המזח ביקורת סרט

Stronghold Movie Review

תמונת כתבאור טילינגר דה קרבליו על "המזח":
"דרמת מלחמה ישראלית מהמרשימות שנראו על המסך"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Stronghold
משחק מיכאל אלוני, דניאל גד, אמיר טסלר, דניאל מורשת, אורי בלופרב במאי/ת ליאור חפץ  
מלחמה
ביקורת סרט להמזח מאת אור טילינגר דה קרבליו | כתב
ציון המבקר
"עוצר נשימה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע70.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די28.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות1.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הסרט "המזח" מבוסס על אירועים אמיתיים שהתרחשו בימיה הראשונים של מלחמת יום כיפור כשהכוחות המצריים פתחו במתקפה על ישראל מכיוון דרום דרך תעלת סואץ, והשאננות ששררה באותם ימים התגלתה כאחד המחדלים הגדולים ביותר שהתמודדה עמה ישראל בכל שנות קיומה. הסרט נפתח עם בואו של ד"ר נחום ורבין (מיכאל אלוני) לחקירה בפרקליטות הצבאית כשהוא חשוד במספר סעיפים ביניהם המרדה בעת שירותו בזמן המלחמה ומכאן ואילך העלילה חוזרת בזמן לאירועים שהתרחשו במעוז "המזח".ד"ר ורבין מגיע אל המוצב כרופא מחליף למספר ימים, וזוכה להכיר את הרעות והאחווה הישראלית ששררה באותם ימים בין חיילי היחידה השונים המגיעים כל אחד מרקע שונה ויחדיו יוצרים חברה הרמונית שזהות החברים בה מבית ניטשת מאחור לטובת ההוויי הצבאי. במקביל הוא מכיר את מפקד "המזח" שלמה ארדינסט (דניאל גד, "שבאבניקים") שעורך לו סיור במוצב ומכיר לו את המחלקות השונות ובעלי התפקידים ביחידה. אך ההרמוניה ששררה במוצב המבודד בנקודה הכי דרומית בקו בר-לב הופכת עד מהרה לאירוע מצמרר ולקרב עקוב מדם. 42 חיילים בפיקודו של שלמה נאבקים להדוף התקפות אויב שבמהלכן מחצית מהלוחמים נפצעים או נהרגים.
תוך כדי קרב, ד"ר ורבין מתוודע לחיילי המוצב השונים, לאורחות חייהם, לחלומותיהם ולהיסטוריה של חלק מן הפצועים כשהוא נלחם על חייהם ועל סיכוייהם לשרוד. ד"ר ורבין אולי היחיד אשר מבין את גודל המחדל כשסיוע צבאי ממאן להגיע ומספר הפצועים הולך וגדל וכך גם מספר המתים. בינו לבין שלמה מתפתח קרב על התודעה ועל האתוס הציוני – האם לחדול ולהיכנע כדי להציל את חייהם ואת חיי הפצועים או למות בקרב כגיבורים עד הכדור האחרון. דילמה זו מלווה את הדמויות לאורך כל הסרט, ואם נדמה תחילה כי לדמויות אין מספיק עומק, הרי שלקראת סופו של הסרט החיילים מתגלים במלוא הדרם, בדילמות המייסרות שכל אחד מבין אנשי המוצב אוחז בו בשעות הקשות ביותר כשחיי חבריהם ושלהם עצמם תלויים בבחירות גורליות וקשות מנשוא.ההחלטה על כניעה מגיעה בשעה שכל הצדדים אמביוולנטים לגבי המהלך. כשד"ר ורבין מתחזה לשלמה בקשר ומציע את תוכנית הכניעה, הוא מוביל לכך שבהמשך הם מקבלים אור ירוק מהפיקוד העליון למימוש המהלך, אך עד מהרה מגלגלים את הבחירה חזרה לידיו של שלמה כאקט חרטה והתנערות מההחלטה. התייסרותו של שלמה ניכרת לאורך כל הסרט, כקצין בצה"ל ובן לשורד שואה, הוא אינו מוכן לחזור בבושת פנים כחייל בצבא היהודי ועוד כשבוי מלחמה כתוצאה מכניעה.
ליאור חפץ מציג תצוגת בימוי רגישה ונועזת יחד עם צילום מרהיב של רם שווקי אשר מעורר בצופים מנעד רחב של רגשות שנעים על סקאלה של מתח, ייאוש, חרדה לבין תקווה ואמונה. בשיתוף הדילמות המוסריות שנכפו על גיבורי הסרט שבין הפאתוס (הלב) לבין הבחירה בלוגוס (היגיון), הצופה נע בכסאו בין רגעים של שמחה והתרגשות לעצב לנוכח המראות קורעי הלב של הפציעות החמורות, האנרדלומסיה השוררת ברחבי המוצב והאובדן הנוראי של חיילי היחידה.כשהאלמנט ההחזותי מצטמטם לכדי שימוש בסאונד בלבד של קולות השבר והזעקה שבוקעים בקשר מיחידות אחרות שנקטלות באכזריות, אנו עדים לסבלם הנורא באופן מצמרר בזכות עבודה יוצאת דופן של עיצוב סאונד. הקאסט הנהדר מציג תצוגות משחק משכנעות מבלי להיסחף למחוזות הגרוטסקיים שקל ליפול בהם יחד עם שחזור מהימן למקור של תפאורה, סטים ואפקטים מיוחדים בשילוב עריכה מהודקת (זוהר סלע) ומוזיקה מדויקת (אריאל בלומנטל) אשר מרכיבים יחד יצירה שלמה ומהוקצעת.כיצירה קולנועית העוסקת בדרמת מלחמה "המזח" היא אחת ההפקות המרשימות שנראו כאן בשנים האחרונות ואולי הטובה ביותר שנראתה במחוזותינו מזה זמן רב, וזאת עוד ביחס לתקציבי הפקה דלים יחסית לסרטים ישראלים מסוג זה (ייתכן בשל העובדה שזו גרסה מקוצרת של סדרה בת 5 פרקים שתשודר בהמשך בכאן 11). "המזח" מהווה תזכורת מצמררת למה שעלול להתרגש על ישראל בימים אלה כשזחיחות ההנהגה אינה נשמעת לדרגים המקצועיים על האסון המתהווה בשערי מדינת ישראל. ההבדל בין אז להיום הוא היעדר הלכידות החברתית שמחלחלת לתוככי צה"ל ומאיימת לפלג את צבא העם ולהותיר ואקום תהומי בקבלת החלטות משותפות כמו שהתקבלו אז.
המזח - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: אלי קוגיל: 2208/02/2024 03:50:34
9/10אייקון ציון
וואו סרט מטורף! מאוד לא קל לצפייה. דוקרני ביותר! בפרט לאחר השביעי באוקטובר. משחק מעולה ומאוד מעורר מחשבה.
שם: nirגיל: 5605/10/2023 21:57:44
10/10אייקון ציון
סרט חזק ביותר, חובה לצפות.
שם: ענברגיל: 4905/10/2023 09:27:07
9/10אייקון ציון
סרט מעולה! הייתי מרותקת כל הסרט. מאוד לא קל לצפיה.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מלחמה
1917 1917 2020
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט