ועד כמה הוא משפיע על המתרחש סביבו: לשם דוגמה, האם צלם שמתקרב ומצלם מקום מסתור של חיה שמסתווה בטבע, עלול שלא בכוונה לחשוף בפני טורפים את מקום המסתור?קרייג פוסטר, במאי סרטים תיעודיים דרום אפריקאי, מצוי במשבר אישי ומקצועי ומנסה להחזיר לעצמו את תשוקתו לחיים באמצעות חזרתו לחופי הכף המערבי בדרום אפריקה, שם בילה בנעוריו. הוא מתחיל לצלול ביער אצות תת-ימי קסום, כדי להירגע ולהימלט מבעיות החיים. במהלך ביקורו באותו יקום מקביל הוא פוגש תמנונית ונשבה בקסמיה, מתפעל מיכולותיה ומהאופי שלה – ומחליט לבקר אותה מדי יום.
במשך קרוב לשנה, פוסטר עוקב באופן אובססיבי אחר התמנונית ולומד להכיר אותה, והיא אותו. התמנונית משחקת עם פוסטר ממש כאילו הייתה חיית מחמד, כל אחד מהם הופך לחלק בלתי נפרד מחייו של השני. פוסטר עצמו טען שמעולם לא היו לו סנטימנטים לבעלי חיים כמו אלה שהוא פיתח כלפי התמנונית. הוא מוצא את האנושיות שלו מחדש בכך שהוא מבלה עם חסר חוליות מקסים וחכם, ואף מדווח שהוא מתחיל להיות אכפתי יותר, לא רק כלפי חברתו החדשה, אלא גם כלפי בנו שמצטרף אליו לצלילות מסוימות וגם כלפי אנשים אחרים. החוויות שלו עם התמנונית אף גרמו לו להקים קבוצת צוללנים שמקדישים את זמנם למען שימור יער האצות.הצילומים המרשימים והמרהיבים חושפים עולם שרובנו יודעים עליו מעט מאוד: היצור בעל שמונה הזרועות הוא אמיץ, בעל תושייה, ואמן בתחפושות. צורת ההסוואה המתוחכמת שלו הכוללת היעטפות בעצמים שונים, כמו צדפים וקונכיות, כדי להסתתר מטורפיו, היא זו שעוררה השתאות מצד פוסטר מלכתחילה וגרמה לו להתחיל לעקוב אחר התמנונית. עם הזמן גם היא מביעה באופן ברור את סקרנותה כלפיו.
מחזור החיים של התמנונית סוחף את הצופים לרכבת הרים של רגשות פחד, שמחה ועצב. פוסטר נמנע מלהתערב בחיים התת-ימיים, הוא גם לא מעניק לתמנונית שם וזה קשה במיוחד לעמוד מנגד בעת שחברתו הקרובה נרדפת על ידי טורפים. הוא מסרב ללבוש חליפת צלילה, בטענה שזה מפריע לקשר החושי שלו עם העולם התת-ימי, ומתמסר למים הקפואים. השנורקל הפשוט של פוסטר דורש ממנו לעלות לנשום אוויר באופן קבוע – לעיתים במהלך רגעים סוערים ומשמעותיים שהוא והצופים היו מעדיפים לא לפספס.פוסטר לא מהסס לחשוף את "החיים הפרטיים" של חברתו חסרת החוליות, אך לאורך כל הסרט הוא לא מפרט לעומק את הנסיבות האישיות שגרמו לו לוותר על החיים בקרב בני האדם לצורך שקיעה בטבע. ברור שמדובר בנסיבות משמעותיות יותר מהרצון שלו לחקור לעומק את הטבע, כפי שתיאר בתחילת הסרט. אם הוא באמת נעשה אדם בריא יותר מבחינה נפשית בגלל יחסיו עם התמנונית, היה מעניין לדעת מה בחייו הקודמים הניע אותו לברוח וגרם לו להשתפר כאדם.אף סרט טבע קודם לא יכין את הצופים לצפייה בחוויות של יצור אקזוטי כמו התמנונית שעשויות לרגש אותם עד דמעות, למרות שהם יכולים להיות סקפטיים בתחילת הצפייה. זהו סיפור מסקרן על חברות יוצאת דופן ועל מציאת מכנה משותף עם מי שבמבט ראשון עשוי להיראות שונה מאוד. הסרט מוכיח לצופים שאופי, שכל ורגשות אינם ייחודיים לאדם. זאת מבלי להמעיט בערך הצילומים עוצרי הנשימה והמוזיקה המרגשת שמשלימה את אותם רגעים. מדובר בסרט מקסים שלא רק חובבי טבע מושבעים יעריכו ויאהבו.
מורתי התמנונית - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איציק גורגיל: 4721/10/2020 13:56:45
8/10אייקון ציון
בשונה מסרטי הבי.בי.סי כאן הגישה היא אישית ודי מרגשת. תמנונים הם יצורים פקחים וערמומיים עם יכולת לשנות את צבע עורם ואפילו את מרקמו בכדי להסוות את עצמם. הם משתמשים בכלים, פותרים בעיות מורכבות, ולומדים דברים חדשים כל הזמן. בסרט אנחנו רואים דרכי הימלטות מדהימים של התמנונה מכרישים, גילויי סקרנות מצידה ואפילו משחקים. חיי התמנונים מסתיימים עם תהליך הרבייה והבאת הדור הבא לעולם, ורק מעניין לחשוב כמה מאיתנו היו מתרבים אם היינו צריכים לשלם בחיינו עבור כך..
קישורים
חץ מורתי התמנונית (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי תיעודי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.9ציון מבקרים5 / 3.5
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20234דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט