תמונת הנצחון | ביקורת סרט

תמונת כתברון פוגל על "

תמונת הנצחון

" - "אבי נשר בונה ומפרק מיתוסים ביצירה מתוחכמת ומעוררת השתאות"
Tmunat Hanitzahon
ביקורת

תמונת הנצחון | Tmunat Hanitzahon

מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר ז'אנר מלחמה שחקנים ג'וי ריגר, אמיר חורי, תום אבני, משי קליינשטיין, אליאנה תדהר, עלא דקא, אלישע בנאי, נטע רוט | במאי/ת: אבי נשר
ציון המבקר
"קלאסי וגם חתרני"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.3/10
שאלו פעם את קלינט איסטווד אם הוא מצטער על משהו בקריירה המפוארת שלו. איסטווד ענה: "כן, שלא נולדתי שלושים שנה מוקדם יותר, אז יכולתי לעבוד עם מאסטרים של קולנוע כמו ג'ון פורד והווארד הוקס". נזכרתי באמרה הזו כשצפיתי בסרטו החדש והמצוין של אבי נשר "תמונת הנצחון". פורד כבמאי ואיסטווד כשחקן הם בין האחראים להפיכת ז'אנר המערבון למזוהה ביותר עם אמריקה ועם ההליכה מערבה וכיבוש השממה. אלא ששני היוצרים הדגולים האלו גם לא חששו לדון בז'אנר שהיה הפורטה שלהם ואף לפקפק בו. פורד עשה זאת ב"מחפשים" שדן ברצח האינדיאנים ואיסטווד הפך למנפץ המיתוס של המערב הפרוע ב"בלתי נסלח". אבי נשר עוסק בסרטיו בישראליות על גווניה ורבדיה השונים: דת, הגירה וגם מלחמות ישראל. "תמונת הנצחון" עוסק באותם מפריחי השממה בניצנים שהופקרו במלחמת השחרור ונלחמו עד שכלו כל הקיצים. אלא שנשר מציג כבר בפתיחת סרטו תמונת מראה לצבר הגאה ולעולה חדור המוטיבציה - במאי קולנוע מצרי שיישלח בפקודת המלך להנציח את מעללי הצבא המצרי ומלחמתו המופלאה ביהודים. כך בסרט שהוא על פניו שיר הלל לישראלי הגאה עולה לאט אבל בטוח נרטיב מקביל שעוסק בערבים -שכננו ואויבינו. בניגוד לסרטים ישראלים מן העת האחרונה או סרטי ה"יורים ובוכים" (על מלחמת לבנון למשל) נשר מצליח בתחכום רב לזגזג בין המתיישבים לבין תושבי הכפר הערבי הסמוך לניצנים ומראה לצופה כי מדובר בסך הכל בבני אדם. זהו דיון מרתק בפלואידיות של המושגים טוב ורע.
ובחזרה לאיסטווד: בפרויקט המונומנטלי שלו שכלל שני סרטים גב אל גב - "גיבורי הדגל" ו"מכתבים מאיוו ג'ימה" - הציג איסטווד בערמומיות את המערכה על האי איוו ג'ימה משתי נקודות מבט - של האמריקאים ושל היפנים. נשר, כמו איסטווד, לא מניח לרגע לצופה ומטיח בפניו שוב ושוב את העובדה שאנחנו לא לבד במרחב הזה המכונה ארץ הקודש. אין כאן רעים וטובים וזה מבלבל, מתסכל אבל גם מעודד."גיבורי הדגל" עוסק בחלקו בתמונה המפורסמת של אותם חיילי מארינס שמחזיקים את הדגל על גבעה רמה באי, תמונה שהפכה לאות ומופת לאמריקה ולניצחון שהושג על אויביהם. לפי איסטווד זו תמונה מפוברקת. ממש כמו אותה תמונת נצחון שמחפש הבמאי המצרי עבור מלך מצרים כדי להרים את מורל העם. נשר כבמאי המייצר פיסות היסטוריה קולנועיות (המנדט הבריטי ב"זעם ותהילה", מלחמת ההתשה ב"הלהקה", תל אביב בסוף שנות השבעים ב"דיזנגוף 99") בוחן את השאלה החמקמקה של מיתוס מול מציאות, שאלה שאיסטווד עסק בה בלא מעט מסרטיו.על פניו "תמונת הנצחון" הינו סרט המצולם רובו ככולו באור שמש מסנוור, ובמיוחד הקרשנדו המלחמתי בסיומו. במבט ראשון אין בו את אותה אפלה מאיימת ששרתה על סרטיו של נשר כ"פעם הייתי" (דמותו המסתורית של ברייט שתנור אפייה נמצא בסמוך למשרדו ומסמל את האפלה הגרועה מכל - השואה), "החטאים" עם גיבוריו הסובלים מטראומות וחיים במחשכי נפשם והניאו-נואר "פלאות" שבו רב הנסתר על הגלוי. אולם סרטו הנוכחי של נשר מלא במוות ובחידלון, מוות שאינו מוצג ברמזים או בהתייפייפות. נשר מקפיד לצלם את סצנות הקרב ללא מוזיקת רקע והריאליזם הנוקב עד האבסורדי של הקרב על פיסות אדמה באמצע הריק ממלא את הצופה בתחושת מחנק לא פחות מסמטאות אפלות או נשים פאם-פטליות שבאות והולכות.אם באפלה עסקינן, נזכרתי שוב בג'ון פורד כשבאחת הסצנות ב"תמונת הנצחון" -לאחר מארב שבו נהרגו שניים מתושבי הקיבוץ - מנסה אחד מאנשי ניצנים להביט פנימה לתוך הרכב מחורר הכדורים, אך חברו אומר לא "לא כדאי לך". ממש כמו ג'ון ויין בתפקיד איתן אדוורדס ב"מחפשים" שהודף מבית קרוביו שנשחטו את הבחור הצעיר ואומר "אל תיתן לו להסתכל לשם, זה לא יועיל לך". "המחפשים" הינו אולי הסרט האפל ביותר של פורד וגם "תמונת הנצחון" צולל עם גיבוריו לתהומות. זוהי אפלה נוכחת-נפקדת שמלווה אנשים צעירים ואידיאליסטים שחיים בקו הראשון, וממש כמו החלוץ האמריקאי ישלמו במזומן את מחיר החיים בספר.מעבר לבריאת קיבוץ ניצנים מחדש ושיחזור תקופתי מרהיב חייבים לציין את הקאסט הגדול שמחזיק את הסרט על כתפיו בראשות השחקנית הקבועה של נשר בסרטיו האחרונים, ג'וי ריגר הנהדרת, שלי מזכירה יותר ויותר את גילה אלמגור בצעירותה. שימו לב גם לנטע רוט שמשתבחת מתפקיד לתפקיד. אבי נשר יכול היה לביים סרט על סיפור הגבורה של מתיישבי ניצנים, סרט שיהלל את הטרומפלדורים החדשים ואת אלו שמסרו את נפשם למען המולדת. ממש כמו איסטווד ופורד, הוא בחר לצור יצירה שקוראת תיגר על המיתוסים, יצירה חתרנית שראוי שתהדהד בשיח הישראלי וגם הערבי כאן במקום הקטן הזה במזרח התיכון שרבים חושקים בו. על כך מגיעות לו כל המחמאות.
תמונת הנצחון - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: שירהגיל: 5018/04/2022 09:47:50
5/10
סרט "וינטאג''" - אסטטיקה של "פעם", צילומים יפים, גם אם חלקם "מזעזעים" וקשים לצפיה. הסגנון והשפה, תואמים את התקופה עליה מדבר הסרט. הסרט אינו משאיר אותך אדיש. הוא מחייה תקופה משמעותית לחיינו כישראלים ואף מזכיר כמה מלחמה זה דבר איום ונורא. מצד שני, חסר החיבור הרגשי וההזדהות עם הדמויות. הכל נשאר מרוחק כסיפור היסטורי קשה, ובלתי נגיש. הדמויות מאד שטוחות וסטריאוטיפיות. אהבה, זה משיכה בלתי ממומשת ואז סקס. הורות, זה ילד חמוד במיטה ואז נטישה. אין דיאלוגים מורכבים, אין קונפליקט, ואם יש, הוא מרוחק ולא שייך אליך. מתאים כסרט לנוער
שם: אילתגיל: 6505/02/2022 18:44:42
8/10
הנושא חשוב, מסביר אירוע טראומתי חשוב בהיסטוריית הקמת המדינה.ההפקה מושקעת, משחק טוב של שחקנים צעירים.התסריט מנסה למצוא איזון בסיפור של האירוע אחרי חלוף הרבה שנים.
שם: מוניגיל: 7102/02/2022 08:13:46
8/10
סרט מרשים ביותר עם בימוי ומשחק מעולים.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מלחמה
1917 1917 2020
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Ambulance1אמבולנסציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 2.8
The Batman2באטמןציון גולשים10 / 8.5ציון מבקרים5 / 3.5
Marry Me3חתונה בהפתעהציון גולשים10 / 8.2
Turning Red4אדומה אשציון גולשים10 / 8.0ציון מבקרים5 / 4.0
SpiderMan No Way Home5ספיידרמן: אין דרך הביתהציון גולשים10 / 8.0ציון מבקרים5 / 4.4
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט